Міжнародний кримінальний суд та Спеціальний міжнародний трибунал щодо злочину агресії рф проти України: на шляху до взаємодії

З перших днів повномасштабного вторгнення Україна спільно з коаліцією держав просуває ідею створення Спеціального міжнародного трибуналу щодо злочину агресії РФ проти України (Спецтрибунал). Однак ...

Додано:
experthrcenter

МКС англ
Міжнародний кримінальний суд та Спеціальний міжнародний трибунал щодо злочину агресії рф проти України: на шляху до взаємодії

З перших днів повномасштабного вторгнення Україна спільно з коаліцією держав просуває ідею створення Спеціального міжнародного трибуналу щодо злочину агресії РФ проти України (Спецтрибунал). Однак створення такого Спецтрибуналу жодним чином не применшує значення Міжнародного кримінального суду (МКС) – пояснює експерт Експертного Центру з Прав Людини Сергій Іллюк.

Спецтрибунал та МКС: основні відмінності

МКС створений і діє відповідно до Римського статуту Міжнародного кримінального суду (Римський статут), є постійнодіючим органом, наділеним юрисдикцією щодо найбільш тяжких міжнародних злочинів. Спецтрибунал планується як міжнародний суд ad hoc, тобто такий, що створюються для розслідування та покарання за міжнародні злочини, вчиненні протягом конкретної війни, на визначеній території та у визначені часові рамки, а саме злочин агресії РФ проти України.

МКС функціонує з липня 2002 року, тоді як Спецтрибунал ще повинен бути створений. необхідність притягнення вищого військово-політичного керівництва РФ за злочин агресії підтримана на рівні рішень різних міжнародних організацій, таких як Генеральної Асамблеї ООН, Парламентської Асамблеї Ради Європи, Парламентської Асамблеї НАТО, Парламентської Асамблеї ОБСЄ, Європейського Парламенту, а також коаліції держав (Core Group).

Наразі йде пошук моделі трибуналу, яка була б підтримана усіма партнерами України. Розглядаються різні варіанти: від гібридного трибуналу, регіонального європейського підходу та створеного ООН міжнародного трибуналу. Міжнародні експерти найбільш оптимальним вбачають створення Спецтрибуналу під егідою Генеральної Асамблеї ООН, що надаватиме йому найвищої легітимності.

Однак, шлях до створення Спецтрибуналу, ймовірно, не буде простим та швидким. У той же час, немає крайньої необхідності в негайному створенні Спецтрибуналу. Більше того, досвід створення кримінальних трибуналів для колишньої Югославії та Руанди, які створені протягом трьох місяців у 1993 та 1994 роках відповідно, свідчить, що цей процес може бути досить оперативним.

Тож варто підтримати зусилля з розслідування, збору та збереження доказів, які можуть бути представлені до МКС та Спецтрибуналу. Власне на це і спрямований нещодавно створений Міжнародний центр з переслідування за злочин агресії проти України, що матиме важливе значення для підготовки до судових процесів в МКС чи Спецтрибуналі.

Спецтрибунал та МКС не будуть конкурувати між собою

Так, МКС уже здійснює розслідування воєнних злочинів, злочинів проти людяності чи геноциду, скоєних під час російської війни проти України, починаючи з 21 листопада 2013 року. Відповідно до статті 15bis(5) Римського статуту, МКС не може здійснювати юрисдикцію щодо злочину агресії проти України через винятки, застосовні до громадян держав, які не є сторонами Статуту (такі, як Росія).

Натомість створення Спецтрибуналу необхідне для усунення цієї прогалини в юрисдикції МКС, а саме забезпечити розслідування та притягнення до відповідальності вищого російського військово-політичного керівництва за злочин агресії.

Є побоювання, що створення нового механізму правосуддя завадить зусиллям МКС та послабить його авторитет як постійного міжнародного кримінального суду у світі. Ці побоювання є безпідставними, оскільки насправді наявність трибуналу у справах про агресію посилить здатність МКС виконувати свою роботу та покаже, що два суди можуть працювати разом, щоб підтримувати один одного у притягненні до відповідальності за російські злочини. Тобто Спецтрибунал буде лише сприяти ефективному та комплексному здійсненню міжнародного кримінального правосуддя.

Спецтрибунал та МКС повинні взаємодіяти з метою забезпечення здійснення міжнародного кримінального правосуддя

Спецтрибунал та МКС очевидно матимуть спільних підсудних серед вищого політичного та військового керівництва Російської Федерації, таких як президент Росії Владімір Путін і його кремлівські поплічники за планування та здійснення вторгнень в Україну в 2014 та в 2022 роках як злочинів агресії, що становлять явне порушення ст. 2(4) Статуту ООН (для Спецтрибуналу), а також за злочини, пов’язані з агресією, а саме за скоєння воєнних злочинів у великому масштабі, злочини проти людяності, скоєні в рамках широкомасштабного чи систематичного нападу на цивільне населення України, і, можливо, за підбурювання до здійснення геноциду і примусового переміщення українських дітей до Росії (для МКС).

