Почалося опитування українських медійниць щодо загроз штучного інтелекту (ШІ)
ГО «Жінки в медіа» розпочинає опитування, яке має на меті зібрати реальний досвід українських журналісток, що стикаються з новими викликами та ризиками, пов’язаними з використанням ШІ.Чому це ...
Додано:
Alchanova

ГО «Жінки в медіа» розпочинає опитування, яке має на меті зібрати реальний досвід українських журналісток, що стикаються з новими викликами та ризиками, пов’язаними з використанням ШІ.
Чому це важливо
Штучний інтелект відкриває нові можливості, але водночас несе й серйозні ризики — від онлайн-насильства та дискредитаційних кампаній до поширення фейкового контенту. Тому ми прагнемо підвищити обізнаність редакцій про ці загрози, зробити проблему більш помітною, розробити практичні рекомендації й програми підтримки, а також просувати політики, спрямовані на захист журналісток і відповідальне використання ШІ.
Деякі приклади атак з використанням ШІ
Необхідність цього дослідження підтверджується численними випадками, які вже зафіксували ГО «Жінки в медіа» на Карті-онлайн атак. Зокрема:
- У липні 2025 року проти розслідувачки Олени Мудрої було використано штучно згенероване відео із зображенням її сина. У сюжеті поширювалися неправдиві звинувачення, що є частиною дискредитаційної кампанії проти журналістки.
- У серпні 2025 року у Facebook з’явилося відео з ознаками діпфейку, де відома телеведуча Алла Мазур нібито рекламує «засіб від варикозу». Для цього використали підроблений голос, змінене обличчя та формат новинного випуску телеканалу «1+1». Це приклад шахрайства та медичної дезінформації із використанням образу журналістки. Це не єдиний діпфейк з Аллою Мазур, а також ми зафіксували подібні випадки з Наталією Мосейчук та Марічкою Падалкою.
- У червні–липні 2025 року Telegram-канал «Джокер» здійснив атаку проти головної редакторки «Дзеркала тижня» Юлії Мостової та редакторки Інни Ведернікової. Використовувалися AI-згенеровані зображення із зооморфними рисами, фейки про смерть близьких та мізогінія.
Ці випадки ілюструють, що атаки із застосуванням ШІ несуть не лише репутаційні та психологічні наслідки для журналісток, а й створюють небезпечні прецеденти для всієї галузі.
Про опитування
Опитування спрямоване на досвід жінок, які працюють у журналістиці. Ми цінуємо внесок колег-чоловіків у протидію онлайн-насильству, однак це дослідження зосереджене саме на гендерному вимірі. Усі відповіді є анонімними та використовуватимуться виключно в дослідницьких цілях.
Заповнення анкети займе у вас не більше 10–12 хвилин. Будь ласка, пройдіть її до 10 вересня 2025 року включно.
Пройти опитування тут.
Це опитування здійснюється в межах проєкту, що імплементує ГО «Жінки в медіа» у партнерстві з ЮНЕСКО та за підтримки Японії.