Стратегія, планування та успішний досвід для розвитку громад

Під час онлайн-форуму у Прес-центрі Українського кризового медіа-центру експерти обговорили важливість стратегічного планування для розвитку громади, їхню роль у місцевому економічному розвитку, а ...

50972274841_f41b959334_c
Стратегія, планування та успішний досвід для розвитку громад

Під час онлайн-форуму у Прес-центрі Українського кризового медіа-центру експерти обговорили важливість стратегічного планування для розвитку громади, їхню роль у місцевому економічному розвитку, а також залучення успішних досвідів у цій галузі.

“Перш за все треба починати зі стратегії. Як на мене, коли приходить нова влада у будь-якій громаді, вона має починати з аудиту наявного ресурсу і проблем, які там скупчені, а також працювати над стратегією. Держава має регулювати питання підпорядкування стратегій. Ми очікуємо, що буде якнайшвидше зареєстрований урядовий законопроєкт про засади державної регіональної політики. Там важлива ключова норма — підпорядкування стратегій, тобто підпорядкування стратегійс громади стратегії області, а стратегії області — державній регіональній стратегії. На моє переконання, це регулювання має бути максимально жорстким — в контексті того, що, якщо є невідповідність між цими стратегіями, то громада взагалі не має отримувати ніякої допомоги за рахунок, приміром ДФРР. Бо не мають за гроші, що мають йти на статегічний розвиток, робитися лавочки чи замінюватися вікна”, — переконаний Віталій Безгін, голова підкомітету з питань адміністративно-територіального устрою Комітету Верховної Ради України.

Нардеп переконаний, якщо рівнятися із нашими західними сусідами, то між нами ще, певною мірою, є прірва. Польща набагато швидше і жорсткіше реалізувала реформи децентралізації. Ми значною мірою наслідували і польський досвід.

Про законодавчі зміни, які покликані дати поштовх у розвитку громад, які планує ухвалити Верховна Рада, розповів генеральний директор Директорату регіональної політики Мінрегіону Віктор Подорожний. Зокрема, за його словами, ці зміни стосуються планування та стратегій.

“Усе, що заплановано та профінансовано має бути якісно промоніторено. Кожній територіальній громаді варто звернути особливу увагу на своєму стратегічному плануванні, адже із правильним плануванням можна дійсно досягти успіху і забезпечити сталий розвиток кожної територіальної громади”, — переконаний Віктор Подорожний.

“При розробці проєктів відповідних нормативно-правових актів ми враховуємо в першу чергу досвід наших європейських партнерів і при запровадженні та при затвердженні методичних рекомендацій щодо розроблення стратегій територіальних громад обов’язково має бути враховано всі аспекти європейського законодавства, гендерної рівності… І автоматично, ми маємо врахувати, що всі стратегії мають бути розроблені із врахуванням смарт-спеціалізації”, — розповів генеральний директор Директорату регіональної політики Мінрегіону.

Олександр Слобожан, виконавчий директор Асоціації міст України переконаний, що громади повинні зрозуміти важливість стратегій розвитку.

“Навіть у тих громад, які мають стратегії, не всі вони реалізуються. Чому? Стратегія живе своїм життям, як гарна книжка. А кожен бюджет і план заходів живуть своїм життям. Ми вимушені констатувати, що у більшості муніципалітетів віри у стратегії немає. На цьому ринку є брак кадрів, які можуть на замовлення громади, разом із громадою, розробити якісну стратегію. Також є брак розуміння. На попередньому досвіді всі усвідомили, що наявність стратегії ще не дає гарантій того, що вона буде реалізована, і що під це будуть бюджетні кошти. Тому, якщо Мінрегіон і парламентарі запровадять обмеження, що державне фінансування дається виключно під дотримання стратегічних документів, віра зразу з’явиться. Ці документи відразу набудуть сутності. Величезною помилкою також є коли в розробку стратегії не залучається сама громада”, — наголосив Олександр Слобожан.

Анатолій Ткачук, директор з питань науки та розвитку Інституту Громадянського Суспільства, один з ідеологів реформи децентралізації також наголосив на важливості стратегічного планування.

“Я завжди зараз кажу, якщо ви починаєте роботу над своєї стратегією, перше, що ви маєте подивитися — яка демографія у вашій громаді. Створивши для себе статево-вікову піраміду, під кінець своєї каденції ви будете бачити, як у вас виглядає громада, як вона буде винглядати через 10 років, і на що треба витратити свої ресурси. Якщо стратегія і бюджет живуть паралельним життям, толку не буде. Тому надзвичайно важливо сьогодні прив’язувати видаткову чатину бюджету до стратегії. Бюджетні програми мають однозначно випливати зі стратегії”, — стверджує Анатолій Ткачук.

А директор програм “Stady tours to Poland” Мирослав Скурка вважає, що все залежить від людей, які працюють: “Для таких людей, які хочуть розвивати свої громади, бути відповідальними господарями, досвід інших людей, досвід сусідів може бути  абсолютно потрібний та корисний.  Ми маємо в Польщі дуже відкрите середовище експертів та місцеве самоврядування. Кожен навчальний візит — це зустріч із кільканадцятьма експертами, які радо включаються у обмін досвідом”.

 

 

Джерело: УКМЦ.


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

У Харкові облаштують школи в протирадіаційних укриттях

Які проблеми є найгострішими для мешканців звільнених територій? Презентовано результати дослідження

Програма USAID «Мріємо та діємо» організовує навчання для дітей, що опинилися в складних життєвих обставинах

Понад 75 тисяч звернень. Юристи-волонтери з Кривого Рогу вже рік консультують ЗСУ, їхні родини та ВПО

Greencubator запускає навчання для майбутніх зелених підприємців

30 українських громад створять комунікаційні стратегії