Зменшення впливу на прийняття рішень та ігнорування з боку влади: з чим стикаються місцеві депутати під час війни

Безпека жителів громади, дистанційна комунікація з громадянами, ускладнення у вирішенні проблем жителів громади, зменшення впливу депутатів на прийняття рішень міською радою – головні тенденції ...

1
Зменшення впливу на прийняття рішень та ігнорування з боку влади: з чим стикаються місцеві депутати під час війни

Безпека жителів громади, дистанційна комунікація з громадянами, ускладнення у вирішенні проблем жителів громади, зменшення впливу депутатів на прийняття рішень міською радою – головні тенденції діяльності місцевих депутатів у 2022 році на думку самих депутатів.

Експерти громадської кампанії “Атестація депутатів місцевих рад” восени 2022 року провели опитування серед депутатів міських рад обласних центрів щодо їхньої діяльності в умовах правового режиму воєнного стану. Загалом в опитуванні взяли участь 81 депутат з 14 міських рад.

Абсолютна більшість опитаних депутатів (76%) зазначили, що станом на вересень 2022 року здійснення ними своїх повноважень більш ускладнене, аніж це було до повномасштабної агресії росії. Цікаво, що доволі значна частина (20%) депутатського корпусу не вважають, що здійснення ними повноважень ускладнилося у зв’язку з широкомасштабною війною.

Прийом громадян

58% місцевих обранців відмітили, що умови воєнного часу вплинули на здійснення ними прийому громадян.

Серед проблем, які ускладнили проведення прийому громадян, депутати  найчастіше називали загрозу безпеці людей (зокрема, відсутність укриттів під час повітряних тривог). Крім того, місцеві обранці відзначили наступні перешкоди:

  • вимушені закриття громадських приймалень (зокрема через припинення державного фінансування політичних партій) або переформатування приймалень під гуманітарні центри;
  • обмеження, які впливають на проведення прийому громадян в приміщеннях органів влади;
  • служба в лавах Сил оборони України;
  • зміни пріоритетів як жителів громад (проблеми громади, округу стали менше їх цікавити), так і депутатів (наприклад, відсутність бажання бути переобраними);
  • небажання громадян комунікувати онлайн;
  • неможливість надання матеріальної допомоги з бюджету громади (значна частина звернень громадян раніше стосувалася цього питання);
  • закриття інформації про проведення прийому громадян на вебсайтах міських рад.

Попри те, що більшість депутатів заявила про ускладнення в організації та проведенні прийому громадян, місцеві обранці після незначної паузи в перші місяці повномасштабної війни відновили проведення прийому громадян.

Зважаючи на умови воєнного часу, опитані депутати відзначили наступні особливості проведення прийому громадян:

  • встановлення попереднього запису для розуміння кількості людей, які будуть на прийомі;
  • припинення прийому громадян у разі повітряної тривоги і перехід усіх в укриття;
  • проведення прийому громадян в дистанційному режимі (онлайн, у телефонному режимі);
  • організації спілкування з жителями громади за місцем їхнього проживання (проведення толок, зустрічі у дворах багатоповерхових будинків тощо).

Комунікація з виборцями

Загалом депутати відмічають, що їхня комунікація з жителями громади зменшилася, кількість звернень знизилася, натомість відсоток звернень щодо матеріальної допомоги збільшився, а посадові особи почали гірше реагувати на звернення депутатів щодо вирішення проблем громадян.

Водночас наявні обмеження змусили депутатів більш активно задіювати дистанційні канали комунікації з громадянами, а обранці зазначили, що навчилися суміщати волонтерську та депутатську діяльність.

Обмеження повноважень

Майже порівну розділилися думки депутатів щодо питання “Чи вважаєте ви, що депутати вашої ради достатньою мірою залучаються до вирішення проблем місцевої громади?”: 46% опитаних зазначили, що їх недостатньо залучають до вирішення проблем громади, і 41%, що вони залучені достатньою мірою. 13% опитаних зазначили, що ще не визначилися щодо цього питання.

