Статут та Положення – непотрібна нудота чи життєва необхідність?

Статут, положення про місцеві ініціативи або громадські слухання – ці слова у пересічного українця часто  викликають емоцію знудження і незрозумілості. Водночас, наявність таких документів дозволяє ...

aaa082d2257ab65aecf61c2340e9c5b9_XL
Статут та Положення – непотрібна нудота чи життєва необхідність?

Статут, положення про місцеві ініціативи або громадські слухання – ці слова у пересічного українця часто  викликають емоцію знудження і незрозумілості. Водночас, наявність таких документів дозволяє громаді того чи іншого населеного пункту впливати на його життя, а не бути осторонь важливих подій.

Водночас, існування цих місцевих нормативних актів є рекомендаційним, а не обов’язковим (тобто вони можуть бути не прийняті, і це – законно). «Що тут такого? Немає, то значить, що й не дуже потрібні. Правильно?» – можна почути в якійсь мірі логічне запитання. «Не правильно», – відповідаємо ми. А чому, пояснимо на прикладі.

Уявіть, що в селі Х немає Положення про громадські слухання, але є гостра проблема – закривають єдину школу. Що робити? Можна мітингувати, писати звернення чиновникам, але, швидше за все, це не допоможе вберегти навчальний заклад. Водночас, якщо  є вищезгадане та якісно розроблене  Положення, то можна провести громадські слухання, почути позиції відповідальних чиновників, педагогів, керівництва школи, батьків учнів та всіх активних мешканців села. Завдяки цьому, напрацювати рекомендації, які влада має розглянути. Якщо посадовці таки вирішать закрити школу,  то мусять дати обґрунтоване пояснення, чому саме так. Звісно, це не означає, що наявність Положення сто відсотків допоможе у вирішення проблеми на користь громади, але шанси за таких умов значно зростають. Крім того, це шанс ведення аргументованих діалогів, пошуку оптимальних рішень та і власне гарантія того, що твої пропозиції будуть обов’язково розглянуті. 

Саме тому, з метою підвищення рівня впливу мешканців громади на процеси прийняття владних рішень, у Закарпатській, Донецькій, Полтавській, Вінницькій та Волинській областях реалізовувався проєкт «Маємо вплив в регіонах».

Зокрема, завдяки цій ініціативі, з квітня 2019 по лютий 2020 року, на Волині відбувався аналіз місцевих актів п’яти громад та велася робота над розробкою місцевих документів, що визначають процедуру громадської участі в процесі прийнятті рішень.

20191108_135038

Як результат:

  • У Старовижівській, Турійській, Заболотівській ОТГ розроблено Статут територіальної громади, Положення про місцеві ініціативи та про загальні збори громадян. Частина цих документів або вже прийняті радами, або це відбудеться невдовзі;
  • У Любешівській громаді було напрацьовано та ухвалено зміни до Положення про бюджет участі;
  • У Рожищах в рамках проєкту було напрацьовано та прийнято на сесії міської ради Положення про загальні збори, про місцеву ініціативу, про громадські слухання та про консультативне опитування. 

74356630_1601835879956056_5786065695041126400_n

До слова, далеко не у всіх населених пунктах Волині є подібні місцеві акти. Тому, мешканці вищезгаданих громад мають більше законних підстав впливати на прийняття владних та часто життєвоважливих рішень, ніж жителі тих міст та сіл, де таких документів немає.

Довідково

Ініціатива реалізовувалася за підтримки проекту Програми розвитку ООН в Україні «Громадянське суспільство задля розвитку демократії та прав людини в Україні», який фінансується Міністерством закордонних справ Данії.


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

Конфлікт на Донбасі – не заморожений. Висновки міжнародної моніторингової місії

Програма збору коштів на отримання вищої освіти ветеранами російсько-української війни

Civil Match: як НГО з 10 країн знайшли партнерів на онлайн-події?

Опитування: Вплив пандемії на роботу громадських організацій у Східній Європі та Центральній Азії

Розпочалися зйомки фільму про українських дисидентів

У липні ІМІ зафіксував в Україні 13 випадків порушень свободи слова