Донорські програми та можливості в контексті реформи децентралізації

До Громадського Простору часто звертаються представники активних громад в пошуку ресурсів та можливостей, які можна закумулювати на цікаві, а головне, дуже потрібні ініціативи. На стратегічній сесії ...

децентралізація

Громадський Простір

До Громадського Простору часто звертаються представники активних громад в пошуку ресурсів та можливостей, які можна закумулювати на цікаві, а головне, дуже потрібні ініціативи. На стратегічній сесії “ДЕЦЕНТРАЛІЗАЦІЯ: нарощування експертного потенціалу для реформи”, що була організована ГО “Товариство дослідників України”, куди ми були запрошені як партнери, аналізували міжнародні донорські проекти та програми технічної допомоги для реалізації реформи децентралізації влади та місцевого самоврядування. Невеличкий гайд для Бази Знань:

І Гранти Європейського Союзу

Проект «Підтримка політики регіонального розвитку в Україні (ППРРУ)»

Фінансові ресурси: 25 млн.євро – гранти для регіональних проектів розвитку на період 2014-2017 рр. та 6 млн. євро – технічна допомога на період 2013-2016 рр.

Грантова програма впроваджується Представництвом ЄС в Україні.

Тренінги та консультації у рамках проекту виконується компанією GIZ.

Програма надає фінанси для реалізації конкретних проектів місцевих та регіональних органів влади, зосереджених на стратегічних пріоритетах, що визначені у їхніх стратегіях регіонального розвитку. У будь-якому разі заявки на отримання фінансової допомоги має відноситися до соціально-економічного розвитку вашої громади, зокрема якості життя, зайнятості населення, тощо.

РЕГІОНЕТ – національна мережа фахівців та практиків з регіонального та місцевого розвитку.

Більш детально тут: http://www.surdp.eu/Grant-Facility.

Проект «Місцевий розвиток, орієнтований на громаду ІІІ» (МРГ ІІІ)

Фінансові ресурси: 23,8 млн. євро на період 2014-2017 рр.

Реалізується ПРООН (Програма розвитку ООН)/ЄС

Спрямована на пропагування сталого місцевого розвитку в Україні.

Напрями діяльності програми: енергоефективність, охорона здоров’я, довкілля і водопостачання у сільській місцевості, впроваджується новий компонент із розвитку міст. МРГ надалі сприятиме розвитку малих ферм і нефермерського бізнесу в сільській місцевості. Проект підтримуватиме Уряд України у розробці політичних принципів у сфері децентралізації та ділитиметься інноваційними підходами та прогресивними практиками з врядування за участі громад і місцевого сталого розвитку із залученням громад за допомогою центру управління знаннями і навчальних курсів у 33 обласних університетах.

МРГ встановив співпрацю з 24 областями, 201 районами. 800 сільськими радами і 25 містами. У всіх обласних центрах відкрито регіональні підрозділи впровадження.

Проект «Електронне врядування та прозорість на рівні муніципалітетів»

Фінансові ресурси: 960 тис. дол. у 2014-2017 рр.

Це компонент проекту «Місцевий розвиток орієнтований на громаду». Мета – введення електронного уряду на муніципальному рівні.

Більш детально тут: http://www.cba.org.ua/ua/pro-nas/proekt-cba.

Програма ЄС «U-LEAD with Europe: місцеве розширення прав і можливостей, підзвітність та розвиток» (Ukraine – Local Empowerment, Accountability and Development Programme)

Фінансові ресурси: 97 млн. євро на період 2016-2020 рр.

Реалізується в Україні Європейським Союзом та його країнами-членами Німеччиною, Швецією та Польщею через Німецьке товариство з питань міжнародної допомоги (GIZ) та Шведську агенцію міжнародного розвитку (SIDA). Формування коштів Програми: ЄС – 60 млн. євро, ФРН – 6 млн. євро, Швеція – 30 млн. євро, Польща – 1 млн. Партнером виступає Міністерство регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.

Програма включатиме два основних компонента:

Компонент 1 – програма буде спрямована на підвищення рівня інституційного розвитку органів влади на всіх рівнях для ефективної реалізації децентралізації та регіональної політики. За реалізацію якого відповідає Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH.

