У двох громадах Миколаївщини успішно реалізують Плани відновлення і розвитку, що мають зелену складову
Саме таким є висновок громадського аудиту, який провела коаліція «Громадянська платформа зеленого відновлення» у Новоодеській та Шевченківській громадах. Так прокоментував результати дослідження ...
Додано:
frgn

Саме таким є висновок громадського аудиту, який провела коаліція «Громадянська платформа зеленого відновлення» у Новоодеській та Шевченківській громадах.
Так прокоментував результати дослідження координатор коаліції, директор ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» Михайло Золотухін:
«Новоодеська та Шевченківська громади сформували та поступово реалізують політику відновлення, що має зелену учасницьку складову. Є успішний досвід залучення ресурсів в громаду на основі соціальної згуртованості організацій громадянського суспільства, волонтерів та виконкомів місцевих рад. Обсяги залучених ресурсів співставні з місцевими бюджетами- 2024р та значно перевищують бюджетні видатки по аналогічних статтях. А саме:
- Бюджет Новоодеської ТГ в 2024 на реалізацію власних повноважень (благоустрій, поточні ремонти доріг, закупівлю обладнань, заходи з землеустрою та інш. ) складав біля 18 млн грн, то залучені ресурси перевищили ці видатки більше ніж в 3 рази.
- В Шевченківській громаді взагалі співставні обсяг загального бюджету ТГ на 2024р (124,47млн.грн) та додатково залучених ресурсів (86,27млн. грн).
На жаль, маємо низьку активність згаданих громад в екосистемі DREAM. Це може бути виправдано обставинами непереборної сили, зокрема відсутності вимоги національного законодавства щодо обов’язкової реєстрації та фінансування за результатами конкурсів.»
Складовими громадського аудиту є:
Опція 1. Оцінка результативності виконавчих органів місцевого самоврядування при виконанні Планів відновлення та розвитку Новоодеської та Шевченківської громад на 2024 -2027 рік .
Опція 2. Порівняння запланованих та отриманих результативних показників (індикаторів) виконання ПВ громад, згідно затверджених переліків відповідних Планів відновлення та розвитку Новоодеської та Шевченківської громад на 2024 -2027 рік.
Аналітична записка за результати громадського аудиту реалізації Планів відновлення Новоодеської та Шевченківської територіальних громад Миколаївської області за період 2024р, зокрема “зеленої” та учасницької складових на https://drive.google.com/file/d/1ahtBaAwKxNeD3etEnzT-epl_GX5Jf5s4/view?usp=sharing
ОГЛЯД ДОСЛІДЖЕННЯ
Опція 1. Оцінка результативності виконавчих органів місцевого самоврядування.
- Відповідність цілям та пріоритетам державної політики
Висновок. Гіпотеза аудиту «Недоліки під час розробки проектів місцевого розвитку та інших проектів Планів відновлення Новоодеської та Шевченківської громад на 2024- 2027 роки підтверджується, але вони не є критичними.
- Наявні зелена та учасницькі складові, але потрібно їх посилити:
- «Впровадження систем енергетичного менеджменту в органах місцевого самоврядування, комунальних підприємствах та систем енергомоніторингу громадських і житлових будівель», «Розроблення та впровадження муніципальних і регіональних енергетичних планів»
- Створення органів самоорганізації населення, впровадження механізмів електронних публічних консультацій».
Обґрунтування висновку таблицях 1 та 2 Аналітичної записки.
- Підкріплення проектів місцевих Планів відновлення фінансовими та нефінансовими ресурсами
Висновок. Гіпотеза аудиту «Не підкріплення проектів Планів відновлення фінансовими та нефінансовими ресурсами» підтверджується частково.
У двох громадах фінансування проектів відновлення у 2024р відбувалось як через орган місцевого самоврядування (прямо чи опосередковано через комунальні установи) так і отримувачем допомоги (гранту) виступили суб’єкти приватного права, які працюють в сфері відновлення громад.
