З якими перепонами стикаються мешканці Київщини при отриманні компенсацій за пошкоджене чи зруйноване житло – проаналізувала ЛОО «Чайка»

24 лютого 2022 року розпочалося повномасштабне збройне вторгнення військ Російської Федерації в Україну. Подальша окупація Бородянки, Бучі, Гостомеля, Ірпеня та інших населених пунктів Київщини ...

Чайка
З якими перепонами стикаються мешканці Київщини при отриманні компенсацій за пошкоджене чи зруйноване житло – проаналізувала ЛОО «Чайка»

24 лютого 2022 року розпочалося повномасштабне збройне вторгнення військ Російської Федерації в Україну. Подальша окупація Бородянки, Бучі, Гостомеля, Ірпеня та інших населених пунктів Київщини тривала 33 дні та призвела до значних страждань і серйозних втрат для місцевого населення. Понад 1700 мирних жителів загинули, тисячі людей стали біженцями, а частина місцевих мешканців, з них, і досі не змогла повернутися до рідного краю. Понад 16 000 будівель було пошкоджено, з них 4000 будинків та об’єктів соціальної інфраструктури зруйновано вщент. До 10% населення своє житло втратили.

У селах залишилися переважно люди похилого віку, серед яких багато одиноких осіб, в той час, як більшість молоді виїхала. Після звільнення мешканців основною проблемою стало житло, зокрема фіксація збитків та подання документів для отримання компенсації.

Протягом року з липня 2022 року по липень 2023 року держава та різні благодійні фонди провели обмежені ремонти житлового фонду, переважно у приватному секторі, розчистили будівельні майданчики та відновили частину інфраструктури. Проте більша частина зруйнованого та пошкодженого житла залишилася у незмінному стані, що стало причиною розчарування мешканців та критики дій держави та місцевих влад. Законодавчу базу створювали в умовах обмеженого часу, і подальші нормативно-правові акти часто вимагали уточнень або змін, що призводило до перегляду попередніх документів. Не всі постраждалі були задоволені законодавчою базою щодо компенсації та процедур відновлення, а деякі вважали суми компенсації недостатніми. Мережа установ та організацій, що надавали правову допомогу в районі, була перевантажена.

У 2022 році Луганська обласна  громадська правозахисна жіноча організація «Чайка» (ЛОО «Чайка»), яка з 2014 року базується у Києві та активно виступає на захист прав людей, переважно внутрішньо переміщених осіб, приєдналася до надання юридичної та правової допомоги маломобільній групі населення в Бучанському районі. Допомога реалізовувалась у межах проєкту «Інформаційно-документальна допомога пенсіонеркам Бородянської ОТГ по відновленню їх зруйнованого та пошкодженого житла». За три місяці роботи допомогу було надано понад 70 жителям.

На кінець 2023 року Луганська обласна громадська правозахисна жіноча  організація «Чайка» (ЛОО «Чайка»), запустила роботу Громадського центру сприяння доступу до правосуддя (ГЦДП), розширивши свою допомогу на п’ять інших територіальних громад Бучанського району – Бородянську, Бучанську, Гостомельську, Дмитрівську, Макарівську, де була найбільша кількість руйнацій житла та людей, що постраждали. Основною метою діяльності стало забезпечення необхідною юридичною та правовою допомогою людей, які постраждали внаслідок російської військової агресії, через пошкодження або знищення нерухомого майна та інші наслідки.

Чайка

«Ця ініціатива стала можливою завдяки підтримці американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Справедливість для всіх» та охоплює 113 населених пунктів Бучанського району Київщини. В цільову групу проєкту входять особи старшого віку, люди з інвалідністю, соціально вразливі, ветерани війни, які постраждали у 2022 році, а також ті, хто проживав до 2022 року в модульних містечках та продовжує у них жити; малозабезпечені, безробітні особи та інші громадяни, що мають юридичні проблеми через війну та інші обставини. У рамках проєкту передбачено надання допомоги 1050 особам», – розповідає Алла Ковальова, координаторка проєкту «Громадський центр сприяння доступу до правосуддя».

