Заява про неприпустимість створення Кабінетом міністрів України податкових преференцій для тютюнових компаній – міжнародних спонсорів війни

Громадська організація «Центр громадянського представництва «Життя» заявляє про неприпустимість надання податкової преференції сигаретам для нагрівання (ТВЕН), що сприятиме зростанню поширеності ...

Додано:
olha233

заява
Заява про неприпустимість створення Кабінетом міністрів України податкових преференцій для тютюнових компаній – міжнародних спонсорів війни

Громадська організація «Центр громадянського представництва «Життя» заявляє про неприпустимість надання податкової преференції сигаретам для нагрівання (ТВЕН), що сприятиме зростанню поширеності вживання тютюну серед молоді та призведе до  багатомільярдних втрат Державного бюджету в умовах війни.

Кабінет міністрів України зареєстрував у Верховній Раді проєкт Закону №11090 «Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо перегляду ставок акцизного податку на тютюнові вироби» ініційований Міністерством фінансів України, у якому пропонує надати податкову преференцію тютюновим виробам для нагрівання (ТВЕН) у порівнянні з сигаретами та сигарилами. Уряд пропонує до 2028 року досягнути акцизної ставки 90 євро на 1000 шт для сигарет та сигарил, а для ТВЕН — лише 72 євро на 1000 шт. Таким чином податкова преференція для сигарет для нагрівання становитиме 20%.

За розрахунками фахівців ГО «Життя», ухвалення податкової преференції для ТВЕН, ініційованої Міністерством фінансів України, призведе до недоотримання в Держбюджет України 15 млрд грн за 2025 – 2028 роки, і з кожним наступним роком недоотримання до Держбюджету від акцизів на ТВЕН становитиме щонайменше 5,2 млрд грн. Таким чином до 2030 року втрати України складуть щонайменше 25,4 млрд грн. Всупереч інтересам України ці кошти з кишень громадян йтимуть на користь тютюнових компаній, включно з міжнародними спонсорами війни.

У тому випадку, якби Уряд запропонував досягнути 90 євро/1000 сигарет, сигарил, ТВЕН у 2025, то надходження до Держбюджету за 2025 – 2028 роки були б на понад 50 млрд грн (1,3 млрд євро) більші від тих, які надійдуть від збільшення запропонованого Міністерством фінансів. У разі досягнення 90 євро/1000 сигарет, сигарил, ТВЕН у 2026 році надходження до Держбюджету за 2026 – 2028 роки складуть на 30 мдрд грн (757 млн євро) більше, ніж запропонована модель у Законопроєкті №11090.

Така позиція Кабінету міністрів України відображає інтереси тютюнової компанії Philip Morris International, яка контролює 80% ринку сигарет для нагрівання в Україні (які використовуються разом з пристроями IQOS) та визнана НАЗК міжнародним спонсором війни проти України. Нагадаємо, PMI є найбільшим міжнародним платником податків на росії — у 2022 році ця компанія сплатила у бюджет рф 4,756 мільярди доларів

Дії Міністерства фінансів України в інтересах тютюнової індустрії порушують міжнародні зобовʼязання України, взяті відповідно до ратифікованої Рамкової конвенції ВООЗ із боротьби проти тютюну (далі — РКБТ ВООЗ). Стаття 5.3. РКБТ ВООЗ визначає: «Під  час  розробки  та  здійснення  своєї політики охорони громадського здоров’я з боротьби проти тютюну Сторони діють  таким чином, щоб захистити свою політику від впливу комерційних та інших корпоративних  інтересів  тютюнової  промисловості  відповідно  до національного законодавства».

Досвід України, яка у 2021 році гармонізувала акцизи на ТВЕН, сигарети та сигарили до одного рівня, продемонстрував вражаючу ефективність: надходження у Держбюджет від акцизів на ТВЕН зросли у 6 разів всього за 1 рік (з 1,7 млрд грн у 2020 році до 10,2 млрд грн у 2021 році). Дане рішення було визнано кращою міжнародною практикою, про що йдеться у листі Голови ВООЗ Тедроса Гебреєсуса  до Президента України Володимира Зеленського. Таким чином Законопроєктом №11090 Міністерство фінансів України відмовляється від ефективної практики на користь імпортерів та виробників сигарет для нагрівання всупереч доведеній ефективності політики гармонізації акцизів. 

У той же час Міністерство фінансів України намагається схилити українців до вживання сигарет для нагрівання. Про це вказує пояснювальна записка до законопроєкту №11090 та лист-відповідь міністерства на пропозиції громадськості.

ВООЗ однозначно стверджує, що не існує жодних підстав вважати, що сигарети для нагрівання мають меншу шкоду у порівнянні з іншими тютюновими виробами. Незалежні дослідження демонструють, що рівні 22 шкідливих речовин у 2 рази вищі у iQOS, ніж у звичайних сигаретах, а рівні ще семи речовин перевищують такі у звичайних сигаретах у 10 разів. Таким чином вживання ТВЕН асоційоване з такими самими ризиками для легеневої системи, як і для курців звичайних сигарет.

В Україні  сигарети для нагрівання стали інструментом агресивного залучення молоді, а особливо молодого жіночого населення до вживання тютюнових виробів. За даними опитування КМІС, проведеного у грудні 2023 року, 18% курців в Україні споживають ТВЕН, тоді як серед молодого населення віком 18-29 років ця частка складає 37%. Окрім того, жінки вживають тютюнові вироби для електричного нагрівання частіше аніж чоловіки (27 % проти 13 %). Зауважимо, що з 2017 року кількість жінок-курців зросла вдвічі — такому стрімкому росту сприяли саме преференційні умови для новітніх засобів для споживання тютюну та нікотину та відсутність їх регулювання тривалий час.

В свою чергу дослідження науковців Львівського національного медичного університету «Поширеність вживання тютюнових виробів серед молодого населення Львівської області» свідчить, що кратність використання ТВЕН є більшою ніж сигарет — опитані молоді жінки споживали сигарети для нагрівання щодня в 2 рази частіше, ніж традиційні. Водночас, порівняно з опитаними курцями звичайних сигарет, споживачі новітніх способів куріння в 14,6 раза більше не усвідомлювали ризиків їх використання та впливу на власне здоров’я.

Громадська організація «Центр громадянського представництва «Життя» вважає неприпустимою будь-яку податкову преференцію для сигарет для нагрівання та закликає Верховну Раду України:

  1. Забезпечити гармонізоване зростання акцизного податку на сигарети для нагрівання (ТВЕН) на рівні із сигаретами та сигарилами до 90 євро на 1000 штук
  2. Прискорити виконання євроінтеграційних зобовʼязань України щодо встановлення мінімальної акцизної ставки на тютюнові вироби на рівні 90 євро на 1000 штук, передбачених Директивою 2011/64/EU.


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

У Житомирі обговорили Рік дії Закону «Про медіа»

Захоплююча подорож до внутрішнього ресурсу: підсумок майстер-класів від Центру АХАЛАР

Інклюзивне відновлення та відбудова: конференція та рекомендації від експертів

В Україні запустили онлайн-курси англійської для працівників ДСНС

Українські благодійники отримали високу оцінку від моніторингової місії Americares

Перспективи міжнародної STEM-стандартизації закладів освіти України у 2024 році