Буде створено Центральний офіс реформ та 24 Центри розвитку місцевого самоврядування, які сприятимуть децентралізації. U-LEAD планує провести щонайменше 600 тренінгів і консультацій заради покращення комунікаційних та управлінських навичок державних службовців на місцевому, регіональному та національному рівнях, а також понад 500 інформаційних кампаній, які стимулюватимуть громадянське суспільство брати активнішу участь у реформах.

Компонент 2 – на створення Центрів надання адміністративних послуг та забезпечення активної участі громадян у місцевому розвитку. Пріоритет буде надаватись добровільно об’єднаним громадам. Є сферою відповідальності шведського агентства SIDA, підтримуватиме створення та реконструкцію близько 600 ефективних центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП) на всій території України.

Крім того, “U-LEAD” – це також спільний хаб для проектів GIZ, проектів Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) в Україні DOBRE та PULSE, а також спільного українсько-канадського проекту EDGE з підтримки секторальної децентралізації. Координація програми відбуватиметься через Центральний офіс реформ при Мінрегіоні разом із ЄС, міжнародними донорами, центральними та місцевими органами влади, задіяними у децентралізації.

Більш детально тут: http://eeas.europa.eu/delegations/ukraine/index_en.htm.

смужка

ІІ Гранти Агентства США з міжнародного розвитку (USAID)

«Децентралізація – шлях до кращих результатів та ефективності» – ДОБРЕ (Decentralization Offering Better Results and Efficiency – DOBRE)

Агентство США з міжнародного розвитку планує надати 50 млн. доларів на реалізацію цього проекту протягом 2016-2021 років:

  • Етап I – розмір фінансування: $ 40 млн. протягом 4 років;
  • Етап II – розмір фінансування: $ 10 млн. протягом 1 року.

Виконавець проекту в Україні – американська компанія Global Communities. Головним партнером є Всеукраїнська асоціація сільських та селищних рад (ВАССР). У свою чергу ВАССР співпрацює з Фундацією підтримки місцевої демократії (Foundation in Support of Local Democracy (FSLD), Малопольська школа державного управління в Краківському університеті економіки (Malopolska School of Public Administration at the Krakow University of Economics (MSAP/UEK), Національний інститут демократії (National Democratic Institute (NDI), Український кризовий медіацентр (Ukrainian Crisis Media Center (UCMC).

Усі партнери DOBRE підтримуватимуть кожну Об’єднану Територіальну Громаду в процесі стратегічного планування за ініціативи громад, результатом котрого стане створення та фінансування проектів місцевого економічного розвитку, державно-приватних партнерств, покращення надання послуг, краще управління державними фінансами. Проекти та ініціативи за підтримки DOBRE потребуватимуть адекватного місцевого внеску поряд з коштами, що надаватимуться проектом DOBRE. Через мережу організацій підтримки місцевого самоврядування та регіональних організацій громадянського суспільства в кожній партнерській області DOBRE сприятиме новому співробітництву та мобілізації ресурсів для проектів місцевого самоврядування.

DOBRE підтримуватиме Об’єднані Територіальні Громади в семи областях України – Дніпропетровській, Івано-Франківській, Харківській, Херсонській, Кіровоградській, Миколаївській та Тернопільській. В якості партнерів програми DOBRE, відібрані Об’єднані Територіальні Громади зобов’язуються брати активну участь у повному спектрі заходів та процесів DOBRE. Кожна Об’єднана Територіальна Громада підпише Меморандум порозуміння з DOBRE для підтвердження зобов’язань Об’єднаної Територіальної Громади брати повну участь, а партнерів з реалізації DOBRE – надавати різноманітну допомогу. Розпочатий 8 червня 2016 року, вже відібрано 25 ОТГ. Усьго планується відібрати 75 ОТГ.

Більш детально тут: http://www.globalcommunities.org/dobre.

Проект «Підтримка аграрного і сільського розвитку»

Проект продовжуватиметься до 2020 року, а його реалізацію забезпечує компанія «Кімонікс Інтернешнл». Проект працюватиме в декількох пілотних регіонах, зокрема, в Одеській, Миколаївській, Херсонській, Запорізькій, Донецькій та Луганській.

Мета Проекту полягає в підтримці всеохоплюючого, стійкого економічного зростання шляхом сприяння розвитку сільського господарства та створення більш привабливих умов проживання в сільській місцевості України.