Для досягнення мети проєкту – забезпечення якісною юридичною та правовою допомогою людей, які постраждали внаслідок війни через пошкодження або знищення нерухомого майна та інші наслідки, командою ЛОО «Чайка» було розроблено інноваційний механізм, що включає:

а) мобільну громадську приймальню на виїздах (МГП);

б) опорний стаціонарний консультаційний пункт (ОСКП) для прийому громадян на місці, а також для організації роботи всього комплексу надання юридичної допомоги;

в) «гарячу лінію» (ГЛ).

Згідно з офіційною статистикою 64% осіб з маломобільної групи населення, літнього віку, соціально вразливих, ветеранів війни не мали належно оформлених документів на житло або місцеперебування, і доля доволі великої кількості власників була невідомою. Це становить значну перешкоду, оскільки закон передбачає оформлення документів і компенсацій на власників житла у присутності власника, що базується на можливостях центрів надання адміністративних послуг (ЦНАП), враховуючи наявність спеціалістів, доступ до реєстрів та різних баз даних, а також використання цифрової техніки.

«Під час роботи з найбільш вразливими верствами населення мешканцями Київської області та внутрішньо переміщеними особами, які знайшли прихисток в цих територіальних громадах, може виокремити основні етапи та проблеми. Всі мешканці вже є постраждалими. Однак, люди майже не обізнані в своїх правах, не використовують передбачені чинним законодавством способи захисту своїх інтересів. Не уявляють процедуру отримання компенсації, не мають алгоритмів дій в тій чи іншій ситуації. Командою проєкту з’ясовано, що ще на етапах фіксації доказів пошкоджень та руйнувань житла, у постраждалих виникають проблеми з невідповідністю інформації, викладеної у акті обстеження (а саме, з описом пошкоджень) та їх об’єктивному стану на момент такої фіксації. Надалі це впливає на суму компенсації, а  для постраждалого очікування не збігаються з результатом», – пояснює адвокатка, доктор філософії в галузі права та провідна юристка проєкту «Громадський центр сприяння доступу до правосуддя» Анна Бєжанова.

У процесі надання допомоги було встановлено, що основною проблемою, яка виникає на етапі подання заяви на компенсацію та отримання відшкодування є наступною. Серед осіб з вразливих маломобільних груп переважає населення з обмеженим доступом до цифрових технологій та відсутністю навичок користування ними. Майже на кожному кроці на шляху отримання компенсації, необхідно пояснювати постраждалій людині:

а) що означає та чи інша опція, термін;

б) що входить до компетенції держави, а що можна вирішити на етапі місцевої влади;

в) як поновити документи тощо;

г) як користуватися застосунками на телефоні.

Анна зазначає, що для розв’язання цих питань та реальної допомоги людям необхідно залучати державу (шляхом удосконалення та спрощення процедури отримання компенсації для певної категорії населення) та громадські організації, у складі яких працюють юристи та параюристи.

Лариса Заливна, консультантка проєкту з юридичних питань, підкреслює важливість наявності місцевих юристів у ГЦДП, оскільки вони орієнтовані на структуру влади, повноваження посадових осіб та можуть легко зв’язатися з представниками цих органів для розв’язання питань осіб цільової групи: «За нашим досвідом до третини питань можна вирішити шляхом спілкування з відповідними установами, а більшість справ можна вирішити протягом 1-2 днів, таких як ремонт електропостачання, пошук документів у архіві або написання листа до конкретної установи».

Маючи річний досвід виїзної допомоги, фахівці ЛОО «Чайка» виділяють ситуації, в яких юридична допомога більш комфортна для соціально вразливих і маломобільних осіб, лежачих хворих. В першу чергу, безоплатну юридичну допомогу отримують особи, які відповідають певним критеріям для визначення цільових груп, таких як маломобільні, пенсіонери, люди з інвалідністю та малозабезпечені. По-друге, завдяки виїздам «в глибинку» поширюється корисна для людей інформація про їхні права і можливості отримати допомогу та пільги від держави на правах постраждалих осіб. Близько 30% людей, які мали право на допомогу, були з різних причин неспроможні оформити реєстрацію у відповідних державних реєстрах. І насамперед – у них не було достатньої інформації. Крім того, ще для людей створена можливість отримувати  повторні консультації юриста і правове супроводження  в складних питаннях захисту та реалізації своїх прав за допомогою Громадського центру сприяння доступу до правосуддя, який функціонує на базі громадської приймальні.