При цьому ст. 20(2) Римського статуту встановлює, що жодна особа не може бути судима іншим судом за злочини, за які вона вже була визнана винною або виправдана МКС. Деякі діяння можуть одночасно охоплюватись складом різних міжнародних злочинів, наприклад, якщо при плануванні нападу (злочин агресії), розроблялась стратегія широкомасштабних нападів на цивільне населення (злочин проти людяності). Тому доцільно, щоб МКС першим здійснював кримінальне переслідування таких спільних підсудних, що сприятиме співпраці між двома судами та забезпечить подальше переслідування за злочин агресії у Спецтрибуналі.

Правова основа такої співпраці випливає зі ст. 87(6) Римського статуту, яка передбачає що МКС може звертатися з проханням до будь-якої міжурядової організації надати інформацію або документи. МКС може також звертатися з проханням про співробітництво і допомогу в інших формах, які можуть бути погоджені з такою організацією і які відповідають її повноваженням або мандату.

Прикладом регулювання такої співпраці можуть стати положення Угоди про відносини між Міжнародним кримінальним судом та Організацією Об’єднаних Націй, а саме розділ ІІІ «Співпраця та судова допомога» (ст. 15 – 20). Як відмічають фахівці, дія цих положень може бути безпосередньо поширена та відносини між МКС та Спецтрибуналом, в статутних документах останнього, або бути предметом окремої угоди між ними, яка може стати важливим інструментом для регулювання успішної співпраці, зокрема відповідно до частин IX і X Римського статуту.

Угода між МКС і Спецтрибуналом підкреслить їхню спільну мету – здійснення міжнародного правосуддя та допоможе вирішити практичні питання, такі як обмін доказами та послідовність будь-яких судових процесів над спільними підсудними. Така угода про співпрацю повинна стосуватися всіх аспектів діяльності МКС та Спецтрибуналу, включаючи, але не обмежуючись, захист потерпілих і свідків, виконання вироків, тимчасове звільнення та звільнення осіб. Для цього доцільно буде створити в Спецтрибуналі відділи зв’язку та координації з Офісом прокурора МКС. Це надасть засіб для обміну знаннями, досвідом і передовою практикою, таким чином сприятиме виконанню місії як для МКС, так і для Спецтрибунулу.

Міжнародний трибунал щодо злочину агресії РФ проти України стане важливим доповненням до зусиль Міжнародного кримінального суду у пошуках справедливості для українського народу.

 

Довідково:

Дана публікація стала можливою завдяки щедрій підтримці американського народу, наданій через Агентство США з міжнародного розвитку (USAID) в рамках Програми «Права людини в дії», яка виконується Українською Гельсінською спілкою з прав людини (helsinki.org.ua).

Погляди та інтерпретації, представлені у цій публікації, не обов’язково відображають погляди USAID, Уряду США або УГСПЛ. Відповідальність за вміст публікації несуть виключно автори та ЕЦПЛ.

У світі, USAID є однією з провідних установ у сфері розвитку, яка виконує роль каталізатора цих процесів та допомагає досягати позитивних результатів. Діяльність USAID є проявом доброчинності американського народу, а також підтримує просування країн-отримувачів допомоги до самостійності та стійкості та сприяє забезпеченню національної безпеки та економічного добробуту США. Партнерські стосунки з Україною USAID підтримує з 1992 року; за цей час, загальна вартість допомоги, наданої Україні з боку Агентства, склала понад 3 млрд доларів США. До поточних стратегічних пріоритетів діяльності USAID в Україні належать зміцнення демократії та механізмів досконалого врядування, сприяння економічному розвитку та енергетичній безпеці, вдосконалення систем охорони здоров’я та пом’якшення наслідків конфлікту у східних регіонах. Для того, щоб отримати додаткову інформацію про діяльність USAID, просимо Вас звертатися до Відділу зв’язків з громадськістю Місії USAID в Україні за тел. (+38 044) 521-57-53. Також пропонуємо завітати на наш вебсайт: http://www.usaid.gov/ukraine, або на сторінку у Фейсбук: https://www.facebook.com/USAIDUkraine.


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

У громадах Півдня України проводять картування місцевого неурядового сектору

Правоохоронці та фахівці громад Чернігівщини посилюють спроможність з протидії гендерно зумовленому насильству

Участь громадян у процесах відновлення: кейс Березнегуватської громади (Миколаївщина)

Відбулась настановча сесія програми «Урядування в умовах воєнного стану та післявоєнного відновлення»

Курси англійської для переселенців стартують у 8 містах України

У Тернополі нагородили переможців всеукраїнського конкурсу «Золотий фліпчарт»