Проект USAID «Підтримка аграрного і сільського розвитку» запрошує до співпраці об’єднані територіальні громади (ОТГ) з Одеської, Миколаївської, Херсонської, Запорізької, Донецької та Луганської областей, які націлені на розвиток ринкової інфраструктури та прагнуть її покращення задля нарощування доданої вартості сільськогосподарської продукції, створення робочих місць, в тому числі несільськогосподарського напрямку, підвищення доходів селян та покращення якості життя в громадах. Проект співпрацюватиме з ОТГ, які вже розробили або знаходяться в стані розробки Стратегії та Плану соціально-економічного розвитку, у яких приділено відповідну увагу розвитку місцевої ринкової інфраструктури.

Проект надаватиме відібраним за конкурсом ОТГ допомогу в підготовці локальних стратегій економічного розвитку за обраними напрямками, підготовку проектів (у тому числі інвестиційних) з покращення інфраструктури, а також за результатом конкурсу частково профінансує їх впровадження.

Проект також сприятиме зростанню експортної конкурентоздатності малих та середніх виробників овочів, фруктів, молока та м’яса, надаючи допомогу малим та середнім гравцям у впровадженні міжнародних стандартів якості та безпечності продукції, експорті продукції на зовнішні ринки, а також використанні тих можливостей, які надаються в рамках Угоди про поглиблену та всеосяжну зону вільної торгівлі між Україною та ЄС.

Проект «Розробка курсу на зміцнення місцевого самоврядування в Україні (ПУЛЬС)»

Період виконання: 14.12.2015 – 13.12.2020

Бюджет: 8 200 000 дол. США в рамках Угоди між Урядом України та Урядом США про гуманітране тв техніко-економічне співробітництво від 07.05.1992 та Угоди про виконання завдання в сфері розвитку між  Урядом України та Урядом США для сприяння більш прозором та підзвітним процесам врядування за ширшої участі громадян від 17.08.2014.

Виконавцем є Всеукраїнська асоціація органів місцевого самоврядування «Асоціація міст України» та її регіональні відділення.

Мета проекту створення сприятливого середовища для впровадження децентралізаційної реформи в Україні, зміцнення місцевого самоврядування, поглиблення демократичних процесів розвитку територіальних громад та стабільності держави.

Проект впроваджується в 3 компонентах:

  • формування правового поля децентралізаційної реформи (формування законодавчої бази експертами та посадовими особами органів місцевого самоврядування, об’єднаними за галузевим прицинципом);
  • збільшення ресурсів місцевого самоврядування ( нарощування податкової бази місцевого самоврядування, підвищення ефективності податків на власність, легалізацію доходів, зміцнення фінансової самостійності бюджетних установ, створення умов для доступу до додаткових фінансових ресурсів для розвитку інфраструктури – кредитних та грантових коштів, реформування фінансування таких деоегованих повноважень як освіта, охорона здоров’я, культра, соц. Захист);
  • зміцнення спроможності учасників реформи (робота з цільовими аудиторіями реформи, запровадження інформаційних каналів, поширення успіхів децентралізаційної реформи та кращі практики місцевого самоврядування).

У 24 облястях працюють регіональні Офіси реформ в РВ АМУ, які складаються з консультантів з юридичних питань, бюджетних питань та з комунікації.

Більш детально тут: http://www.auc.org.ua/.

Рада міжнародних наукових досліджень та обмінів IREX

Робота IREX в цьому проекті спрямована на інформування та залучення громадськості до процесу реформ децентралізації.

Представники від обраних бібліотек та громадських організацій (по 2 представники: 1 від бібліотеки і 1 від громадської організації з однієї громади), матимуть змогу пройти триденний тренінг в найближчому до них обласному центрі. На тренінгу учасники дізнаються про реформу та її впровадження, отримають зв’язки, знання та унікальні інтерактивні матеріали. По поверненню в свої громади, учасники за фінансової підтримки програми проводитимуть інформаційні заходи з залученням громадян до реалізації реформи децентралізації.

До участі запрошуються бібліотеки і громадські організації України з Одеської, Чернігівської, Житомирської, Полтавської, Київської, Запорізької, Луганської, Донецької, Вінницької, Сумської, Львівської, Черкаської, Хмельницької, Волинської, Рівненської, Закарпатської, Чернівецької областей, що входять до об’єднаних територіальних громад (ОТГ) та прагнуть долучитись до реформи децентралізації і сприяти інформуванню громади про особливості місцевого самоврядування.

Більш детально тут: https://www.irex.org/region/europe-eurasia/ukraine.

