Цифрова стратегія Запоріжжя. Досягнення та перспективи

"Диджіталізація" – топ слово на національному рівні 2019 року. І було б у 2020 році, але ковід перейняв ініціативу.Між тим на впровадження цієї самої "Диджіталізації" в Запоріжжі працюють роками. ...

pexels-jessica-lewis-583848
Цифрова стратегія Запоріжжя. Досягнення та перспективи

“Диджіталізація” – топ слово на національному рівні 2019 року. І було б у 2020 році, але ковід перейняв ініціативу.

Між тим на впровадження цієї самої “Диджіталізації” в Запоріжжі працюють роками. Десь успішно, десь не дуже. Перед новим роком, міська рада прийняла цифрову стратегію міста на 2021-2023 роки.

Тож ми вирішили подивитися, як іде процес та на що виділяли кошти.

Починаючи з 2017 року, у завданнях цифрової стратегії зазначалось, що для ефективного виконання роботи та впровадження сучасних IT проєктів необхідно комплексно оновити інформаційну інфраструктуру, адже вона зароджувалась у 2006-2008 роках і вже не відповідає вимогам сьогодення. Оновлення такої інфраструктури мало дозволити створити єдиний інформаційний простір запорізької міської ради, що в свою чергу мало вплинути на запровадження єдиної мережі для всіх виконавчих органів, єдиного центру обробки даних, комплексу сучасного серверного обладнання. Це завдання було призначено в 2016-му році.

На 2021-2023 роки програма цифрової стратегії знову передбачає необхідність оновлення муніципальної інформаційної інфраструктури, і прямо описує що незважаючи на попередній етап реалізації цифрової стратегії, сучасне становище досі не відповідає сучасним стандартам та не  задовольняє інформаційні потреби органів місцевого самоврядування. З цього можемо зробити висновок, що за 3 попередні роки це завдання вдалось виконати лише частково.

За результатами етапу впровадження цифрової стратегії 2017-2020, зазначено виконання в обсязі 80% від запланованого. Тоді пріоритетними напрямками було визначено стратегію розвитку, муніципальне управління, безпеку і транспорт. За цими напрямками було виконано найбільше цифрових зрушень.

В стратегії розвитку було реалізовано офіційний портал міста,  сервіси громадської участі,  системи захисту інформації, внутрішні мережі передачі даних між органами місцевого самоврядування,  системи ведення бюджетних, податкових та фінансових процесів міста, стратегію брендування міста комплексна стратегія розвитку міста, контроль за виконанням задач та досягнення цілей, участь в основних процесах життєзабепечення міста.

В напрямку «муніципальне управління» було впроваджено єдиний інформаційний простір органів місцевого самоврядування та єдину систему документообігу, а ще розроблено стратегії розвитку IT, закупівель та інвестицій

Напрямок «Безпека» також має певні здобутки. Зокрема впроваджено систему відеоспостереження, комунікаційні мережі між службами, систему захищеного зв’язку та єдиний ситуаційний центр. Окрім того, влада звітує про єдину стратегію безпеки міста, контроль за належним виконанням комунальних робіт, стратегію розслідування злочинів та їх запобігання та управління реагування на надзвичайні ситуації.

У напрямку «Транспорт» забезпечено «розумну» зупинку, «розумний автобус», ВЕБ-інтерфейс руху пасажирського транспорту, зменшення заторів та інформування про позаштатні ситуації на дорогах, підвищення рівню безпеки на дорогах, підвищення якості транспортних послуг, економію часу та коштів на проїзд. Впроваджено GPS-систему пасажирського транспорту та контролю рівня палива, систему моніторингу пасажиропотоку, системи відеоспостереження та відеореєстрації .

Це не весь перелік цифрових зрушень за якими відзвітували влада. Окрім цього є напрямки «Економіка», «Будівництво та нерухомість», «Соціальні програми», «Енергоменеджмент», «Охорона здоров’я», «Захист навколишнього середовища», «Освіта, культура та дозвілля».

В оновленій стратегії цифрового розвитку на 2021-2023 роки, було визначено новій напрямки на основі аналізу виконання попередньої програми та на державній політиці у сфері розвитку цифрових навичок та цифрових прав громадян, відкритих даних та інших діджитал-компонентів. Таким чином на 2021-2023 роки заплановано реалізовувати такі напрямки цифрової стратегії:

  • Електроні сервіси
  • Безпечне місто
  • Інфраструктура
  • Муніципальне управління
  • Транспорт
  • Послуги для населення
  • Розумний міський простір
  • Освіта та дозвілля

Напрямок охорони здоров’я було вирішено не включати до стратегії, через регулювання цих процесів на державному рівні.

Основними завданнями нової стратегії стали:

  • Побудова та модернізація муніципальної інфраструктури
  • Створення та модернізація систем муніципального управління
  • Створення та модернізація електронних сервісів та послуг для населення
  • Розвиток та модернізація Запорізької Муніципальної Інтегрованої Системи Обробки Інформації (ЗМІСОІ)

Порівнюючи з минулим етапом стратегії, кількість завдань скоротилось, але вони всеодно стали масштабним продовженням попередніх завдань. Основними завданнями на 2017-2020 роки  були:

  • Створення єдиного інформаційного простору
  • Модернізація систем муніципального управління
  • Оптимізація транспортної інфраструктури міста та підвищення якості надання транспортних послуг
  • Впровадження проекту «Безпечне місто»
  • Розвиток електронних сервісів, що забезпечують спрощення спілкування між мешканцями та органами місцевого самоврядування та підвищують рівень комфорту для мешканців міста.
  • Розвиток муніципальної гео-інформаційної системи міста.
  • Розробка та розвиток систем енергомоніторінгу.

Як бачимо деякі завдання дублюються, або мають схожий сенс, це означає, що в цьому напрямку або не виконали заплановані завдання раніше, або додали нових компонентів до реалізації.

За цей час ми нарешті побачили оновлений сайт міської ради з усіма необхідними для громадян інструментами, таких як: громадський бюджет, електронні петиції, туристична інформація тощо. Але це лише видима вершина айсбергу. Діджиталізація міського управління – складний процес, що потребує налагодження чіткого електронного механізму, аби до прикладу той самий сайт підтягував статистику або іншу інформацію автоматично в режимі реального часу, а таких сервісів може бути десятки і навіть сотні, враховуючи масштаби міського господарства. Ознайомитись з повною програмою цифрової стратегії міста 2021-2023 ви можете за посиланням.

Антон Літвіненко,
журналіст центру громадського контролю “Дій-Запоріжжя”


Тематика публікації:                      

Останні публікації цього розділу:

У Житомирі обговорили Рік дії Закону «Про медіа»

Захоплююча подорож до внутрішнього ресурсу: підсумок майстер-класів від Центру АХАЛАР

Інклюзивне відновлення та відбудова: конференція та рекомендації від експертів

В Україні запустили онлайн-курси англійської для працівників ДСНС

Українські благодійники отримали високу оцінку від моніторингової місії Americares

Перспективи міжнародної STEM-стандартизації закладів освіти України у 2024 році