Місцеві ради: перезавантаження

Одеська обласна організація ВГО «Комітет виборців України» проаналізувала діяльність депутатів і партій Одеської обласної і Одеської міської рад VII скликання щодо відкриття громадських приймалень, ...

IMG_2828
Місцеві ради: перезавантаження

Одеська обласна організація ВГО «Комітет виборців України» проаналізувала діяльність депутатів і партій Одеської обласної і Одеської міської рад VII скликання щодо відкриття громадських приймалень, якості Регламентів рад, а також передвиборчих програм партій, що входять в ці ради. Також було проаналізовано передвиборну програму Одеського міського голови.

Основні висновки моніторингу Одеського КВУ, презентовані на прес-конференції:

Приймальні депутатів і партій Одеської обласної і міської рад

  • За результатами виборів до Одеської обласної ради пройшли представники 6 партій («Опозиційний блок», «БПП «Солідарність», «Довіряй Ділам», ВО «Батьківщина», «Відродження» та «Наш Край»), а до Одеської міської ради – 5 партій («Довіряй Ділам», «БПП «Солідарність», «Опозиційний блок», Українська морська партія Сергія Ківалова та об’єднання «Самопоміч»). Персональний склад Одеської обласної ради оновився на 88%, а міської – на 45%. І в Одеській обласній, і в міській радах більшість депутатів – це представники середнього віку (71% і 56% відповідно). При цьому в Одеській міській раді молодих депутатів практично третина, а в Одеській обласній – всього 16%. В обласній раді зменшилося представництво жінок в порівнянні зі складом попереднього скликання (8% і 11% відповідно), а в міській раді, навпаки, збільшилося (23% і 15% відповідно).
  • Загальна ситуація з відкриттям громадських приймалень в Одеській обласній або міській радах не тотожна. Щодо депутатів Одеської обласної ради відсутня інформація про відкриття приймалень за перші три місяці роботи 38 депутатів ради (45%), в міській раді – 12 депутатів (19%).

В Одеській обласній раді всі депутати партій ВО «Батьківщина», «Наш Край» та «Опозиційний блок», а також 4 депутати від «БПП «Солідарність» відкрили приймальні для виборців. Відсутня інформація про відкриття приймалень всіх представників партії «Довіряй Ділам», 18 представників «БПП «Солідарність», 8 представників партії «Відродження».

В Одеській міській раді доступна інформація про приймальні всіх представників партій «Опозиційний блок» і об’єднання «Самопоміч». Серед представників УМП С. Ківалова щодо половини депутатів (3 з 6) відсутня інформація про приймальні, серед представників «Довіряй Ділам» – щодо чверті (7 з 27), а також щодо одного (з 14) представника «БПП «Солідарність».

  • В Одеській обласній раді більшість депутатів, які відкрили свої приймальні, готові приймати виборців раз на місяць, водночас, як в Одеській міській – майже половина депутатів готова приймати виборців раз на тиждень, і ще близько третини – раз на два тижні.
  • І в Одеській обласній раді, і в Одеській міській раді незадовільна ситуація з широким інформуванням громадськості про старт роботи приймальних.

Незважаючи на доступність для депутатів значного числа способів поширення інформації про старт роботи своїх приймалень (офіційні сайти рад, партій, соціальні мережі), в Одеській обласній раді тільки двоє депутатів – Юрій Дімчогло («Наш Край») і Андрій Івашов («БПП «Солідарність»), розмістили таку інформацію на своїх офіційних сайтах. Іншими депутатами така інформація не розміщувалася на доступних інтернет ресурсах.

В Одеській міській раді про роботу приймалень депутатів оприлюднено інформацію щодо 31 депутата. Не оприлюднена інформація щодо всіх представників Української морської партії С. Ківалова, 60% представників об’єднання «Самопоміч», 40% представників «Довіряй Ділам», 33% представників «БПП «Солідарність» і 25% представників «Опозиційного блоку».

При цьому персональні сайти або соціальні мережі для оприлюднення інформації про свої приймальні використовували всього 8 депутатів міської ради.

  • Міські та обласні організації партій також неактивно інформують виборців про роботу своїх громадських приймалень. Крім того, взагалі відсутня інформація про роботу приймалень міської та обласної організацій партій «Довіряй ділам», а також про графік роботи міської організації Української морської партії Сергія Ківалова.