смужка

ІІІ Департамент закордонних справ, торгівлі та розвитку Канади (DFATD)

Експертна підтримка врядування та економічного розвитку (EDGE)

Період виконання: 10.11.2014 – 31.07.2019

Бюджет: 18 824 758 Канадських доларів в рамках Меморандуму про взаєморозуміння між Урядом України та Урядом Канади стосовно канадської програми співробітництва від 24.10.1994

Виконавець компанія AgriteamCanadaConsultingLtd. відповідальна за реалізацію проекту EDGE.

Agriteam Canada Consulting Ltd. (Канада) є приватною консалтинговою компанією, яка спеціалізується в підборі провідних канадських і міжнародних фахівців, щоб вирішити деякі з найбільш нагальних економічних проблем і проблем соціального розвитку, з якими сьогодні стикається весь світ. Компанія працює в різних економіках по всьому світу з метою створення більшої справедливості і процвітання, використовуючи методи, які сприяють розширенню прав і можливостей, самовизначення і стійкості.

Мета – сприяння реалізації зобов’язань Уряду України щодо запровадження комплексних реформ у країні відповідно до державних програм, національних та міжнародних угод.

Більш детально тут: http://www.agriteam.ca/en/projects/profile/expert-deployment-for-governance-economic-growth-edge/.

смужка

IV Швейцарське бюро співробітництва (ШБС/SDC)

Швейцарсько-український проект «Підтримка децентралізації в Україні» (DESPRO)

Період виконання:

І фаза 01.12.2006 – 31 12.2009

ІІ фаза 01.02.2010 – 31.01.2012

ІІІ фаза 01.05.2013 – 30.04.2017

Бюджет програми 20 465 548 швейцарських франків, з них ІІІ фаза –  9 277 003 швейцарських франків у рамках Угоди між Урядом України та Урядом Швейцарської Конфедерації про технічне та фінансове співробітництво від 13.10.1997

Виконавець Швейцарський центр ресурсів та консультацій з питань розвитку (Skat Consalting Ltd.). Ключовим  партнером DESPRO є Міністерство  регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України.

Мета: Якість і доступність окремих публічних послуг покращуються за участі місцевих громад та влади, які є інституційно міцними, здатними спільними зусиллями сприяти процесу реформування системи місцевого самоврядування на національному рівні.

Завдання 1. Упровадження сталих моделей децентралізованого надання послуг:

розвиток механізмів децентралізованого надання послуг на рівні малих міст і сіл цільових регіонів, їх інтеграція у процеси національних реформ у сфері децентралізації з метою подальшого поширення на інші регіони.

надання дорадчої підтримки з питань децентралізації і реформування місцевого самоврядування ключовим національним інституціям та асоціаціям органів місцевого самоврядування, що грунтується на накопиченому в ході реалізації проекту досвіді з надання послуг на місцевому рівні, співпраці між різними рівнями влади й залученні громад у процес реформ.

DESPRO надає технічну допомогу і сприяє покращенню комунальних послуг у селах Вінницької, Дніпропетровської, Івано-Франківської, Полтавської та Сумської областей. З огляду на це на регіональному рівні партнерами DESPRO виступають обласні державні адміністрації й обласні ради, районні державні адміністрації, районні, сільські та селищні ради, недержавні організації у цільових регіонах.

Проект DESPRO сприяє підготовці  до реформи представників місцевого самоврядування

У рамках цієї діяльності почала працювати перша Школа місцевого самоврядування, яка складається з двох етапів очного навчання та дистанційного електронного курсу.

Проект DESPRO сприяє підготовці  до реформи представників громад, покращуючи інфраструктуру сіл, селищ та малих міст

Проект DESPRO напрацював досвід децентралізації на місцях, в громадах. Питання готовності громад рівня сіл, селищ та малих міст до реформи є надзвичайно актуальним. Реалізація проектів децентралізованого надання послуг з водопостачання, поводження з побутовими відходами та водовідведення сприяє соціальній мобілізації громадян, готує їх до участі в прийнятті рішень, у покращенні якості життя громади, формує активну громадянську позицію.

Натомість у нашому випадку оцінюється не окрема проектна заявка, а громада в цілому, стан справ у громаді, її потенціал та готовність до результативної співпраці з проектом DESPRO щодо планування та реалізації проектів розвитку.

Більш детально тут: http://despro.org.ua/.

