Попередити та зарадити: онлайн-курси допомагають підготувати дітей до НС

Як вчителька з інформатики однієї зі шкіл Полтавської області продовжує навчати дітей під час війни «Коли прокидаєшся о 4:30 ранку від дзвінка: “Іра, тікай, бомби летять”, настає шоковий стан», – ...

Додано:
Alya Bondarenko

photo_5197199479915265991_y
Попередити та зарадити: онлайн-курси допомагають підготувати дітей до НС

Як вчителька з інформатики однієї зі шкіл Полтавської області продовжує навчати дітей під час війни 

«Коли прокидаєшся о 4:30 ранку від дзвінка: “Іра, тікай, бомби летять”, настає шоковий стан», – таким згадує 24 лютого Ірина Векленко, вчителька інформатики та заступниця директора з виховної роботи Лубенської ЗОШ І-ІІІ ступенів №3.

Викладачка з Полтавщини пригадує, що у місті до початку війни ніякі системи оповіщення не працювали. Тож ніхто нічого й не знав. «Потім сказали на роботу не йти, – розповідає пані Ірина. – Перший день був як у багатьох: банкомати, магазини, заправка».

Перші два тижні у школі були, так би мовити, канікули. Потім почалось навчання онлайн. Звісно, школярам не звикати до такого формату ковід уже привчив, але нові реалії поставили нові виклики.

Діти підключалися і з дому, і з укриттів. Часто уроки переривав сигнал тривоги. «Коли тривоги не було, але літаки було чутно, діти це обговорювати: “Ой, літак летить! Це, напевно, наш, тому що немає тривоги”», – згадує Ірина.

Нові реалії, нові потреби

Навіть зараз перші дні війни згадуються, немов у тумані. А тоді взагалі не було чіткого розуміння, що робити, а як і чого навчати дітей – й поготів. 

Проте перший шок минув, і стало очевидно: окрім продовження навчального процесу у звичному форматі, важливо також готувати дітей до життя в нових умовах, бо війна змусила переоцінити безліч речей. 

Одна з них – знання із правил дій у надзвичайних ситуаціях. Якщо раніше до цього ставився суто як до теорії, то тепер ці знання набули неабиякого практичного значення, бо статися під час війни може що завгодно.  

Онлайн-курси як інструмент навчання також набули переосмислення. Раніше до них звертались скоріше як за додатковим матеріалом. Тепер це чи не єдине джерело актуальної інформації з певної тематики, приміром, мінної. Бо зробити онлайн-курс – швидше, ніж випустити оновлену навчальну програму. 

На щастя, зараз немає значної проблеми знайти онлайн-уроки з потрібної теми. Громадським сектором уже підготовано доволі багато якісного та актуального навчального контенту. Одне із джерел інформації – Освітня онлайн-платформа Зрозуміло!, створена Фондом Східна Європа. 

Про складне, але цікаво 

Пані Ірина наголошує, що головна мета зараз – підготувати дітей до надзвичайних ситуацій і водночас не налякати їх. Важливо навчити школярів не розгубитися у критичний момент.

Задля цього вчителі проводять уроки та заходи, присвячені безпеці дорожнього руху, основам цивільного захисту та мінної безпеки. Стали у пригоді й матеріали, які підготував Фонд Східна Європа за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА».

«Ми у школі вже демонстрували учням відеоурок «Обережно: міни», а частина учнів самостійно опанувала онлайн-курс «Цивільна безпека та підготовка до надзвичайних ситуацій», – каже Ірина.

Учителька додає, що дітей захоплюють нові формати. Як-от курс у стилі комп’ютерної гри «Minecraft» чи урок як історія життя дівчинки.

«Якщо це якийсь мультфільм чи відео з фрагментами гри – «Minecraft» чи якась інша – вони починають це обговорювати», – пояснює вона.

Крім того, Ірина відвідала онлайн-тренінг «Як розповідати учням про мінну безпеку та підготувати їх до надзвичайних ситуацій?», адже впевнена, що перш за все має сама добре розумітися на темі.

«Я працюю з дітьми. І якщо сама не знатиму правил поводження з вибухонебезпечними предметами, то, по-перше, не зможу пояснити це дітям, по-друге – не буду здатна щось зробити, якщо виникне непередбачувана ситуація», – пояснює вона.

Підтримати емоційно 

Від початку повномасштабної війни пані Ірина спостерігає за настроями та емоціями учнів. Зараз у кількох її учнів під час повітряної тривоги іноді стаються панічні атаки. Часто це пов’язано ще й з тим, що у дитини хтось із батьків – військовий.

«Прослухала онлайн-курс психологині Світлани Ройз – про психологічну безпеку дітей і дорослих під час повітряної тривоги в школі, – каже пані Ірина. – Це допомагає впоратись із такими ситуаціями. Радила б цей курс і своїм колегам-освітянам».

Війна змінила і настрої дітей, і підходи у навчанні. «Я ж опанувала нові формати і платформи, щоб краще пояснювати теми на уроках, зокрема – про дії у надзвичайних ситуаціях, психологічне здоров’я тощо, – говорить вчителька. – Все змінюється, незмінне лише бажання – якнайшвидшої перемоги».

 

Матеріал підготовлено Фондом Східна Європа в межах Програми «Онлайн-заняття з безпеки для дітей», яка стала можливою завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт USAID «ГОВЕРЛА». Зміст цього тексту не обов’язково відображає погляди USAID та Уряду США.


Тематика публікації:            

Останні публікації цього розділу:

НЕФКО на конференції ReBuild Ukraine: «Впровадження принципів сталого розвитку в Україні поки на початковій стадії», але головне – це залучати громади

На Хмельниччині провели дослідження розвитку соціального підприємництва у регіоні

Молодь Ріпкинської, Городнянської та Менської громад вчились впливати на життя своїх громад

Опитування громадських організацій від Представництва ЄС в Україні

У Городнянській громаді визначали сильні сторони та можливості для розвитку

Impact Business Accelerator 2024: як український бізнес стає рушієм соціальних змін