«Я не даю хабарі» – ТІ Україна розповіла, як не коритися корупції

«Я не даю хабарі, бо це руйнує державу», – запевняє поет Сергій Жадан. «Я не даю хабарі, бо це принизливо!», – ділиться журналістка Тетяна Даниленко. «Я не даю хабарі, бо дуля їм з маком!», – жартує ...

Додано:
Anastasiia K.

12_06-прес-реліз
«Я не даю хабарі» – ТІ Україна розповіла, як не коритися корупції

«Я не даю хабарі, бо це руйнує державу», – запевняє поет Сергій Жадан. «Я не даю хабарі, бо це принизливо!», – ділиться журналістка Тетяна Даниленко. «Я не даю хабарі, бо дуля їм з маком!», – жартує телеведучий Майкл Щур. Соціальна реклама з цими особистими повідомленнями відомих людей з’явилася у 17 українських містах. Саме таким стало продовження комунікаційної кампанії Transparency International Україна «Я не даю», яка вже зібрала понад сотню історій від простих людей про те, як вони не дають хабарі.

В Україні посилився рух людей, не згодних давати хабарі та готових викривати корупцію. В четвер, 7 грудня, під час прес-конференції «Як протидіяти корупції» експерти розповіли, хто вже відмовився грати за корупційними правилами і що необхідно зробити, аби таких людей ставало більше.

«В існуючих умовах українцям важко викривати корупцію, адже викривачі зазнають тиску та навіть фізичного насильства, як це сталося з суддею-викривачем Ларисою Гольник, – розповів виконавчий директор ТІ Україна Ярослав Юрчишин. – При цьому у суспільстві завжди існувала думка, що відчайдухів, які не дають хабарі, мало. Але результати нашої комунікаційної кампанії «Я не даю» стверджують інше – таких людей вистачає!».

Комунікаційна кампанія українського представництва світової мережі Transparency International мала просту мету: зібрати позитивні історії людей про особистий опір корупції, спровокувати дискусію у суспільстві та продемонструвати готовність звичайних українців не коритися корупції. Перша хвиля кампанії поставила у листопаді відкрите питання: «Чому даєш хабарі ти?». Люди жваво відгукнулися флешмобом у соціальних мережах #ЯнеДаю #IDontBribe,який зібрав понад сотню історій. Друга хвиля кампанії запропонувала у грудні відповідь на це питання. Відомі особистості: Тетяна Даниленко, Сергій Жадан, Майкл Щур розповіли з білбордів про своє власне ставлення до хабарів. «Корупції немає виправдань!» – стверджують вони.

У тому, що корупція є проблемою №1 на шляху розвитку Україні, переконана абсолютна більшість громадян, і майже всі (90%) вважають корупцію дужне поширеною в нашому суспільстві. Водночас ставлення українців до корупції неоднозначне: вважаючи це явище ганебним та аморальним і засуджуючи корупціонерів при владі, вони натомість самі дають хабарі. «Люди дають хабарі за якісь послуги і розуміють, що це зло, але таке зло, яке необхідне, бо так простіше або швидше вирішити якесь питання. Більше того, третина населення вважає, що давати хабарі – це взагалі невід’ємна частина національних традицій. Але якщо такі умонастрої будуть панувати у суспільстві, то ми нічого з горішньою корупцією не зробимо, тому що люди нагорі цілком поділяють національну філософію», – підкреслила Ірина Бекешкіна, директор фонду «Демократичні ініціативи» імені Ілька Кучеріва. «На запитання, чи може влада самотужки подолати корупцію, більше половини відповіли, що ні. Вірить у це лише 20%. А чи повинне населення, громадські організації брати участь в боротьбі з корупцією, більше половини відповіли: так. І водночас вони самі не готові брати участь у діяльності цих громадських організацій», – наголосила соціолог.