З докладнішою інформацією можна ознайомитися в звіті “Приймальні депутатів і партій. Одеська міська і Одеська обласна ради”.

Передвиборчі програми

  • З усіх партій, представлених в Одеській обласній або міській радах, відсутня інформація про передвиборчу програму тільки партії «Довіряй Ділам». Є передвиборна програма і в Одеського міського голови. При цьому «БПП «Солідарність», ВО «Батьківщина» і «Відродження» використовували національні передвиборні програми. Для Одеської області були програми у «Нашого Краю» та «Опозиційного блоку», а для міста Одеси – у об’єднання «Самопоміч» та УМП Сергія Ківалова.
  • Найбільша кількість обіцянок міститься в програмах «БПП «Солідарність» і «Відродження» – по 58 у кожній. Найменша – у програмі УМП С. Ківалова – 14 обіцянок.
  • У передвиборчій програмі Одеського міського голови міститься 60 обіцянок.
  • З точки зору наявності у органів місцевого самоврядування повноважень для виконання обіцяного, найбільш відповідною таким в обласній раді є передвиборча програма партії «Наш Край», а найменш відповідною – партії «БПП «Солідарність». У міській раді найбільш відповідає повноваженням ради програма об’єднання «Самопоміч» та УМП С. Ківалова, а найменш – також «БПП «Солідарність».

При цьому у всіх передвиборчих програмах партій обласної ради кількість здійсненних обіцянок (ті, які можна справді виконати) не більше 40%: «Відродження» – 40%, «Наш Край» – 39%, «Опозиційний блок» – 34%, ВО «Батьківщина» – 29 і «БПП «Солідарність» – 26%.

У міській раді виконаними можуть бути 73% обіцянок об’єднання «Самопоміч» та 72% обіцянок УМП. С.Ківалова, 31% обіцянок «Опозиційного блоку», 26% «БПП «Солідарність».

З передвиборчої програми Геннадія Труханова виконаними можуть бути 92% обіцянок.

Таким чином, можна зробити висновок про те, що на якості передвиборних програм безпосередньо відобразилася відсутність в законі «Про місцеві вибори» вимоги щодо надання таких при реєстрації. Найбільш якісними виявилися передвиборні програми, підготовлені спеціального для міста Одеси.

Водночас низької якості виявилися передвиборні програми як національного рівня, так і обласного.

  • З точки зору змістовності (розгорнутості) самих обіцянок, тобто наявності в них деталізації щодо цілей, завдань, термінів виконання, джерел фінансування тощо, всі передвиборні програми (і обласної та міської рад, і Одеського міського голови), виявилися переважно набором нерозгорнуутих, тобто загальних обіцянок. Повністю розгорнутих обіцянок немає в жодній передвиборчій програмі.

У передвиборних програмах «Опозиційного блоку» і ВО «Батьківщина» незначна деталізація взагалі відсутня, передвиборні програми зовсім не розгорнуті.

У міській раді тільки в програмі об’єднання «Самопоміч» розгорнуті обіцянки становлять приблизно третину, а в обласній – приблизно третина слабко розгорнутих обіцянок міститься в передвиборній програмі партії «Наш Край». В інших передвиборних програмах обіцянки з хоча б частковою деталізацією є поодинокими.

Дане твердження справедливе і для Одеського міського голови, в передвиборчій програмі якого з 55 здійсненних обіцянок абсолютно нерозгорнутими є 53.

  • З точки зору повноти охоплення напрямків місцевої політики, в обласній раді найбільш об’ємною є передвиборча програма партії «Відродження» – 8 напрямків, програма «БПП «Солідарність охопила 6 сфер, «Опозиційного блоку» – 5 напрямків, а партій «Наш Край» і «Батьківщина» – по 4 напрямки.

Найбільш об’ємною в міській раді виявилася передвиборна програма об’єднання «Самопоміч» (7 напрямків). Програма УМП С. Ківалова охопила 6 напрямків, програмами «БПП «Солідарність» і «Опозиційного блоку» охоплено 5 і 4 напрямки відповідно.

При цьому тільки передвиборні програми УМП С. Ківалова та об’єднання «Самопоміч» зачіпають пріоритетну для міста містобудівну політику.

Передвиборна програма Геннадія Труханова охоплює 7 напрямків міської політики. У ній також відсутні обіцянки в сфері містобудування, а також у сферах соціальної політики та культури.