Однак більшість депутатів (51%) зазначила, що не відчуває ніяких обмежень з боку міської ради чи військової адміністрації, які впливають на реалізацію ними своїх повноважень. Про наявність таких обмежень заявило більше третини (37%) опитаних депутатів. Також депутати мали можливість зазначити варіант “Інше” та деталізувати свою відповідь. 12% депутатів відповіли “Інше”, пояснивши, що перепони відчуваються частково та пов’язані вони із запровадженими обмеженнями на державному рівні.


18% опитаних депутатів заявили, що їхні повноваження були обмежені навмисно, тоді як 41% зазначили, що наявні обмеження спричинені правовим режимом воєнного стану. Ще 41% депутатів зазначили, що їм важко відповісти.

Депутатів також попросили деталізувати, які саме обмеження вони відчувають та як їм вдається реалізовувати свої повноваження в таких умовах. Серед головних вони виділили неможливість здійснювати контроль за бюджетними витратами та ігнорування їхніх звернень і запитів з боку органів влади.

Що ж стосується реалізації повноважень в умовах запроваджених обмежень, то депутати заявили, що це вдається завдяки неформальній або більш проактивній взаємодії з органами влади, публічній комунікації наявних перешкод у діяльності депутатів, більш плідній співпраці із волонтерами і жителями громади.
Графіка

Вплив на прийняття рішень

Більшість опитаних депутатів (56%) вважають, що вплив депутатського корпусу на прийняття рішень міською радою зменшився, 38% вважають, що вплив депутатів не змінився, 4% – навпаки, зазначили про збільшення впливу депутатів на прийняття радою рішень.


Серед проявів зменшення впливу депутатського корпусу на прийняття рішень міськими радами депутати виділили наступні:

  • збільшення ролі виконавчого комітету у затвердженні рішень ради;
  • зменшення кількості пленарних засідань сесій міської ради;
  • зменшення кількості засідань постійних депутатських комісій або непроведення таких засідань;
  • депутати не впливають на розподіл бюджетних коштів;
  • ігноруються депутатські ініціативи (наприклад, запропоновані проєкти рішень);
  • депутати почасти не мали достатнього часу для ознайомлення з переліком питань, які розглядалися на сесіях, через пізнє отримання проєктів рішень;
  • депутати обмежувалися у виступах під час пленарних засідань;
  • депутати не володіли інформацією про засідання органів міської ради, на яких вони мають право бути присутніми.

В “Атестації депутатів місцевих рад” наголошують, що такі результати опитування місцевих обранців є вкрай тривожними та загрозливими для суспільної стійкості та згуртованості на місцевому рівні і в Україні в цілому:

Адже активні депутати місцевих рад є представниками та провідниками інтересів своїх виборців, і якщо їхні повноваження обмежуються, а тим більше їхня роль ігнорується, то разом з ними обмежуються та ігноруються інтереси значної частини суспільства, що потенційно підвищує соціальне напруження, загрожує зниженням довіри до місцевої влади, виникненням конфліктів та навіть дестабілізацією ситуації в окремих громадах”, – заявив координатор громадської кампанії, голова Одеського Комітету виборців України Анатолій Бойко.

Відповідно, громадська кампанія “Атестації депутатів місцевих рад” наголошує на неприпустимості обмеження повноважень депутатів місцевих рад у будь який спосіб, за винятком депутатів від заборонених політичних партій, закликає представників всіх органів виконавчої влади та виконавчих органів місцевого самоврядування забезпечити максимальне сприяння реалізації депутатами своїх повноважень, а самих депутатів – пам’ятати, що зараз вони потрібні своїм виборцям як ніколи, та мають активно й відповідально реалізовувати свої повноваження.


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

Як побудувати ефективний діалог та стати інклюзивними радниками?

Влітку стартує п’ятий набір на курс “Навігатор Майбутнього”

Працевлаштування людей з інвалідністю в Україні: можливості, реалії та досвід

Про гендерну рівність, важливість комунікації та її вплив розповіли під час форуму «Світ без обмежень»

Новий документальний відеоролик, присвячений жіночому лідерству в інклюзивному громадському активізму

На форумі «Світ без обмежень» обговорили надання соціальних і реабілітаційних послуг