У свою чергу, Альгірдас Шемета, бізнес-омбудсмен, ініціатор Всеукраїнської мережі доброчесності та комплаєнсу, розповів, що вже робить український бізнес, аби протидіяти корупції: «Корупція має дві сторони – попит і пропозицію. До цього часу небагато зроблено зі сторони пропозиції. Мета Всеукраїнської мережі доброчесності – заповнити цю прогалину. Наше завдання – створити критичну масу відповідальних компаній з імунітетом проти корупції».

Важливими стали поради від детектива Артема, представника НАБУ. Він назвав наступні п’ять кроків, які необхідно зробити викривачу-початківцю, аби максимально захистити себе та зробити своє викриття ефективним:

«Якщо вам натякають на необхідність отримання «винагороди» за певну послугу, є п’ять перших, необхідних для викривача кроків:

  1. Не здіймати галасу. Не потрібно викликати 102, писати пости у Facebook, влаштовувати скандал, оскільки з доказів залишаться лише ваші слова.
  2. Потрібно не погоджуватися на хабар, не провокувати, не вчиняти активних дій, натомість зайняти нейтральну позицію та спробувати перенести зустріч.
  3. Під час спілкування з корупціонером намагатися запам’ятати якомога більше деталей (ПІП, посаду, дату, час, місце (адреса, номер кабінету), суму неправомірної вигоди тощо).
  4. Спробувати взяти контактний номер мобільного телефону.
  5. Звернутися до правоохоронного органу за підслідністю із письмовою заявою та бути готовим активно співпрацювати зі слідством (брати участь у негласних слідчих (розшукових) діях, давати показання тощо). Обмежити коло осіб, які знають про факт досудового розслідування, виключно слідчим та прокурором».

Соціальну кампанію «Я не даю» підтримало чимало інформаційних партнерів, яким також небайдужа проблема корупції. Це Міністерство інформаційної політики, портал ЛІГА.net та інтернет-видання «Українська правда», радіо «Ера FM», Громадське радіо, радіо «Голос Донбасу», радіогрупа «ТАВР МЕДІА» (Kiss FM, Radio Roks, Relax, Русское радио Украина, Мелодія FM). Відеоролики транслювали Громадське телебачення, UA:Перший.  За участь та підтримку ТІ Україна вдячна Благодійному фонду Сергія Жадана, фотостудії Shoot Group Video&Photo production. Всі  інформаційні продукти розробила креативна агенція PROVID. Зовнішня реклама розміщена у 17 містах: Києві,  Дніпрі, Запоріжжі, Хмельницькому, Херсоні, Харкові, Луцьку, Кропивницькому, Миколаєві, Полтаві, Сумах, Івано-Франківську, Чернігові, Черкасах, Рівному, Львові.

Ця кампанія виконується Transparency International Україна в рамках проекту Програми сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст матеріалів кампанії є винятково відповідальністю Pact та його партнерів і не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.

#

Контакт для медіа: Ольга Тимченко, керівник департаменту комунікації Transparency International Україна

м.т. 050-352-96-18,

e-mail: [email protected]

Transparency International Україна є представництвом глобальної антикорупційної мережі Transparency International, що працює більше як у 100 країнах світу. Місія ТІ Україна: знизити рівень корупції в Україні шляхом сприяння прозорості, підзвітності та доброчесності публічної влади і громадянського суспільства.
Дізнатися більше www.ti-ukraine.org


Тематика публікації:                      

Останні публікації цього розділу:

Поліцейські, освітяни і ОГС обговорили результати спільної трирічної роботи за підтримки ЄС над створенням безпечного цифрового середовища для дітей

У ліцеї на Сумщині з’явилася модернізована система вентиляції, що забезпечує комфортні умови для навчання

В Україні представили унікальний посібник для молодіжних центрів

Козелецька громада пише стратегію розвитку за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА»

Планування розвитку територіальної громади

У Чорнобаївській громаді на Херсонщині буде реалізовано 4 проєкти, запропоновані мешканцями