Як мотивувати дитину до навчання?

Пролетіли перші тижні першого навчального місяця. І батьки, і школярі вже відчули, як непросто повернутися до ритму після літнього відпочинку. Ранкові підйоми, зміна розкладу, нові предмети та ...

Додано:
pogribnalu

PXL_20250828_103724256

pogribnalu

Пролетіли перші тижні першого навчального місяця. І батьки, і школярі вже відчули, як непросто повернутися до ритму після літнього відпочинку. Ранкові підйоми, зміна розкладу, нові предмети та вчителі, домашні завдання, вантаж додаткової відповідальності та втрата мотивації – це лише частина щоденних викликів школярів. 

А для родин Херсонщини цей період ще складніший, адже навчання відбувається в умовах постійних небезпек, обмежених можливостей для безпечного дозвілля та великого навантаження на батьків. 

Попри всі виклики важливо підтримати дітей і допомогти їм не втратити цікавість до навчання. Ділимось з вами підбіркою мотиваційних порад від фасилітаторок ГО “Білозерський центр регіонального розвитку”, які працюють у сільських населених пунктах Херсонщини у співпраці з Save the Children (Врятуймо дітей) за підтримки Європейського союзу.

PXL_20250828_095548259

 

  • Хваліть не тільки за результат, а й за зусилля!

Ви маєте знати, як важко буває почати робити щось нове. Як складно і страшно приступати до складної задачі чи проєкта. Навіть сміливість – треба відзначати. Якщо дитину хвалять лише за оцінки, вона починає боятися помилок. Важливо цінувати старання, навіть якщо результат не ідеальний.

Що робити?

  • Хваліть за спроби, навіть якщо не все вийшло.
  • Покажіть, що помилки — це частина навчання.

Приклад:

Дитина написала диктант і зробила 5 помилок. Замість: “Ну ось, знову помилки! Треба більше старатися.” Скажіть: “Ти написав(ла) без помилок більше слів, ніж минулого разу! Давай розберемо, де ще можна покращити?”

 

  • Відзначайте сильні сторони дитини!

Діти вчаться краще, коли вони впевнені у собі.  Якщо фокусувати увагу лише на помилках і недоліках, вони боятимуться пробувати нове. Забудьте про те, щоб концентруватися на помилках. Від сьогодні відзначайте тільки те, що ваша дитина зробила чи навіть намагалася зробити! Знайдіть те, за що можна похвалити, зробити комплімент, відзначити!

Що робити?

  • Підмічайте, у чому дитина сильна, та проговорюйте це.
  • Замість загальної похвали (“Ти розумний/розумна”) відзначайте конкретні навички (“Ти дуже уважно аналізуєш задачі і знаходиш гарні рішення”).

Приклад:

Дитина швидко запам’ятовує історичні дати, але не любить математику. Замість: “Ну ти ж можеш вивчити історію, чому з математикою не так?” Скажіть: “У тебе класна пам’ять! Давай подумаємо, як її використати в математиці. Можливо, зробимо асоціації або рими, щоб запам’ятати формули?”

 

  • Використовуйте запитання, щоб переконати, а не змусити!

О, це ціла наука, як переконувати за допомогою запитань. Але якщо ви її опануєте – зможете будь-яку людину зробити своїм союзником. І дитину теж. Якщо просто наказувати, дитина може почати чинити опір. Натомість допоможіть їй самостійно прийти до правильного висновку.

Що робити?

  • Поставте відкриті запитання, які допоможуть дитині самій дійти висновку.
  • Підводьте її до рішення, а не нав’язуйте його.

Приклад:

Дитина не хоче робити домашнє завдання. Замість: “Ти маєш зробити уроки, бо інакше отримаєш погану оцінку!” Скажіть: “Що буде, якщо ти зараз зробиш домашнє завдання? А що — якщо залишиш на останній момент? Як будеш почувати себе, якщо прийдеш у школу не готовий? Як можна запобігти цим хвилюванням?” Дитина сама зрозуміє, що краще зробити все раніше.

 

  • Допоможіть зробити навчання цікавим!

Якщо навчання сприймається як нудна рутина, мотивація швидко падає. Додавайте до процесу ігрові елементи або нестандартні підходи.

Що робити?

  • Використовуйте інтерактивні методи (вікторини, квести, додатки).
  • Пояснюйте, як знання допоможуть у реальному житті.

Приклад:

Якщо дитині важко з математикою, запитайте: “Як думаєш, скільки грошей нам потрібно взяти в магазин, щоб купити три продукти по 50 гривень? Порахуймо разом!”. Придумуйте квести, влаштовуйте змагання серед членів родини на кращі знання. Купуйте настільні ігри, в які можна грати разом і одночасно вчити історію чи алгебру.

 

  • Будьте прикладом!

Діти вчаться не лише через слова, а й через спостереження. Якщо ви самі читаєте, цікавитеся новими знаннями, записались на курси англійської чи пішли в гурток робототехніки, дитина захоче зробити те ж саме.

Що робити?

  • Розповідайте про свої навчальні процеси: “Я сьогодні дізнався/дізналася нову цікаву річ!”
  • Читайте разом або розв’язуйте задачі – використовуйте для цього формат командної гри.

Приклад: Замість наказового: “Треба читати!” Скажіть: “Я зараз читаю цікаву книгу про подорожі. Хочеш, розкажу тобі щось цікаве?”. Зацікавленість передається легко та природно.

PXL_20250828_104241519

Пам’ятайте, мотивація дитини народжується не з примусу, а з довіри, підтримки й прикладу. Дітям потрібне не ідеальне середовище, а відчуття, що поруч є дорослі, які вірять у них і допомагають відкривати нове без страху!


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

Як Зелений курс Вінниці впливає на енергетику громади

ESG для NGO: Як сталий розвиток відкриває нові можливості для фінансування та партнерства

“Відновлення через соціальне підприємництво”. Аналітичний звіт: Етапи реалізації проєкту та стратегічні висновки

Дорожня карта розвитку спільнот зеленої енергетики у Вінниці

Як не вигорати в молодіжній раді: 5 порад, які реально працюють