Бюджети в екзилі: як відбувається моніторинг ефективності бюджетного процесу у 20 тимчасово окупованих громадах

Двадцять територіальних громад Донецької, Запорізької, Луганської і Херсонської областей, які перебувають  у тимчасовій окупації, проходять моніторинг і експертний аналіз в межах проєкту «Бюджети в ...

бізнес тренінг семінар менеджер
Бюджети в екзилі: як відбувається моніторинг ефективності бюджетного процесу у 20 тимчасово окупованих громадах

Двадцять територіальних громад Донецької, Запорізької, Луганської і Херсонської областей, які перебувають  у тимчасовій окупації, проходять моніторинг і експертний аналіз в межах проєкту «Бюджети в екзилі. 2.0». Експертна команда Громадського Партнерства «За прозорі місцеві бюджети!» і ГО «Кризовий медіа-центр «Сіверський Донець» зокрема всебічно оцінює прозорість та ефективність бюджетних процесів у цих громадах, після чого будуть розроблені рекомендації для покращення процесів управління бюджетами.

 

За інформацією провідної експертки проєкту Олени Ніжельської, у звʼязку з тимчасовою окупацією низки громад їхні органи місцевого самоврядування (ОМС) або тимчасові органи управління, які виконують ці повноваження (військово-цивільні адміністрації та військові адміністрації), були змушені евакуюватися на підконтрольну уряду України територію. При цьому надходження на казначейські рахунки та наповнення бюджетів цих громад, як і здійснення витрат, не припинялися, проте прозорість і ефективність бюджетних процесів у таких умовах має багато ризиків:

“ОМС чи органи влади, які тимчасово замінили ОМС, не мають фізичної можливості здійснювати управлінські процеси на окупованій території. Це викликає закономірні питання: на що саме витрачаються кошти цих громад, яким чином керівництво громад визначає пріоритети витрат, як жителі цих громад можуть долучатися до громадського контролю бюджетних процесів тощо. Відповідно наші експерти та експертки у межах цього проєкту досліджують можливості та обмеження громадського контролю за бюджетними процесами в умовах тимчасової окупації, виявляють основні виклики й ризики щодо прозорості та відкритості бюджетних процесів, аналізують джерела доходів та витрат, а ще оцінюють вплив відсутності фізичного доступу до територій громад на бюджетний процес, адже відсутність такого доступу ускладнює контроль за бюджетними витратами та створює ризики нецільового використання коштів”, – пояснила експертка.

Для того, щоб провести повний і всебічний аналіз і надати предметні рекомендації громадам, експертна команда, серед іншого, досліджує публікації щодо функціонування ОМС, ВЦА і ВА тимчасово окупованих громад, аналізує законодавчі рамки, що регламентують бюджетні процеси тимчасово окупованих громад в умовах воєнного стану, моніторить офіційні ресурси громад, а також використовує дані, отримані із відповідей на запити на публічну інформацію. 

Крім збору та опрацювання обширного масиву даних, буде проведено фокус-групове дослідження з представниками/цями інститутів громадянського суспільства для узагальнення позицій та оцінок щодо прозорості та ефективності бюджетних процесів, а також здійснені глибинні інтерв’ю з представниками/цями ОМС/ВЦА/ВА для виявлення проблем та викликів, з якими вони стикаються у процесі управління бюджетами.

Після цього експертна команда розробить та надасть громадам рекомендації для покращення прозорості та ефективності бюджетних процесів та збереження інструментів партисипативної демократії в умовах воєнного стану.

Нагадаємо, у 2024 році проєкт «Бюджети в екзилі» було реалізовано у 10 пілотних громадах Луганської та Донецької областей. Метою проєкту «Бюджети в екзилі 2.0» є сприяння підвищенню рівня прозорості та ефективності бюджетних процесів у 20 громадах Луганської, Донецької, Запорізької та Херсонської областей, що перебувають в тимчасовій окупації, через проведення відкритого комплексного фахового дослідження бюджетних процесів цих громад за період з 2022 по 2024 роки. Проєкт також передбачає проведення інформаційної кампанії, яка приверне увагу до проблем та рішень, ідентифікованих у дослідженні, сприяючи підвищенню обізнаності громадян та зміцненню довіри до органів управління. В ініціативі беруть участь такі громади: Кремінська, Лисичанська, Міловська, Сіверськодонецька, Шульгінська (Луганська область); Бахмутська, Волноваська, Маріупольська, Світлодарська, Соледарська (Донецька область); Бердянська, Мелітопольська, Приморська, Приазовська, Софіївська (Запорізька область); Каховська, Каланчацька, Скадовська, Чаплинська, Присиваська (Херсонська область).

 

Матеріал підготовлено за підтримки Міжнародного фонду «Відродження». Матеріал представляє позицію авторів і не обов’язково відображає позицію Міжнародного фонду «Відродження».

 


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Сила місцевої демократії: завершилася програма із залучення громадян до врядування

Тиждень стратегічних діалогів ZDOROVI про відкритість, демократію та роль громадянського суспільства

Відбувся захід про втрати громадянського суспільства під час війни Росії проти України

Завершилось публічне обговорення проєкту Статуту Ріпкинської селищної територіальної громади

Пам’ять про війну в умовах нової війни: як Україна переосмислює Другу світову

День Європи. Долучайтесь до кінематографічної подорожі Європою з EU Youth Cinema: Green Deal