Особистий прийом громадян під час карантину

«З метою запобігання можливого поширення гострої респіраторної хвороби особистий прийом громадян припинено». Такі повідомлення часто можна зустріти на веб-сайтах органів виконавчої влади. Правника це ...

pexels-andrea-piacquadio-3771097
Особистий прийом громадян під час карантину

«З метою запобігання можливого поширення гострої респіраторної хвороби особистий прийом громадян припинено». Такі повідомлення часто можна зустріти на веб-сайтах органів виконавчої влади. Правника це може здивувати, адже право на особистий прийом є механізмом реалізації конституційного права на особисте звернення, закріпленого статтею 40 Конституції України. А це право належить до абсолютних прав, які не можуть ніколи ніким ні при яких обставинах обмежуватися (ч.2 ст.64 КУ), що підтверджується юридичною позицією Конституційного Суду, викладеною в рішенні від 9 липня 2007 року № 6-рп/2007.

Щоб з’ясувати, яким чином органи виконавчої влади подолали конституційні приписи громадська організація «Українська Демократія»  опрацювала листи від 18 міністерств, 52 інших ЦОВВ, 24 ОДА та КМДА протягом лютого-березня 2021 року.

Частіше за все органи виконавчої влади посилаються на пункт 19 протоколу позачергового засідання Державної комісії з питань техногенно-екологічної безпеки та надзвичайних ситуацій від 10.03.2020 № 2. Ця комісія по суті є Кабінетом Міністрів України, адже складається переважно з членів Уряду під головуванням Прем’єр-міністра України. Відбувається така собі легалізація перевищення повноважень КМУ через створений ним орган. Тобто членами Уряду створюється ілюзія виконання рішення зовнішнього органу, що начебто знімає відповідальність за протиправність дій.

Усвідомлюючи це, Уряд перестрахувався і вигадав ще одну підставу – підпункт 2 пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону України від 17 березня 2020 року № 530-ІХ, яким уповноваженим органам на період встановлення карантину надається право змінювати режим своєї роботи, зокрема щодо прийому фізичних осіб.

Чому вигадав? По-перше, в пояснювальній записці до проекту цього закону відсутнє посилання на ЗУ «Про звернення громадян», як такого, що зазнає вплив від прийняття зазначеного закону; по-друге, «при прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод» (ч.3 ст.22 Конституції України); по-третє, зміна режиму прийому фізичних осіб не означає відмову в їх прийомі взагалі. Отже, КМУ самовільно, на власний розсуд розтлумачив цю норму як таку, що зупиняє дію ч.1 ст.22 ЗУ «Про звернення громадян» щодо обов’язковості проведення особистого прийому громадян.

Громадська організація «Українська Демократія» направила лист на ім’я Прем’єр-міністра України з проханням надати доручення членам Кабінету Міністрів України, керівникам інших ЦОВВ та місцевих державних адміністрацій відновити особистий прийом громадян (https://bit.ly/3lwfGua). Небайдужим до цієї проблеми громадянам та інститутам громадянського суспільства запрошуємо надсилати аналогічні листи.

 


Тематика публікації:          

Останні публікації цього розділу:

У Житомирі обговорили Рік дії Закону «Про медіа»

Захоплююча подорож до внутрішнього ресурсу: підсумок майстер-класів від Центру АХАЛАР

Інклюзивне відновлення та відбудова: конференція та рекомендації від експертів

В Україні запустили онлайн-курси англійської для працівників ДСНС

Українські благодійники отримали високу оцінку від моніторингової місії Americares

Перспективи міжнародної STEM-стандартизації закладів освіти України у 2024 році