смужка

V Європейський банк реконструкції та розвитку

Східно-Європейське партнерство у сферах енергоефективності та захисту навколишнього середовища (Е5Р)

Бюджет: 108 млн. євро

Е5Р — це багатосторонній донорський фонд. Ці кошти використовуються для надання грантів на виконання проектів у муніципальному секторі.

E5P бере участь у проектах шляхом співфінансування. Гранти E5P діють як стимул, що заохочує муніципальних клієнтів до отримання кредитів від залучених організацій-виконавців:

  • Банк розвитку Ради Європи (БРРЄ)
  • Європейський банк реконструкції та розвитку (ЄБРР)
  • Європейський інвестиційний банк (ЄІБ)
  • Міжнародна фінансова корпорація (МФК)
  • KfW (Кредитна Установа для Відбудови – німецький державний банк розвитку)
  • Екологічна фінансова корпорація Північної Європи (ЕФКПЄ)
  • Інвестиційний банк Північної Європи (ІБПЄ)
  • Світовий банк (СБ).

Напрями проектів:

Енергоефективність громадських і житлових будівель (Дніпропетровськ ЄБРР 20 млн Є, Житомир ЕФКПЄ 3 млн Є, Е5Р 1,35 Є)

Відновлення систем централізованого теплопостачання (Полтава ЄБРР 15 млн Є, Е5Р 5 млн, Луцьк ЄБРР 20 млн Є, Е5Р 10 млн Є)

Відновлення систем водопостачання та очищення стічних вод (Миколаїв кредит Р 5.1 млн Є)

Більш детально тут: http://www.ebrd.com/home.

смужка

VI Шведське агентство міжнародного розвитку (Sida)

Проект «Енергетична ефективність»

Фінансові ресурси: 16,1 млн євро у 2010-2019 рр.

Мета полягає у збільшенні енергетичної ефективності і зниженні викидів у довкілля.

Проект робить доступним (через багатосторонній трастовий фонд, керований ЄБРР) співфінансування інвестиційних проектів, які будуть запропоновані міжнародними фінансовими інституціями.

Більш детально тут: http://www.sida.se/English/where-we-work/Europe/Ukraine-/.

смужка

VII Європейський інвестиційний банк

Програма розвитку муніципальної інфраструктури України

Фінансові ресурси: від 150 000 до 600 000 євро

У лютому 2016 прийнято Закон України «Про ратифікацію Фінансової угоди (проект  «Програма розвитку муніципальної інфраструктури України») між Україною та Європейським  інвестиційним банком». Фінансовою угодою передбачено залучення 400 млн євро для  модернізації інфраструктури житлово-комунального господарства України у сферах: теплопостачання, водопостачання та водовідведення, енергоефективність будівель зовнішнє  освітлення населених пунктів, поводження з побутовими відходами.

Загальний період погашення позики (з урахуванням пільгового періоду): 15 років для субпроектів  у сфері зовнішнього освітлення населених пунктів та поводження з побутовими відходами;  22 роки для субпроектів у сфері централізованого теплопостачання та енергоефективності  будівель; 30 років для проектів у сфері гарячого водопостачання, централізованого та  нецентралізованого питного водопостачання, водовідведення.  Пільговий період: 3 роки для субпроектів у сфері зовнішнього освітлення населених пунктів  та поводження з побутовими відходами; 5 років для субпроектів у сфері централізованого  теплопостачання та енергоефективності будівель; 8 років для проектів у сфері гарячого  водопостачання, централізованого та нецентралізованого питного водопостачання,  водовідведення. Строки будівництва за субпроектами не можуть перевищувати тривалість  пільгового періоду.

Кінцевими бенефіціарами частини позики можуть виступати центральні  та місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, державні та  комунальні підприємства (включаючи підприємства, державна чи комунальна частка в яких  більше 50 відсотків).

Більше

Підготувала Марія Пальчук для Громадського Простору
(ГО “Товариство дослідників України”)


Останні публікації цього розділу:

Коли крапка має значення. Подібні назви ГО — що каже закон?

Які дані про кандидата/ку на посаду роботодавець вимагає на законних підставах?

Як (не)писати на "Громадський Простір": поради для користувачів/ок Порталу

Ви ФОП чи юридична особа з Херсонщини? Змінювати місце реєстрації не потрібно

Як зберігати чутливі дані та на що слід звернути увагу?

Як зареєструвати громадську організацію в умовах війни