Українська школа йде в онлайн
Як відбувається дистанційне навчання школярів в умовах карантину? Як організувати вдома для дитини з будь-якого регіону України безперебійний освітній процес? Чи готові вчителі бути гнучкими і швидко ...
Додано:
Українське Радіо
Як відбувається дистанційне навчання школярів в умовах карантину? Як організувати вдома для дитини з будь-якого регіону України безперебійний освітній процес? Чи готові вчителі бути гнучкими і швидко перебудувати свою роботу? Яка роль батьків, школи та влади у забезпеченні якісного дистанційного навчання в умовах пандемії? Розповідають гості програми “Модуль знань” з ведучою Людмилою Тягнирядно на Українському радіо та Радіо Культура.
Для українських школярів зі всієї України, включно з окупованими територіями Донбасу та Кримом, стартував національний проєкт дистанційного навчання – “Всеукраїнська школа онлайн”. Учні з п’ятого по одинадцятий класи зможуть віддалено вивчати одинадцять предметів. Щоранку з понеділка до п’ятниці відеоуроки транслюватимуть одинадцять українських телеканалів. Записи також можна буде переглянути на офіційних сторінках Міністерства освіти і науки України у Facebook та на YouTube.
Операційна директорка громадської спілки “Освіторія” Анна Сидорук розповіла історію залучення своєї організації допроцесу створення онлайн-курсів.
“У нашій спілці існує такий напрямок діяльності як “Надання доступу до якісної освіти. Він охоплює кілька проєктів, які допомагають учням із сільських шкіл та інтернатів отримати доступ до якісної освіти. Перші онлайн-курси розроблялися у партнерстві з командою “EdEra“. Згодом зусилля та напрацювання нашої команди були помічені й належно оцінені в уряді та вищих державних органах влади. Нашої задачею було знайти фахових вчителів, які були готові долучитися до проєкту. І саме ці спільні зусилля забезпечили безперебійний процес навчання, який не припиняється навіть у нинішніх складних умовах”, – зазначила операційна директорка громадської спілки “Освіторія” Анна Сидорук.
Зйомки шкільних уроків здійснювалися на базі Новопечерської школи. За словами Анни Сидорук, вона максимально ефективно обладнана всім необхідним.
“Є лабораторії, класна бібліотека… У нас близько семи знімальних студій у різних класах. У них паралельно відбуваються зйомки відеоуроків. Ми дуже радіємо цій синергії”, – говорить Анна Сидорук.
Громадська активістка також відзначила важливість збалансованої програми навчання, тобто, відповідності програми в період карантину тій навчальній програмі, по які відбувалося б навчання учнів у звичний час. Перелік шкільних дисциплін узгоджувався і затверджувався Міністерством освіти і науки. А вчителі, в свою чергу, вже за ним працювали.
Крім того, Анна Сидорук зазначила, що підсумкове оцінювання учнів з предметів, які не увійшли до онлайн-програми, не є пріоритетним. Навчання слід розглядати лише як допоміжний інструмент для дітей та вчителів, зокрема, там, де немає якісного покриття Інтернету, або якщо вчителі не володіють інструментами дистанційного навчання. Цей проєкт забезпечує принаймні необхідний мінімум.
Дистанційне навчання не передбачає залучення до процесу учнів початкової школи. Анна Сидорук пояснює це тим, що згідно з дослідженням, проведеним міжнародною організацією ÖSD (Österreichisches Sprachdiplom Deutsch, Німеччина), для дітей молодшого шкільного віку онлайн-навчання є малоефективним форматом через те, що дитині молодшої школи складно концентрувати увагу на довгий період часу, а також молодшим учням важлива присутність вчителя.
Заступник голови Комітету ВРУ з питань освіти, науки та інновацій, вчитель фізики, який бере участь у проєкті “Всеукраїнська школа онлайн” Сергій Колебошин розповів про складність розуміння такого предмету як фізика.
“Ми плекаємо в собі ілюзію, що у природничих та фізико-математичних науках пострадянська система є найкращою. Насправді все погано, 36% дітей – рівень дев’ятого класу – не демонструють навіть базового рівня знань з математики. За підрахунками організації ÖSD, за таких показників у країні немає чинників сталого економічного розвитку”, –вважає нардеп та вчитель фізики Сергій Колебошин.
Анна Сидорук порушила одну з важливих проблем дистанційного навчання – мотивацію учнів вчитися вдома. Як приклад, вона навела одну з онлайн-платформ з курсами підготовки до ЗНО. Діти мотивуються віртуальними монетками або віртуальними героями, яких можна вдосконалювати за допомогою цих монеток – тобто, потрібні додаткові чинники, які мають “чіпляти”дітей. Після впровадження гейміфікації, показники успішності дітей зростають у 6-7 разів при однаковому контенті.
Також проєкти “Всеукраїнської онлайн-школи” передбачають залучення зірок, які разом зі школярами приходять на уроки як учні. Це також є додатковим елементом мотивації вчитися.
Учителька англійської мови Новопечерської школи Анна Кошель розповіла проунікальність запропонованого нею підходу до вивчення англійської мови онлайн:
“Максимальна візуалізація усіх моментів, які є в уроці. Я готую презентацію, яка містить ілюстрації до слів по максимуму, а також ілюстрації до текстів, до інформації, яка подається. Також намагаюсь знаходити цікаву й нову інформацію по темах, які ми вивчаємо з учнями, по назвах країн, які ми вивчаємо, цікаві факти, які є не дуже відомими, але досить незвичайними. Саме такою інформацією намагаюся зацікавити учнів”.
За даними міжнародної статистики з дистанційного навчання, у Великій Британії лише 40% жителів були методично готові організувати дистанційне навчання під час пандемії. У США вчителям у перший тиждень дистанційного навчання довелося працювати по 18 годин. Коментуючи цю статистику й оцінюючи можливості українських вчителів порівняно з зарубіжними колегами, Анна Сидорук зазначила, що зараз на високому і якісному рівні робити онлайн-контент це дуже складно, оскільки далеко не всі вчителі володіють новими методиками.
“Проте кожен виклик – це нові можливості. Для учнів – можливість навчитися займатися самостійно. Для вчителів – можливість використовувати сучасні технології, опанувати нові формати, такі, як Zоом, Google Hangouts, нові методики дистанційного навчання, які вони зможуть використовувати й після закінчення карантину”, – підкреслює операційна директорка громадської спілки “Освіторія” Анна Сидорук.
На основі власного досвіду залучати дитину до дистанційного навчання, Анна Сидорук, озвучила кілька практичних порад батькам:
“Пункт 1 – організувати свій робочий графік і дотримуватися плану дня. Пункт 2 – дитині треба скласти перелік задач на день і відмічати, що зроблено, а що не зроблено. Пункт 3 – тримати баланс і приділяти час для себе”.
Джерело: Українське радіо