Програми Української морської партії Сергія Ківалова та «Опозиційного блоку» (як для міської, так і для обласної ради) акцентовані, в першу чергу, на тих сферах, в яких повноваження рад є обмеженими (наприклад, соціальна політика, охорона здоров’я і т.п.).

А в передвиборній програмі Геннадія Труханова пріоритет віддано тим напрямкам, в яких міський голова має найбільші можливості для їх реалізації.

  • З огляду на те, що партійний склад рад практично повністю оновився, порівняння з попередньою виборчою програмою можливо тільки щодо програми Геннадія Труханова. Нинішня програма Одеського міського голови більша за попередню на 20 обіцянок, при цьому, не дивлячись на те, що попередня програма не була виконана навіть наполовину, а повністю виконано було всього одну обіцянку, в поточній програмі знайшлося місце лише 6 обіцянкам, не виконаним у попередню каденцію.

З методологією оцінювання якості передвиборчих програм можна ознайомитися в звіті «Аналіз передвиборних програм. Партії Одеських обласної і міської рад VII скликання. Одеський міський голова».

Регламенти Одеської обласної та міської рад

Регламент Одеської обласної ради поточного скликання містить низку переваг уунапрямку забезпечення відкритості та прозорості своєї роботи, а також в напрямку залучення громадян до участі в діяльності обласної ради.

Водночас, у Регламенті обласної ради не відображені процедури і механізми протидії проявам корупції, зокрема механізми врегулювання конфлікту інтересів, а також оприлюднення декларацій депутатів про майно, доходи та зобов’язання фінансового характеру. В цьому напрямку Регламент вимагає першочергового перегляду.

Крім того, за допомогою внесення відповідних змін до Регламенту може бути вдосконалена робота обласної ради щодо забезпечення відкритості та прозорості своєї діяльності, сприяння залученню громадян до роботи обласної ради, а також сприяння реалізації повноважень депутатів обласної ради.

Регламент Одеської міської ради передбачає низку норм, що вдосконалюють роботу ради в окремих аспектах відкритості та прозорості роботи ради, а також попередження проявів корупції та ризиків її виникнення.

Водночас чинний Регламент міської ради може бути вдосконалений на підставі широко відомих «хороших практик» та рекомендацій, що не суперечать законодавству України, але одночасно збільшують відкритість і прозорість роботи ради та ухваленні нею рішень, що зміцнюють взаємодію депутатів і виборців, вдосконалюють превентивні заходи щодо протидії корупції.

Зокрема, в Регламенті рекомендується передбачити процедури оприлюднення інформації про конфлікт інтересів депутатів, а для Регламенту Одеської обласної ради – ще й саму процедуру врегулювання конфлікту інтересів; подачу і оприлюднення декларацій про доходи всіх депутатів; оприлюднення всієї інформації і документів, що стосуються діяльності рад; публікацію результатів персональних голосувань депутатів у день проведення пленарних засідань; суворе обмеження переліку питань, щодо яких засідання можуть проводитися в закритому режимі; забезпечення гарантій вільного доступу громадян до всіх відкритих засідань рад, незалежно від наявності у них запрошення; процедури розгляду електронних петицій громадян; забезпечення дієвих механізмів, що протидіють т. зв. «кнопкодавству», а також обмеження на внесення проектів рішень на розгляд сесій безпосередньо в ході пленарних засідань.

З повним переліком рекомендацій, а також підставами для таких можна ознайомитися на сайті izbirkom.org.ua у звіті «Аналіз Регламентів. Одеських міської та обласної рад VII скликання».

З докладним аналізом Регламентів, а також розгорнутими рекомендаціями щодо їх удосконалення можна ознайомитися в звіті організації «Аналіз Регламентів. Одеські міська та обласна ради VII скликання».

Відео прес-конференції можна переглянути за посиланням.


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Новий безоплатний курс про терапевтичне письмо від Ірени Карпи

В американському університеті презентували виставку з історії «Щедрика»

Клуб Добродіїв шукає менторів/ок для участі в проекті підтримки підлітків

"Майбутнє конкурентоспроможності Європи" та його уроки для євроінтеграції України

Рейтинг інституційної спроможності відновлення малих і середніх громад до 150 тис. мешканців на прикладі Дніпропетровської області (пілот)

Кодимська громада розпочала розробку стратегії розвитку