Якщо в країні немає опозиції — це шлях до диктатури

ВІ "Активна Громада" провела серію інтерв’ю з експертами з депутатського корпусу Верховної Ради України. Ми поговорили з ними про важливі політичні, соціальні та економічні теми, які найчастіше ...

Додано:
Tetiana Kavunenko

Krulko-nyu-1024x576
Якщо в країні немає опозиції — це шлях до диктатури

ВІ “Активна Громада” провела серію інтерв’ю з експертами з депутатського корпусу Верховної Ради України. Ми поговорили з ними про важливі політичні, соціальні та економічні теми, які найчастіше цікавлять нашу аудиторію. 

Разом з Іваном Крулько, першим заступником голови комітету Верховної Ради України з питань бюджету, говорили про важливість опозиції в парламенті, законодавче регулювання, повноваження опозиції та про те, чому відсутність опозиції в країні – це шлях до диктатури. 

Розмову провела виконавча директорка Інституту “Республіка” та співзасновниця ВІ “Активна Громада” Олександра Гліжинська. 

Щодо опозиції, за словами Івана Крулько, ми маємо проблему через те, що закону про опозицію не існує. Відповідно, формалізувати наявність опозиції в парламенті на цей час неможливо. Але у нас була прописана опозиція, її права і можливості в законі “Про регламент Верховної Ради України зразка 2008 року. За опозицією закріплялися голови комітетів з питань бюджету, правоохоронної діяльності, свободи слова, податковий і ще ряд комітетів. Загалом – 7 комітетів, які обов’язково мали очолити представники опозиції. Це було створено для того, щоб був контроль за владою. До прикладу, бюджетний комітет очолює представник опозиції. Фактично, через нього проходить формування бюджету. Тобто, контроль включений на найвищому рівні. Але, коли прийшов до влади Віктор Янукович, було знищено Конституцію, він повернув собі надповноваження. Тоді ж було внесено зміни в Регламент Верховної Ради України і цілі розділи, які стосувалися створення коаліції та опозиції, просто викинули. Ми їх не маємо до цього часу. Таким чином, ті норми, які стосувалися діяльності опозиції, зараз ні в Регламенті, ні в якомусь спеціальному законі не прописані. Наразі ведеться дискусія, щоб прийняти закон “Про опозицію”. 

“Ми вважаємо, що цей закон – це прояв демократії й тому беремо участь в його розробці. Але для того, щоб такий закон пройшов, його має хотіти більшість. Проте, кожна влада має пам’ятати: рано чи пізно ви будете опозицією. Влада мінлива і тимчасова. Дуже часто люди приходять до влади й думають, що це на все життя. А життя показує, що це зовсім ненадовго. Тому, готуючись до того, щоб прийти до влади, треба пам’ятати, що ти будеш в меншості, в опозиції. Треба бувши при владі, робити все, щоб опозиція була сильною. Це краще для влади й краще для країни”, – переконаний нардеп. 

Олександра Гліжинська: Які ще фракції підтримують дану ініціативу сосовно законопроєкту “Про опозицію”?

Іван Крулько: Кажуть, що всі. Але коли доходить до діла: парламент працює вже майже 2 роки, а закону такого досі немає. Хоча ми бачимо турбо-режим і законів багато за різними тематиками, але закону, який би закріпив повноваження опозиції, поки що немає. 

Олександра Гліжинська: Які основні функції мають належати опозиції?

Іван Крулько: Опозиція повинна мати можливості для контролю влади. Це її ключове завдання. Опозиція критикує – це нормально. Опозиція може давати альтернативні закони. У нас такого немає, але було б добре, якби опозиція мала можливість подати альтернативний бюджет і показати, що може бути інакше, показати цифри та розрахунки. Безумовно, бюджет – дуже складний документ, над ним працює увесь уряд. З точки зору функції законотворення, аби показати, що ми маємо альтернативу – це важливо. Опозиція не бореться за те, щоб все життя пробути в опозиції. Вона бореться за те, щоб на наступних виборах люди, побачивши їхню позицію, довірившись їм, поміняли владу. І шляхом демократичних виборів влада змінилася і опозиція стала владою. А як ще опозиція може це зробити, як не через контрольні функції? Якраз розділ Регламенту ВРУ дозволяв створювати тіньовий Кабмін, коли опозиція формувала свій Кабінет міністрів, де був тіньовий прем’єр, і всі міністри, вони проводили свої засідання і пропонували альтернативні рішення до того, що пропонує уряд. Тобто, майданчик переносився на рівень парламенту і депутати в парламенті, які казали: “ось це – наш майбутній міністр оборони чи фінансів тощо. І, якщо ви за нас проголосуєте, ви побачите такий склад уряду”. Така форма роботи раніше була можлива, зараз вона відсутня. Але, якщо був би прийнятий закон “Про опозицію”, то я не виключаю, що така можливість і форма роботи парламентського контролю та ініціативи через тіньовий Кабмін – вона була б абсолютно робочою. Така форма роботи існує, наприклад, в парламенті Великої Британії. 

Олександра Гліжинська: Якби громадяни знали, в чому полягають функції опозиції, вони б теж мали б підтримувати ідею ухвалення закону, який би регулював це питання?

Іван Крулько: Суспільство мусить підтримувати опозицію, тому що опозиція – це той механізм/інституція, яка від імені людей показує прорахунки влади. 

Коли все однотипно, всі плескають в долоні – здається, що все нормально. Опозиція ж мусить показувати вади влади, прорахунки, неправильні рішення, те, що несе загрозу країні. Тоді люди мають вибір. Люди можуть бачити, як влада презентує себе, а як є насправді. Для цього опозиція є дуже важливою. В демократичних країнах це є обов’язковим інструментом для того, щоб країна не скочувалася до диктатури. Бо, якщо опозиції немає – це шлях до диктатури. 

Відео розмови можна переглянути на YouTube-каналі ВІ “Активна Громада”.

 

 

Довідка. ВІ “Активна Громада” від Інституту “Республіка” презентує серію навчальних відео та матеріалів “Тиждень з Верховною Радою” у форматі інтерв’ю з народними депутатами в межах проєкту “Парламент та громадяни: відкритий діалог”, який реалізовується за підтримки Програми USAID РАДА, що виконується Фондом Східна Європа.

Примітка. Місія “Активної Громади”: досягти добробуту через демократичний розвиток громад України. Мета на 2025 рік: активізувати та залучити щонайменше 1% громадян до участі у прийнятті рішень та просуванні реформ в Україні на системній основі для добробуту в громадах України. Ініціатива створена в межах діяльності Інституту “Республіка”. Ми працюємо задля підвищення свідомої активності громадян.


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

Фінансування доріг у громадах: третій випуск онлайн-платформи для місцевого самоврядування «Територія громади: чесно та експертно»

Онлайн-курс "Ресурсоефективне та чисте виробництво"

Про законопроект «Про особливості стимулювання регіонального розвитку» №5649 від 10.06.2021

З якими порушеннями прав найчастіше стикаються представники ключових груп щодо ВІЛ та ТБ: результати впровадження REAct

Чернігівські поліцейські посилюють спроможність вирішувати безпекові проблеми в громадах

Благодійний забіг DobroRun знову пройде в Україні та світі