В Запоріжжі та Херсоні проведуть опитування учасників судових проваджень
28 лютого в Запоріжжі та 1 березня в Херсоні за ініціативи ГО «Запорізька правозахисна група» відбулися дві зустрічі в форматі фокус-групи з метою презентації проекту «Проведення опитувань учасників ...
Додано:
zpg05
28 лютого в Запоріжжі та 1 березня в Херсоні за ініціативи ГО «Запорізька правозахисна група» відбулися дві зустрічі в форматі фокус-групи з метою презентації проекту «Проведення опитувань учасників судових проваджень з використанням методології карток громадянського звітування (КГЗ) та методики використання карток громадянського звітування, а також обговорення і розробки додаткових питань до анкети-опитувальника.
Учасниками заходу стали експерти ГО «Запорізька правозахисна група», представники судів Запорізької та Херсонської області, НГО, адвокатури, ЗМІ та громадськості.
В рамках заходу було презентовано програму «Проведення опитувань учасників судових проваджень з використанням методології карток громадянського звітування (КГЗ) в Запорізькій та Херсонській областях»; проведено дискусію з визначення нагальних проблем судових послуг, обговорення практики взаємодії між громадянами, які беруть участь у судових слуханнях та персоналом судів; розроблено додаткові питання до анкети-опитувальника за методологією КГЗ.
Учасники зустрічі в Запоріжжі поділилися своїм досвідом роботи з системою оцінювання роботи суду (СОРС):
Головний спеціаліст Комунарського районного суду міста Запоріжжя Юлія Мухіна розповіла, що їх суд впроваджував методологію КГЗ у січні цього року. Кандидат юридичних наук, помічник голови Запорізького окружного адміністративного суду міста Запоріжжя Ігор Шмарін поділився досвідом впровадження СОРС в роботі свого закладу: «Цей досвід нашим судом вже був запроваджений наприкінці 2018 року. Опитування проводилося в трьох розрізах: опитувались не тільки відвідувачі суду, а також працівники апарату та безпосередньо судді. Об’єктом нашого опитування виступали громадяни, які на момент опитування були учасниками судових проваджень. Завданнями опитування були, по-перше, отримати дані про якість роботи суду, по-друге, задоволеність громадян умовами перебування в суді, оцінити повноту, якість та доступність інформації для відвідувачів суду, оцінити дотриманість термінів судового розгляду, визначити, як громадяни, які отримали вже рішення суду, сприймають його вмотивованість та зрозумілість. Після отримання результатів оцінювання ми склали певну Стратегію розвитку та вжили заплановані заходи щодо облаштування холу, місця, де учасники судового процесу безпосередньо очікують на судові засідання, встановили гарне освітлення,Wi-Fi, в планах навіть встановлення терміналу для поповнення рахунків та терміналу з напоями».
Присяжна суддя Комунарського районного суду міста Запоріжжя, вчитель правознавства ЗОШ 23 Наталія Ланько розповіла про те, що також має досвід взаємодії громадськості з судовими установами і вважає його продуктивним.
На зустрічі в Херсоні учасники також ділилися своїми знаннями і досвідом роботи з СОРС, пропонували внести деякі корективи та удосконалення в проведенні опитування.
«В нашому суді таке опитування вже проводилося, – розповіла Ірина Дека, головний спеціаліст Херсонського апеляційного суду, – опитування допомогло з’ясувати, що потрібно змінювати. Щодо самого опитування, складнощів не було. Ми пропонували заповнювати анкети відвідувачам, єдине – це додатковий час на обробку анкет працівникам апарату. Тому потрібно вдосконалили систему роботи з анкетами».
В ході роботи учасники фокус-групи запропонували свої зміни до анкети-опитувальника, зокрема скоротити декілька пунктів щодо роботи суддів, щоб заповнювання анкети займало менше часу у відвідувачів. Адвокат Максим Заремба запропонував більш детально відпрацювати пункти щодо термінів отримання рішень та документів в суді.
«У демократичному суспільстві суди функціонують відповідно до стандартів продуктивності та ефективності судових процедур, якості судових послуг та очікувань громадян – учасників судових проваджень. Оцінювання якості роботи – стандартна світова практика, – зазначила Тетяна Вергун, представник ГО «Запорізька правозахисна група», – але в Україні це не ноу-хау, систему розроблено у 2009 році та впроваджено в рамках двох проектів USAID «Україна: Верховенство права» та «Справедливе правосуддя». Слід зазначити, що хоча протягом періоду впровадження досліджень якості роботи судів з використанням методології карток громадянського звітування, частина судів навіть брала участь у дослідженнях неодноразово, то, наприклад, Запорізькі суди жодного разу не залучали громадські організації до цього процесу, а самостійно почали його впроваджувати лише у минулому році. Отже, ми сподіваємось, що запроваджені нашою організацією опитування допоможуть судам Запорізької та Херсонської області скористатись дієвим інструментом оцінювання ефективності діяльності судів, як надавачів послуг на основі дослідження думки користувачів, в той же час громадськості здійснити контроль за якістю різноманітних послуг, що надаються судами».
Діяльність здійснюється за підтримки американського народу, наданої через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Проекту «Нове правосуддя»