А саме протягом 2024 року у:
Новоодеській міській громаді реалізовано 16 (шістнадцять) проектів на загальну суму 61,514 млн. грн. Розподіл джерел фінансування:
- Кошти міжнародних донорів 23,6%
- Місцевий бюджет – 9,93%
- Державний бюджет – 70,93%
Шевченківській сільській громаді реалізовано 44 проекти на загальну суму 61,514 млн. грн. Розподіл джерел фінансування:
Кошти міжнародних донорів 100%. Вони надавались або в грошовому вигляді або у вигляді технічної допомоги (обладнання, матеріали).
Громада змогла залучити і таку допомогу, яка не була запланована у Плані відновлення (автомобілі, мобільний ЦНАП, екскаватор для ремонтної бригади, інструменти для КП).
1.3. Чи є обставини непереборної сили, що виникли внаслідок прийняття (неприйняття) рішень законодавчого або нормативно-правового характеру, обов’язкових для територіальних громад, що завадили ефективному виконанню Планів відновлення .
Висновок. Гіпотеза аудиту «Існують обставини непереборної сили, що унеможливлюють виконання Планів відновлення громад» підтверджується.
Протягом 10 років державний апараттак і не зміг побудувати системну, чітку державну політику відновлення регіонів та громад.
Політика «відновлення», яку провадило Мінінфраструктури, «підім’яла» під себе класичну державну регіональну політику на основі базового Закону «Про засади ДРП», внесла хаос у систему планування відновлення і розвитку, нав’язала для неуражених територій інструментарій, який ніяк не вирішує їх проблеми та не дозволяє розкрити потенціал розвитку таких територій.
Крім того, посіяла невпевненість та песимізм в самих територіальних громадах щодо перспектив їх участі в політиці відновлення. Плани відновлення розробляються територіальними громадами та затверджуються не на підставі ЗУ «Про засади ДРП», Постанови №731 та ЗУ «Про місцеве самоврядування» як частина державної політики відновлення, а суто на підставі ЗУ «Про місцеве самоврядування» як нормативно правовий акт місцевої ради прийнятий для реалізації власних повноважень.
По факту громади, не очікуючи «чітких вказівок» зверху, відновлюються хто як може.
Опція 2. Порівняння запланованих та отриманих результативних показників (індикаторів) виконання ПВ громад, згідно затверджених переліків відповідних Планів відновлення
Оскільки:
- по-перше, Плани відновлення Новоодеської та Шевченківської ТГ був затверджений відповідно в жовтні та серпні 2024р та не охопив повний 2024р;
- по-друге, Плани відновлення громад у відповідності до норм та вимог Бюджетного кодексу України не був підкріплений фінансуванням державного та місцевого бюджету, а також не визначено у 2024р джерело та порядок фінансування з боку міжнародного донора.
Оцінку виконання запланованих показників ПВ громади варто провести в наступних бюджетних періодах реалізації Планів відновлення громад.
Нагадаємо, що командою коаліції «Громадянська платформа зеленого відновлення» нещодавно презентовано:
- Результати Стратегічної екологічної оцінки Стратегії Новоодеської громади . Реліз на
- Пакет карт до ЕКО-профілів Новоодеської та Шевченківської громади як е- інструменти для розвитку громад на основі ГІС- -техногії http://frgn.mk.ua/?p=14862 .
Разом з рекомендаціями згаданого громадського аудиту це стане:
- Аргументацією просування полісі відновлення та сталого розвитку громад
- Основою грантових заявок на ЄС та інших донорів, що допоможуть у зеленому відновленні та розвитку Новоодеської громади.
З питань участі у заходах Громадянської платформи звертатись до:
Руслана Бітніша, голови ГО «Новоодеська рада старійшин», координатора Громадянській платформи по Новоодеській ТГ, E-mail: [email protected] або за тел/вайбер +38(050)251-67-57;+38(050)394-14-40
Юлії Учень, голови ГО «Зеленогайські ініціативи», координаторки Громадянської платформи по Шевченківській ТГ , тел/вайбер/телеграм + 8(063)7134930 , Е-mail: [email protected].
Пресслужба ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва»
Громадський аудит проведено в рамках проєкту з зеленого відновлення і сталого розвитку громад Харківщини та Миколаївщини, що реалізують , ГО «Природоохоронні геоінформаційні системи України» (м. Харків), та ГО «Фонд розвитку міста Миколаєва» за підтримки Міжнародного фонду «Відродження».