Юристи Кам’янець-Подільського допомагають регламентувати роботу добровольчого формування тероборони

Співробітники ГО «Асоціація юристів м. Кам’янець-Подільского» налагоджують правову сторону діяльності добровольчого формування своєї територіальної громади. Ця історія успіху цікава тим, що в Україні ...

Додано:
legal_dev_network

DSC_2372-1024x683
Юристи Кам’янець-Подільського допомагають регламентувати роботу добровольчого формування тероборони

Співробітники ГО «Асоціація юристів м. Кам’янець-Подільского» налагоджують правову сторону діяльності добровольчого формування своєї територіальної громади. Ця історія успіху цікава тим, що в Україні досі немає чіткого законодавчого регулювання функціонування добровольчих об’єднань. Водночас Асоціація, взявшись розробити політики і процедури для них, зуміла регламентувати роботу місцевого осередку тероборони – і це може стати прикладом наслідування для інших громад.

Початок повномасштабної війни з рф запам’ятався мешканцям Кам’янця-Подільського не лише потоком вимушених мігрантів, а й величезними чергами – в них біля військкоматів шикувалися люди, які добровільно прийняли рішення  захищати Україну. Ті, хто за різних причин не зміг поповнити лави ЗСУ та батальйонів територіальної оборони, зорганізувалися у добровольчі формування територіальної оборони. Лише в невеличкому Кам’янці-Подільському з населенням близько 100 тисяч людей контракт добровольця підписали понад півтисячі чоловіків та жінок. Серед них – і представники громадської організації «Асоціація юристів м. Кам’янець-Подільського»: виконавчий директор Ігор Антонюк та юрист організації, Голова Правління Мережі правового розвитку Максим Ільчишен.

На фото: Ігор Антонюк, виконавчий директор ГО «Асоціація юристів м. Кам’янець-Подільського».

На фото: Максим Ільчишен, юрист ГО «Асоціація юристів м. Кам’янець-Подільського», Голова Правління Мережі правового розвитку.

Перші виклики, з якими зіштовхнулося Добровольче формування № 2 Кам’янець-Подільської територіальної громади – неврегульованість як процедур легалізації формування, так і регламентації його діяльності.

  • Ухвалені поспіхом на початку війни нормативно-правові акти, покликані врегулювати правовий статус добровольчих формувань, є доволі лаконічними і поверхневими. Здебільшого вони дають відповідь на питання «що можна?», але не містять жодної відповіді на питання «як?». Це можна пояснити не лише терміновістю, але й спробою забезпечити універсальність правил – адже нормативні акти що для добровольчих формувань із п’яти мисливців невеликого села, що для тисячі ветеранів великого міста – однакові,  пояснює Максим Ільчишен.

На фото: Складання присяги у Добровольчому формуванні № 2 Кам’янець-Подільської територіальної громади. Фото: ГО «Асоціація юристів м. Кам’янець-Подільского».

У Кам’янці-Подільському контракт добровольця тероборони підписали понад півтисячі чоловіків та жінок. Фото: ГО «Асоціація юристів м. Кам’янець-Подільского».

Юристам довелося прямо в процесі діяльності формування тероборони створювати для нього внутрішні регламенти і процедури. Це стосується і документування діяльності, і обліку особового складу, і розподілу функціональних обов’язків. Деякі питання щодо порядку комплектування Сил ТрО Збройних сил України та добровольчих формувань територіальних громад і досі залишаються неврегульованими, зазначає Максим і наводить приклад.

Так, до Закону України «Про основу національного спротиву» ще 1 квітня 2022 року проголосовані зміни, які передбачають, що вступати до добровольчих формувань люди можуть за зареєстрованим місцем проживання. Проте ці зміни й досі не набули чинності. Раніше критерію відбору за місцем реєстрації у цьому законі не було. Водночас доволі багато добровольців живуть і працюють у місті, а зареєстровані в сусідніх сільських громадах. Студенти ж зареєстровані в гуртожитках за місцем знаходження навчальних закладів. Не кажучи вже про людей, які повернулися зі своїми сім’ями з районів, де велися активні бойові дії.

  • З огляду на ці неузгодженості, враховуючи, що зміни не набрали чинності, а також для дотримання загального принципу територіальності при комплектуванні формування, кандидати на вступ до Сил територіальної оборони Збройних сил України  подавали, окрім документів, передбачених Положенням про добровольчі формування територіальних громад, додатково будь-який документ, який підтверджував би приналежність кандидата до територіальної громади. Це могла бути довідка з ОСББ, документ про власність на житло, довідка з місця роботи, навіть свідоцтво про шлюб у парі з довідкою про реєстрацію місця проживання дружини тощо,  уточнює правник.

На сьогодні ж юристи Асоціації налагодили і систему документообігу, і кадрові політики, і систему внутрішніх взаємовідносин та комунікації – і все це з урахуванням особливостей, продиктованих специфікою завдань формування у період воєнного стану.

Фото: ГО «Асоціація юристів м. Кам’янець-Подільского».

Автор: Олена Орлова/Мережа правового розвитку


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

Жінки ВПО – соціальний капітал громади

Блогінг під час війни. Нові виклики

На Волині працюють над інтеграцією переселенців у життя місцевих громад

Стан культури та креативних індустрій під час війни - результати дослідження

Тбіліські принципи: про наслідки вторгнення в Україну для режиму БВГ/ФТ для НПО в країнах Східного партнерства

Прикладні напрямні партнерства #СтійкістьДляГромад