Як показує досвід роботи центру, до 32% людей не лише потребують інформації щодо своїх прав і можливостей або консультацій з певного питання, але також довготривалого правового супроводження, іноді тривалістю кілька місяців. Наприклад, у випадках, коли прийняття рішення про ремонт житла передбачає або знесення будівлі з наступним будівництвом нової, або навпаки. У таких ситуаціях юрист надає допомогу всьому колективу мешканців, який може складатися з десятків і сотень осіб. Розроблений механізм сприяє поліпшенню доступу та якості послуг через нову інституцію Громадський центр сприяння доступу до правосуддя, який включає всі три необхідні ланки спілкування з тими людьми, яким важко добратися до офіційних установ: виїзд юриста, гарячу телефонну лінію, прийом юриста на місці в центрі. До речі, можна замовити виїзд юриста по телефону гарячої лінії. По-четверте, співпраця зі старостами, соціальними працівниками, комендантами модульних містечок та підтримка ініціативних груп на місцях представляє собою один зі способів підвищення правової освіченості як серед населення, так і серед працівників, які відповідають за надання правової допомоги на місцевому рівні і потребують орієнтації на початкових етапах цього процесу.

Всім очевидно, що війна і порушення нормальної життєдіяльності мільйонів людей призводять до перевантаження органів місцевого самоврядування, інших органів влади й служб, які розв’язують проблеми громадян. Система юридичної допомоги також залишається перевантаженою, і правозахисники, зокрема громадські центри правосуддя, можуть допомогти саме в розв’язанні таких завдань, які недавно виникли та під які швидко розробляється нормативно-правова база. Це реєстрація пошкодженого або знищеного майна, компенсація за нього в різних формах, інші дотичні питання.

На момент квітня 2024 року за 9 місяців роботи колективу проєкту «Громадський центр сприяння доступу до правосуддя» правову допомогу в різних формах отримали близько 1000 мешканців. Допомога фахівців є безоплатною для громадян.

Звернутись за послугами центру громадяни можуть за адресою: смт Бородянка, вул. Семашка, 1-а або за телефонами гарячої лінії + 380 95 651 61 83, +38 098 079 40 23.

Графік прийому громадян: з 10:00 до 17:00 з понеділка по п’ятницю та з 10:00 до 15:00 у суботу.

Контакт для ЗМІ: +38 098 456 69 79, Леся.

Ця публікація здійснена за підтримки американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Справедливість для всіх». Погляди авторів, викладені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди Агентства США з міжнародного розвитку або уряду Сполучених Штатів Америки.

Довідка:

ЛОО «Чайка» є добровільним об’єднанням жінок на захист своїх жіночих прав і успішно діє з 2000 року. Мета – об’єднання зусиль жіноцтва для захисту своїх жіночих, соціальних, економічних, духовних, культурних та інших прав та інтересів жінок, а також їх родин. З 2000 року успішно проведено потужні кампанії захисту прав працюючих жінок, споживачів комунальних послуг, протидії корупції, підвищення активності жінок у громадах, відповідно до мети реалізовано 30 проєктів.

Після вимушеного переміщення у 2014р. з Луганська до Києва «Чайка» зосередила зусилля на питаннях сприяння інтеграції ВПО у приймаючих громадах, передусім на питаннях житла для ВПО. Розробки ЛОО «Чайка» враховані Міністерством з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України в обох документах по стратегії інтеграції ВПО в Україні (2017, 2021рр.). У 2022 р. ЛОО «Чайка» успішно реалізувала проєкт «Інформаційно-документальна допомога пенсіонеркам Бородянської ОТГ по відновленню їх зруйнованого та пошкодженого житла».


Тематика публікації:                      

Останні публікації цього розділу:

Відбулася презентація та обговорення аналітичного звіту за результатами дослідження щодо задоволеності якістю послуг, які надаються людям поважного віку органами юстиції у Львівській області

Неграмотний регіон відьом та чаклунів: ГО PRO WOMEN UA руйнує радянські міфи та допомагає ВПО віднайти свій шлях у житті

Розпочався відбір заявок на програму “Креативна Європа” Perform Europe для перформативного сектору

“Реформа пробації: можливість обирати майбутнє”: висновки та підсумки конференції

«Кроки для спеціалістів. Управління людськими ресурсами»: нова можливість для територіальних громад

U-LEAD роз’яснює ОМС переваги спільної агарної політики Європейського Союзу