Трансформація ЦНАП РДА та розвиток мережі ЦНАП: чи стануть адмінпослуги ще доступнішими?

Одним із пріоритетів на 2021 рік експерти у сфері адміністративних послуг називають забезпечення своєчасної трансформації центрів надання адмінпослуг райдержадміністрацій (далі — ЦНАП РДА) у центри ...

TSNAP
Трансформація ЦНАП РДА та розвиток мережі ЦНАП: чи стануть адмінпослуги ще доступнішими?

Одним із пріоритетів на 2021 рік експерти у сфері адміністративних послуг називають забезпечення своєчасної трансформації центрів надання адмінпослуг райдержадміністрацій (далі — ЦНАП РДА) у центри надання адмінпослуг органів місцевого самоврядування (далі — ЦНАП ОМС).

У 2020 році реформа децентралізації отримала особливий імпульс. Так, одним з найважливіших досягнень стало прийняття Закону №943-IX від 03.11.2020 р., який передбачає, що ЦНАП мають створювати усі без винятку громади.

Станом на сьогодні в Україні 1438 територіальних громад. Створення ними власних ЦНАП відбуватиметься поетапно.

Перший етап — трансформація (заміщення) ЦНАП РДА у ЦНАП ОМС у всіх «старих» районних центрах. Це завдання № 1 на 2021 рік.

Наразі в Україні функціонує близько 460 ЦНАП ОМС, ще мінімум 240 додасться в рамках трансформації.

Законом передбачено, що ЦНАП РДА існуватиме до моменту створення у громаді власного ЦНАП, що дозволить зберегти доступність послуг для мешканців громади у перехідний період.

«Старі райцентри — це по суті опорні точки доступу надання послуг, до яких люди звикли. Якщо нові ЦНАП у менших громадах не з’являться, люди, може, й не помітять, що щось не відбулося, але якщо тут зникнуть — помітять і відчують певні погіршення, а так не має статися», — наголошує Віктор Тимощук, головний експерт з адмінпослуг Програми «U-LEAD з Європою».

Основними завданнями у процесі трансформації ЦНАП РДА у ЦНАП ОМС є забезпечення безперервності надання адмінпослуг, захист працівників та передача майна за потреби.

У Законі передбачена можливість використання приміщення та обладнання ЦНАП РДА, а також спрощена процедура переведення працівників ЦНАП за згодою сторін.

Другий етап — створення ЦНАП у громадах з населенням понад 10 тисяч до кінця 2022 року.

Третій етап — створення ЦНАП у громадах з населенням до 10 тисяч до кінця 2023 року, але за умов виділення державного фінансування на будівництво, реконструкцію, облаштування приміщень та забезпечення центрів обладнанням.

Фінансування діяльності ЦНАП

«ЦНАП не зможуть функціонувати за поточних показників адміністративного збору. Навіть якщо держава допоможе з точки зору їхнього відкриття, то без зміни правил гри у цій частині вони не запрацюють, бо це буде просто тягар на громади», — зазначає Віталій Безгін, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою Комітету ВРУ.

Ціла низка послуг ОМС сьогодні повністю або майже безоплатна. Це призводить до нестачі надходжень у місцеві бюджети, що, у свою чергу, унеможливлює сталу діяльність ЦНАП та якісне надання послуг.

Вирішити проблему допоможе ухвалення законопроєкту «Про адміністративний збір» №4380.

За словами Лариси Білозір, голови підкомітету з питань адмінпослуг та адмінпроцедур Комітету ВРУ, це дуже простий документ, який дає можливість зробити ЦНАП відносно самоокупними, бо сьогодні кошти, які поступають до ЦНАП за послуги, у менших громадах покривають зарплату лише одного адміністратора.

Законопроєкт містить, зокрема, перелік близько 170 базових адмінпослуг, де щодо кожної з них встановлено чіткий розмір платежу у гривні.

«Ми розуміємо, що це державні послуги, й ЦНАП не можуть на цьому заробляти, але принаймні це має бути в розумних межах. Не може реєстрація шлюбу коштувати 85 коп. У законопроєкті пропонується встановити адміністративний збір за цю послугу у розмірі 200 грн», — підкреслює Лариса Білозір.

Замість підсумків

Станом на сьогодні ЦНАП створено у 459 громадах. За даними Міністерства цифрової трансформації України, до кінця 2021 року ЦНАП мають функціонувати у 703 громадах (+244), 2022 року – у 945 громадах (+242), 2023 року – в усіх 1438 громадах (+493 за умови державного фінансування).

Звичайно, цей прогноз найоптимістичніший. За словами Лариси Білозір, навіть якщо держава не виділить кошти на будівництво, реконструкцію та оснащення ЦНАП, за ці 3 роки як мінімум 65,7% громад, у яких буде проживати 93% населення, матимуть власні центри надання адмінпослуг.

Це не так страшно, якщо у громадах до 10 тисяч населення немає власного ЦНАП. Можуть бути створені територіальні підрозділи, віддалені робочі місця адміністраторів на основі міжмуніципального співробітництва.

Та головне, щоб люди не втратили доступ до послуг. І для цього треба використовувати можливості наділення старост повноваженнями з надання адмінпослуг, особливо тих, що завжди були у колишній сільраді (РАЦС, реєстрація місця проживання, «місцевий нотаріат»).

Також варто пам’ятати про важливість модернізації існуючих ЦНАП у більших містах (громадах). Адже вони обслуговують більшу частину громадян і бізнесу, але далеко не всі ЦНАП ще є належними.

 Наталя Головата,
комунікаційна менеджерка Громадської мережі публічного права
та адміністрації UPLAN у Дніпропетровській області


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

В американському університеті презентували виставку з історії «Щедрика»

Клуб Добродіїв шукає менторів/ок для участі в проекті підтримки підлітків

"Майбутнє конкурентоспроможності Європи" та його уроки для євроінтеграції України

Рейтинг інституційної спроможності відновлення малих і середніх громад до 150 тис. мешканців на прикладі Дніпропетровської області (пілот)

Кодимська громада розпочала розробку стратегії розвитку

Зимноводівська громада: спільний пошук рішень для розвитку