Переваги й ризики розширення повноважень мерів: позиція експертів

Верховна Рада 21 квітня прийняла за основу законопроєкт 7269 про внесення змін до Закону України "Про правовий режим воєнного стану" щодо функціонування місцевого самоврядування, який у період дії ...

pexels-sora-shimazaki-5668858 (1)
Переваги й ризики розширення повноважень мерів: позиція експертів

Верховна Рада 21 квітня прийняла за основу законопроєкт 7269 про внесення змін до Закону України “Про правовий режим воєнного стану” щодо функціонування місцевого самоврядування, який у період дії воєнного стану значно розширює повноваження сільських, селищних, міських голів, майже прирівнявши їх до повноважень місцевих рад (тобто повноважень депутатського корпусу як колегіального органу).

На думку експертів всеукраїнської громадської кампанії “Атестація депутатів місцевих рад”, з одного боку, ці зміни дають змогу швидко й ефективно вирішувати проблеми, які виникають у громадах, та значно зменшують ризики негативного впливу на процес прийняття рішень депутатами “проросійських” політичних сил.

Однак, з іншого боку, це створює ризики щодо можливих зловживань такими широкими повноваженнями з боку очільників громад. 

Зміни передбачають контроль за цими рішеннями та, у разі порушення повноважень, втручання голови військової адміністрації.

Законодавчим актом також передбачене спрощення процедури призначення на посади: без необхідності проходження конкурсу, подання декларації, підтвердження рівня володіння державною мовою. Відповідні процедури такі особи повинні будуть пройти після завершення воєнного стану.

Разом з цим, законодавець не передбачив терміну дії тих договорів, які міський/сільський/селищний голова укладає під час воєнного стану без затвердження радою. Доречно або встановити терміни, хоча це може бути неможливим чи непрактичним, або після завершення воєнного стану ці договори також повинні бути затверджені радою.

Незрозумілим лишається також питання дії затверджених актів: в законі передбачається, що рішення щодо тимчасової структури виконавчих органів місцевої ради втрачає чинність через 30 днів після скасування чи припинення правового режиму воєнного стану. Така норма була б доречною й щодо інших повноважень, наприклад, щодо встановлення правил благоустрою або управління майном.

Важливим є й врегулювання питання отримання адміністративних та інших публічних послуг громадянами, які проживають на територіях, де ведуться бойові дії.

“Прийняття цього законопроєкту дуже важливе з точки зору прояснення та  адаптування алгоритмів діяльності органів місцевого самоврядування для ефективного реагування на виклики, які перед ними постають під час війни. Водночас деякі питання все ж таки залишились не до кінця врегульованими. Крім цього, потрібно буде уважно простежити за тим, як це все працюватиме, і бути готовими до внесення додаткових нормативних змін в разі потреби”, – звернув увагу голова Одеської обласної організації ВГО “Комітет виборців України” Анатолій Бойко.

Всеукраїнська кампанія “Атестація депутатів місцевих рад” започаткована в Одесі 2015 року за ініціативи Одеської обласної організації ВГО “Комітет виборців України”. З 2018 року разом з партнерами реалізується в 15 обласних центрах та Києві.


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Експерти обговорили результати й перспективи впровадження моделі Барнахус в Україні

На Хмельниччині відбулася зустріч: вирішення питань працевлаштування ВПО

Університет Грінченка відкриває дистанційну школу «Нова генерація»

“90% українців довіряють військовим та ветеранам”, — результат опитування

Благодійний фонд «СТОПРАК» допомагає забезпечувати онкопацієнток ліками

Чим займається київський осередок найбільшої молодіжної організації у світі AIESEC під час війни?