5 незручних питань до Мінюсту про онлайн реєстрацію громадських організацій

Відсутність можливості зареєструвати громадську чи благодійну організацію онлайн - це остання проблема, яка не дозволяє України отримати високі бали по умовам для діяльності організацій ...

реэстрация
5 незручних питань до Мінюсту про онлайн реєстрацію громадських організацій

Відсутність можливості зареєструвати громадську чи благодійну організацію онлайн – це остання проблема, яка не дозволяє України отримати високі бали по умовам для діяльності організацій громадянського суспільства за різними міжнародними рейтингами.

Парламент ухвалив всі необхідні зміни ще наприкінці 2015 року, а от з їх реалізацією на практиці в Міністерства юстиції проблеми. Процес ніби виходить на фінішну пряму, проте досі немає відповіді на 5 проблемних запитань пов’язаних з онлайн реєстрацією.

 

  1. КОЛИ нарешті запрацює можливість зареєструвати організацію онлайн?

Відповідь на це питання прив’язана до програмування нового Єдиного державного реєстру(ЄДР), який мав запрацювати з 1 січня 2019 року. Проте Реєстр не запрацював, і наразі нової дати немає.

 

  1. Чи враховує новий ЄДР останні зміни в законодавства по реєстрації ОГС?

29 грудня 2018 року, без належного обговорення з громадськістю, Мінюст вніс зміни до наказів, які регулюють питання онлайн реєстрації.

Ключова новація – фахівці міністерства нарешті вирішили скільки саме людей мають через електронні цифрові підписи (ЕЦП) підтверджувати, що вони взяли участь в установчих зборах засновників організації.

Наказом Мін’юсту від 29.12.2018 № 4146/5  закріплено механізм відповідно до якого ВСІ учасники установчих зборів, і засновники організації і просто запрошені особи, які приймають участь в установчих зборах мають це зробити, оскільки при реєстраціє є вимога подавати такий документ як «Реєстр учасників установчих зборів», де мають бути підписи учасників, а згідно законодавства про електронний документообіг відповідником живого підпису є тільки ЕЦП.

Отже програмне забезпечення нового ЄДР має враховувати цей механізм.

Але впевненості, що так і буде немає, оскільки довгий час мова йшла, що через ЕЦП підписати документ має лише та людина, яку під час установчих зборів уповноважили передати документи в органи юстиції.  

 

  1. Скільки підписів ЕПЦ треба при перереєстрації організації?

Пікантності ситуації додає той факт, що при внесенні змін до статуту вже діючої організації чи зміні керівних органів законодавство НЕ вимагає подавати «Реєстр учасників» з живими підписами, а отже немає і вимоги, щоб ВСІ учасники підтверджували особу через ЕПЦ.

Але немає і точної відповіді на запитання, якщо не всі учасники мають через ЕПЦ підтвердити підпис, то хто саме має це зробити? Бо по одним нормам законодавства є вимога, щоб це була 1 людина, по іншим 2.

 

  1. Чи буде передбачена можливість одразу подати документи на отримання ознаки неприбутковості?

Ідея запуску «єдиного вікна» при реєстрації і перереєстрації громадської організації назріла давно. Громадські діячі давно хочуть щоб документи з Мінюсту одразу потрапляли до Державної фіскальної служби, яка видає ознаку неприбутковості.

З боку податкової вже є можливість подавати звіт за неприбутковість онлайн, і функціонує онлайн реєстр неприбуткових організацій та установ. Тому в принципі цю справу можна зробити.

Проте знову ж таки, чіткої відповіді на це запитання досі немає.

 

  1. Чи лишиться механізм онлайн експертизи статутів організацій?

Важливим для організацій громадянського суспільства є питання, що буде з можливість  онлайн відправити скан копії свого статуту та інших документів необхідних для реєстрації, аби фахівці Мінюсту вичитали їх на помилки, перш ніж подавати документи на реєстрацію.

Це важливий механізм, який суттєво зменшує вірогідність відмови в реєстрації чи перереєстрації.

Він працює через платформу  «Онлайн будинок юстиції». Чи лишиться така опція після запуску онлайн реєстрації громадських організацій невідомо.

 

Ці питання не є складними чи неоднозначними. Вони просто потребують відповідальності і лідерства з боку представників Міністерства юстиції України.

І наша команда сподівається, що новопризначена заступник міністра з питань реєстрації Ірина Садовська поставить їх в свій порядок денний.


Останні публікації цього розділу:

Проблема 21 травня. Легітимний президент чи стан interregnum*?

Напрями безбар’єрності в молодіжній роботі

Що не є форум-театром або культура поваги до авторських методик

Як громадським і благодійним організаціями покращити комунікацію?

Як зупиняти кризи в корені: три рекомендації для донорів

Де і як шукати ідеї для проєктів?