Податок на гостинність: хто, де та як має контролювати туристичний збір

За словами представників громад туристичний збір наразі не став розвитковим податком. Експерти U-LEAD провели обговорення, щоб з’ясувати, за яких умов індустрія туризму буде приносити дохід, а ...

Додано:
Oksana Stelmakh

dc81f14724b7d60ecb5a28466aa4b405
Податок на гостинність: хто, де та як має контролювати туристичний збір

За словами представників громад туристичний збір наразі не став розвитковим податком. Експерти U-LEAD провели обговорення, щоб з’ясувати, за яких умов індустрія туризму буде приносити дохід, а потенціал громад розкриється в повній мірі.

Днями на базі Регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Закарпатській області відбулася групова консультація на тему «Адміністрування, проблеми надходжень та використання туристичного збору, можливі шляхи вирішення у територіальних громадах». Участь у заході взяли представники Закарпатської обласної військової адміністрації, ГУ ДПС у Закарпатській області, місцевмх громад, представники туристичного бізнесу.

Що кажуть громади?

На думку представників місцевого самоврядування, найчастіше готельєри та власники «зелених садиб» сплачують суму туристичного збору, що не завжди відповідає кількості проживаючих або не сплачують цей збір взагалі. Через відсутність повноважень ОМС не можуть контролювати їхню діяльність та й інформацію про надходження отримують раз на квартал, що є перепоною у бюджетному плануванні.

«Наша громада ремонтує дороги, освітлення, покращує умови для туристів тощо. Шукаємо співпрацю з іншими громадами (пошук спільних магнітів, спільних маршрутів тощо). Цього року розробили стратегію розвитку і чимале місце в ній належить саме туристичній сфері. Адже розуміємо, що турист приїздить не ночувати, а за емоціями, привабливістю і гостинністю», — зазначила Неля Петрус, представниця Полянської громади.

І додала, що сільська рада, бізнес і податкова мають працювати в тандемі:

«Справа в тому, що ми не бачимо, хто платить податки. Моніторинг сплати туристичного збору має бути системним. Ми знаємо, що декларації подають не за реальними ліжко-місцями, але як громада ніяк не можемо на це вплинути».

Її думку щодо системного щоденного моніторингу туристичного збору підтримав голова Славської громади Львівщини Володимир Бега. Він переконаний, що туристична сфера потребує плановості та інформації. За його словами, жоден готельєр не згадає у березні, скільки гостей у нього було в січні. Громади не адмініструють туристів, які потребують кожного дня воду, каналізування, освітлення, прибирання сміття, ремонт доріг і тротуарів тощо.

«Поки не буде закону про щоденне адміністрування туризму, не буде нормального функціонування податку», — наголосив Бега.

Він навів приклад Австрії, де туристи самостійно роблять «чекін»: вносять інформацію про те, звідки і на скільки приїхав, і це автоматично вноситься в загальну систему.

У Колочавській громаді за останні роки вдалося збільшити надходження від туристичного збору. І хоча її голова Василь Худинець сказав, що їх не вистачить для розвиткових проєктів, поділився з колегами досвідом:

«Ми провели ґрунтовну роботу. Ці збори були зібрані із садиб як внесок податкового агента. Наша комунальна установа виступила податковим агентом, оскільки садиби не були ФОПами і не могли сплачувати туристичний збір. Ми організували податкового агента і таким чином збираємо туристичний збір».

Що кажуть представники обласної влади?

За словами начальниці управління туризму та курортів Закарпатської ОВА Маріанни Готри, туристичний збір — це єдина статистична інформація, яка дає розуміння розвитку галузі. Вона зазначила, що з 64 громад регіону 17 не отримують туристичний збір, бо не прийняли рішення. В четвірці кращих за надходженням цього податку — Полянська, Баранинська, Косоньська та Ужгородська громади.

Маріанна Готра висловила сподівання, що ті громади, які не встановили ставок турзбору нарешті включаться в цей процес.

Директор департаменту економічного та регіонального розвитку Закарпатської ОВА Тарас Триндяк поділився своїми спостереженнями щодо функціонування туристичного бізнесу. Він розповів про перевірку туристичних закладів на Драгобраті, результати якої показали значну кількість недоліків: нецільове використання територій, зміна цільового призначення земель, невідповідність будівель, які використовуються як готелі, неоформлені працівники тощо.

За його словами, громади повинні уважно подивитися на бізнес, який працює на їхній території, як на відповідального партнера і допомогти врегулювати недоліки:

«Не чесно і неправильно робити вигляд, що не знаєш про ці порушення».

Що каже податкова?

Начальниця управління оподаткування фізичних осіб ГУ ДПС у Закарпатській області Наталія Жук розповіла про особливості справляння туристичного збору, окресливши коло платників та осіб, які звільняються від сплати збору.

Вона зауважила, що ставки туристичного збору в області диференційовані і коливаються від 0,1% до 0,5% для внутрішнього туризму та від 0,1% до 5% для в’їзного туризму від розміру мінімальної заробітної плати. Проте, деякі громади встановили досить низькі ставки, що не дає їм можливості максимально використати наявний туристичний потенціал та отримувати більші надходження до місцевих бюджетів.

Податківці відповіли на питання та запросили учасників зустрічі до активної співпраці, зокрема використовуючи «Комунікаційну податкову платформу». Це дозволить знайти баланс між інтересами громад у наповненні бюджетів та стимулюванням розвитку туристичної галузі в регіоні.

Замість висновків, коментар організаторів:

  1. За словами керівника регіонального офісу «U-LEAD з Європою» у Закарпатській області Павла Логвінова, цей захід є першим в серії зустрічей заради посилення спроможності громад через ефективне використання місцевих податків.
  2. Він також додав, що туристичний збір є одним з п’яти місцевих податків, які на 100% зараховуються до місцевих бюджетів. Громади повинні проявляти ініціативу і вибудовувати ефективну взаємодію з представниками бізнесу. Це дасть змогу покращити гостинність громади та збільшити кількість відвідувачів, що позитивно вплине на сферу послуг та забезпечить приріст надходжень.
  3. За його словами, в ході дискусії вдалося напрацювати можливі механізми взаємодії ОМС, державної податкової служби й представників бізнесу щодо покращення податкової дисципліни, сплати туристичного збору та його цільового використання. Захід допоміг отримати роз’яснення щодо проблемних питань від уповноважених органів з одного боку, а з іншого — отримати досвід і почути про здобутки у сфері гостинності громад Карпатського регіону.

Довідково.

Туристичний збір — це місцевий податок, який зараховують до бюджету громади. Рішення щодо розміру та необхідності його впровадження приймає місцева рада. За результатами 1 кварталу 2024 року в Закарпатській області налічувалося 410 платників туристичного збору, з них 60 юридичних осіб і 350 фізичних осіб-підприємців. За цей період сума надходжень туристичного збору склала 4,07 млн грн, що на 4,9% менше порівняно з аналогічним періодом 2023 року. Протягом усього 2023 року туристичний збір сплатили 535 платників, а загальна сума надходжень становила 22,2 млн грн.


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

Відчуття безпеки та інструменти впливу на його поліпшення: результати апробації у трьох громадах

Впровадження принципів сталого розвитку в Україні поки на початковій стадії, але головне – це залучати громади

На Хмельниччині провели дослідження розвитку соціального підприємництва у регіоні

Молодь Ріпкинської, Городнянської та Менської громад вчились впливати на життя своїх громад

Опитування громадських організацій від Представництва ЄС в Україні

У Городнянській громаді визначали сильні сторони та можливості для розвитку