В Одесі обговорили шляхи усунення дискримінації на окупованих територіях

17 січня 2018 року у місті Одесі, в приміщенні прес-центру «Контекст- Причорномор’я», відбувся експертний круглий стіл «Шляхи усунення дискримінації у сфері реєстрації фактів народження та смерті ...

1d64c3e5b756e83c83b2d61c3673f6c1
В Одесі обговорили шляхи усунення дискримінації на окупованих територіях

17 січня 2018 року у місті Одесі, в приміщенні прес-центру «Контекст- Причорномор’я», відбувся експертний круглий стіл «Шляхи усунення дискримінації у сфері реєстрації фактів народження та смерті осіб на окупованих територіях України». Під час заходу було презентовано результати дослідження «Перешкоди в реалізації прав і свобод на окупованій території Кримського півострова та тимчасово непідконтрольних територіях Донецької та Луганської областей», а також у широкому експертному середовищі обговорено можливі шляхи вирішення досліджуваних проблем.

Участь в обговоренні прийняло більше 25 учасників, зокрема, представники Одеської обласної державної адміністрації, Головного територіального управління юстиції в Одеській області, Апеляційного суду Одеської області, суб’єктів надання безоплатної правової допомоги, правозахисники, адвокати, представники громадських організацій, Моніторингової місії ООН з прав людини в Україні, Спеціальної моніторингової місії ОБСЄ в Україні. Результати дослідження було презентовано спікерами: Олегом Ільницьким, к.ю.н., доцентом Львівського національного університету імені Івана Франка; Андрієм Гнидою, асистентом проекту; Віктором Вуйко, юристом кримської приймальні УГСПЛ в м. Херсоні.

Якщо громадянину України потрібно зареєструвати факт народження або смерті, він звернеться до органів реєстрації актів цивільного стану (РАЦС), і цього ж дня отримає відповідне свідоцтво. Але якщо факт народження або смерті відбудеться на тимчасово окупованій або непідконтрольній Уряду України території (Кримський півострів, ОРДЛО), то громадянину України потрібно буде пережити низку поневірянь: спочатку звернутись до РАЦСу, отримати відмову, потім звернутись до суду, дочекатись позитивного рішення, і тільки після того з’явиться можливість, ще раз звернувшись до РАЦСу, отримати відповідне свідоцтво. Постає резонне запитання: чому для одних громадян України існує адміністративна процедура (через РАЦС), а іншим громадянам України ці ж факти народження або смерті потрібно доводити виключно через судову процедуру?

Масштаби проблеми вражають. Зокрема, орієнтовна кількість фактів народження та смерті, що відбулись на окупованих або непідконтрольних територіях з 2014 року становить понад 372 тисячі випадків. За цей же час, офіційними українськими органами внесено тільки 31317 записів про факти народження або смерті на вищезазначених територіях. Менше 10%. Але з точки зору правозахисників найгіршим у цій ситуації є те, що існує дискримінація за територією походження особи.

Керівник проекту Олег Ільницький відзначає, що «для держави України, яка декларує, що вона є правовою, будь-яка дискримінація є ганебним явищем. Явищем, забороненим Конституцією України».

Учасники круглого столу прийняли резолюцію, в якій відмітили, що чинний спосіб підтвердження актів цивільних станів, які виникли на тимчасово окупованій території, в поряду окремого провадження за правилами цивільного судочинства є заформалізованим, складним та фінансово обтяжливим для осіб. Його реалізація зумовлює виконання судами України невластивих їм функцій без належного правового обґрунтування фактичної потреби, неспівмірності між запропонованими засобами та досягнутим результатом, з порушенням міжнародних стандартів та зобов’язань України в сфері прав людини.

А тому, закликають владу прийняти такі нормативно-правові акти, якими:

  • закріпити спеціальні правила адміністративної процедури реєстрації актів цивільного стану, що виникли на тимчасово окупованій території Автономної Республіки Крим;
  • удосконалити правила окремого провадження цивільного судочинства для встановлення фактів, які виникли на тимчасово окупованій території ОРДЛО, з метою зменшення формалізації та покращення доступності процесу;
  • побудувати систему обліку документів, що визначають правовий статус особи, виданих на тимчасово окупованій території, для підвищення рівня контролю за документами, а не особою;
  • провести широку просвітницько-роз’яснювальної роботу серед службовців різних рівнів щодо впровадження механізмів усунення дискримінації за ознакою місця походження.

ЗВІТ

Захід організовано ГО «Центр правових та політичних досліджень «СІМ» у  партнерстві з Українською Гельсінкською спілкою з прав людини, спільно з Одеською обласною організацією ВГО «Комітет виборців України».

Проект «Усунення дискримінації громадян України при реєстрації фактів народження та смерті, що відбулись на тимчасово окупованій та не контрольованих Урядом територіях України» реалізується за фінансової підтримки Фонду сприяння демократії Посольства Сполучених Штатів Америки в Україні.


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

Мешканці громад та поліція об’єднуються для вирішення проблем безпеки

Кавування заради порозуміння і безпеки

Правозахисники здійснили візити до туберкульозних закладів на Харківщині

Соціальні підприємства зародились у Чернігівському «гаражі ідей»

У Мін’юсті розповіли, що зроблять, аби міністерства краще виконували Нацстратегію з прав людини

У Дніпрі відбулася XV-ювілейна школа-семінар "Проблем розвитку регіонів України"