Спільна заява учасників експертної дискусії “Подолання бар’єрів для фінансування місцевим самоврядуванням безоплатної первинної правової допомоги”

6 жовтня відбулась дискусія із представниками громадських організацій щодо подолання бар’єрів для фінансування місцевим самоврядуванням безоплатної первинної правової допомоги, яку фасилітувала ...

Додано:
legal_dev_network

3N9A0356-scaled
Спільна заява учасників експертної дискусії “Подолання бар’єрів для фінансування місцевим самоврядуванням безоплатної первинної правової допомоги”

6 жовтня відбулась дискусія із представниками громадських організацій щодо подолання бар’єрів для фінансування місцевим самоврядуванням безоплатної первинної правової допомоги, яку фасилітувала Мережа правового розвитку. Її учасники та учасниці вирішили підтримати спільну заяву, адресовану Міністерству юстиції України, Міністерству економіки України та Координаційному центру з надання правової допомоги щодо вжиття невідкладних заходів. Підтримати заяву можуть й інші представники громадянського суспільства, заповнивши форму до 8 жовтня.

  Міністерство юстиції України
Міністерство економіки України
Координаційний центр з надання правової допомоги
Київ
6 жовтня 2021
 

СПІЛЬНА ЗАЯВА

учасників експертної дискусії “Подолання бар’єрів для фінансування місцевим самоврядуванням безоплатної первинної правової допомоги”

Суперечності та колізії між нормами права, які містяться в Законі України “Про безоплатну правову допомогу”, Законі України “Про публічні закупівлі” і Порядку та критеріях залучення органами місцевого самоврядування юридичних осіб приватного права до надання безоплатної первинної правової допомоги, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 15.06.2012 № 891/5 (далі – Порядок) не дозволяють органам місцевого самоврядування (далі – ОМС) повноцінно виконувати свої повноваження у сфері надання безоплатної первинної правової допомоги, передбачені статтею 38-1 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”.

Так, ч. 5 ст. 12 Закону України “Про безоплатну правову допомогу” передбачено право ОМС укладати з юридичними особами приватного права, які відповідно до свого статуту мають право надавати правову допомогу, договори про надання на постійній або тимчасовій основі первинної правової допомоги на території відповідної адміністративно-територіальної одиниці. Частина 6 ст. 12 цього ж закону передбачає, що Порядок та критерії залучення органами місцевого самоврядування юридичних осіб приватного права до надання безоплатної первинної правової допомоги затверджуються Міністерством юстиції України. Міністерство юстиції України затвердило своїм наказом у 2012 році такий Порядок.

Відповідно ж до ст. 2 Закону України “Про публічні закупівлі” органи місцевого самоврядування є замовниками в розумінні цього закону та зобов’язані здійснювати закупівлі послуг з надання безоплатної первинної правової допомоги з дотриманням вимог даного закону.

Існуюча проблема загострилася у зв’язку із набуттям 19 квітня 2020 року чинності нової редакції Закону “Про публічні закупівлі”, згідно із якою необхідно обов’язково проводити спрощені закупівлі від 50 тис грн до 200 тис. грн. 

Дані неузгодженості призвели до неможливості виконання існуючих місцевих цільових програм щодо залучення ОМС юридичних осіб приватного права до надання безоплатної первинної правової допомоги. Неможливість фінансування безоплатної первинної правової допомоги із місцевих бюджетів перешкоджає доступу мешканців громад до отримання правових послуг. 

Суперечності та колізії між нормами права Закону України “Про публічні закупівлі” та вимогами Порядку, ставлять під загрозу реалізацію існуючих та ухвалення нових місцевих програм з удосконалення доступу до правосуддя. Деякі місцеві програми вже не профінансовані у 2021 році через цю проблему. А якщо ситуація не буде вирішена до 15 жовтня 2021, то під загрозою виконання цих програм і наступного, 2022 року (листи ОМС, режим доступу: https://bit.ly/3D2Nhni). Це не тільки перекреслює багаторічні зусилля з розроблення та впровадження таких програм у громадах, а й підриває стійкість та сталість роботи правозахисних організацій на місцевому рівні, позбавляє мешканців громад можливості доступного вирішення їх правових проблем.

З метою розв’язання цієї проблеми, яка створює штучний бар’єр для фінансування місцевим самоврядуванням безоплатної первинної правової допомоги, спираючись на висновки та рекомендації Експертного звіту щодо спрощення та впорядкування доступу громадян до безоплатної первинної правової допомоги, зокрема щодо можливості залучення органами місцевого самоврядування до надання такої допомоги юридичних осіб приватного права у контексті усунення прогалин між правовими режимами надання безоплатної правової допомоги (БПД) та публічних закупівель (надалі – Експертний звіт, режим доступу: https://bit.ly/3CANX2N), закликаємо Міністерство юстиції України спільно з Міністерством економіки України та Координаційним центром з надання правової допомоги невідкладно вжити наступних заходів:

  1. підготувати спільне роз’яснення Міністерства юстиції України та Міністерства економіки України щодо режимів залучення/закупівлі послуг первинної БПД органами місцевого самоврядування з огляду на існуючу колізію між Законом України “Про публічні закупівлі” та Порядком та критеріями залучення органами місцевого самоврядування юридичних осіб приватного права до надання безоплатної первинної правової допомоги, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 15.06.2012 No 891/5;
  2. внести запропоновані у Експертному звіті зміни до Порядку та критеріїв залучення органами місцевого самоврядування юридичних осіб приватного права до надання безоплатної первинної правової допомоги, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 15.06.2012 No 891/5;
  3. створити робочу групу з представників Міністерства юстиції України, Міністерства економіки України, Координаційного центру з надання правової допомоги, органів місцевого самоврядування та їх асоціацій, спеціалізованих правозахисних організації громадянського суспільства для вдосконалення законодавства, що дозволить місцевому самоврядуванню повноцінно виконувати свої повноваження, встановленні в статті 38-1 Закону України “Про місцеве самоврядування в Україні”.

Агенція демократичного розвитку Донбасу

Асоціація громадських радників України

Асоціація об’єднаних територіальних громад України

Асоціація юридичних клінік України

Асоціація юристів м. Кам’янець-Подільський

Білоцерківська міська громадська організація “Правова єдність”

Вектор прав людини

Всеукраїнська коаліція з надання правової допомоги

Громадська платформа

Мережа правового розвитку

МІЦЬ (Молодіжний ініціативний центр)

Перспектива нова

Північна правозахисна група

Подільська правова ліга

Подільський центр прав людини

Право на захист

Скадовщина – мій рідний край

СТЕП (Стратегії і технології ефективного партнерства)

Суспільна служба правової допомоги

Трансперенсі Інтернешнл Україна

Хмільницька районна громадська організація “Право”

Україна без тортур

Українська Гельсінська спілка з прав людини

Українська фундація правової допомоги

Фонд розвитку Каховської громади

Центр економічно-правового розвитку

Центр права

Час Збирати Українців

Черкаський правозахисний центр

Чернівецька обласна громадська організація “Комітет виборців”

Чернігівський громадський комітет захисту прав людини

Ознайомитись із Описом проблеми

Експертний звіт щодо спрощення та впорядкування доступу громадян до безоплатної первинної правової допомоги


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

Донати у краудфандингу - все що потрібно знати

Creative Spark Poltava успішно розпочинає третій рік роботи

У львівському парку “Залізна вода” продовжують облаштування публічного саду-городу

Аналіз проекту Закону України «Про місто Київ - столицю України»

Перемоги, виклики та рецепти формування ОСН як амбасадорів жителів

Як звітували депутати Дніпровської міськради за 2020 рік?