Майже 2,5 тисячі підлітків тепер знають, як правильно спілкуватися з поліцією

За десять місяців у 24-х областях України пройшли майстер-класи для підлітків про те, яким чином можна запобігати порушенням їхніх прав з боку працівників поліції. Такі тренінги відбулися завдяки ...

Додано:
Oksana Cooper

1
Майже 2,5 тисячі підлітків тепер знають, як правильно спілкуватися з поліцією

За десять місяців у 24-х областях України пройшли майстер-класи для підлітків про те, яким чином можна запобігати порушенням їхніх прав з боку працівників поліції. Такі тренінги відбулися завдяки залученню регіональних тренерів в межах проекту “Підвищення рівня правоосвіти і здатності захищати свої права під час спілкування з поліцією”, що реалізовувався Асоціацією УМДПЛ.

Відео про підсумки проекту дивіться на youtube-каналі Асоціації УМДПЛ.

За оцінками фахівців, підлітки вважаються однією з найвразливіших категорій населення у діяльності правоохоронних органів. До прикладу, за результатами опитування молоді проекту ЮНІСЕФ «U-Report», «Права дітей, жовтень 2016», 40% репортерам було важко відповісти на запитання «На Вашу думку, чи дотримуються у Україні права дітей та підлітків (до 18 років)?». Підлітки не знають, які мають права, тому не вміють реагувати на їхнє порушення.

100-zhyttya-1-e1534020427712

Якимось чином змінний такий порядок денний в кращу сторону і був покликаний проект «Підвищення рівня правоосвіти і здатності захищати свої права під час спілкування з поліцією», що реалізовувався Асоціацією УМДПЛ (Асоціацією українських моніторів дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів) у період з 15 листопада 2017 – 15 серпня 2018 рр. На виконання проекту організацією були залучені тренери у 24-х регіонах, які, в цілому, провели 75 тренінгів про основи спілкування з поліцією.

Основною аудиторією майстер-класів стали підлітки 14-18 років, які перебувають в конфлікті із законом, або можуть мати (в т.ч. негативний досвід) спілкування з працівниками поліції/ чиї права можуть бути порушеними. В цілому, такі тренінги відбувалися для вихованців таких навчально-виховних закладів, як: школи-інтернати, притулки, установи виконання покарань, центри соціально-психологічної реабілітації дітей, дитячі будинки, центри соціального проживання для неповнолітніх та підлітків та ін.

Одна із тренерок проекту Світлана Дем’янчук, яка працює в Івано-Франківській області, розповідає, що у лютому ц.р., до прикладу, неповнолітні, що утримуються в Івано-Франківській установі виконання покарань (№12) при перегляді мультфільму «Ти і поліція» не лише запам’ятовували поради Оленки та щиро сміялися з кота Паштета, але й, що найголовніше, кожен з них приміряв ситуації що відображені в мультфільмі до себе, адже сумний досвід із поліцією є вже в кожного з них. «Особливу увагу було приділено 6-ій серії мультфільму “Поліцейська жорстокість”, а також правам осіб під час затримання, які за твердженням неповнолітніх, щодо них працівниками поліції не завжди дотримувалися», – розповідає тренерка.

На тренінгу в Коломийського економіко-правового коледжу КНТЕУ у тому ж лютому ц.р., студенти, каже пані Дем’янчук, активно ставили питання на актуальні для них теми, зокрема: порядок особистого огляду поліцейськими, притягнення неповнолітніх до відповідальності, а також чи можна проводити відео та фото фіксацію нагрудних знаків поліцейських.

Виходить, підлітки не в повній мірі розуміють свої права та як їх можна захищати, а працівники поліції, в свою чергу, чомусь притримуються думки про те, що саме підлітки є найбільш схильним до вчинення правопорушень (серед інших вікових груп). При цьому, поліцейські не сприймають підлітків як осіб, що наділені тим же набором прав та свобод відносно спілкування з поліцією, що й дорослі. На жаль, поліцейські часто вдаються до надто жорстких превентивних заходів щодо неповнолітніх, порушуючи їхні права людини та громадянина.

Як розповідає пані Дем’янчук знову ж таки із досвіду своєї роботи, підлітків, в першу чергу, цікавлять можливості захисту своїх прав: «Нещодавно я показувала мультфільм у Центрі соціально-психологічної реабілітації. І основне, що тоді мене запитувати, це те, “як підтвердити, що працівник поліції бив книжкою по голові” і “чому їх опитують без батьків, законних представників, психологів”». У таких ситуаціях правова освіта молодого покоління надзвичайно важлива не лише як сам факт розуміння своїх права та обов’язків, а й як можливість захищати себе правовим шляхом від незаконних дій з боку поліції.

Таким чином, бачимо тут подвійну проблему: не існує майданчиків для формальної/неформальної освіти на тему спілкування з поліцією – підлітки не знають основних правил спілкування з поліцією. Шкільні офіцери під час просвітницьких заходів акцентують на необхідності дітей знати про свої обов’язки. Водночас, молодь для уникнення та вирішення конфліктів з поліцією молодь має знати як обов’язки, так і права. Поліцейські погано поінформовані про роль ювенальної превенції.

28872069_820891221431774_7140848742709592064_o-e1534019720604

За словами Юрія Чумака, голови Харківського обласного осередку Асоціації УМДПЛ, особливістю проведених тренінгів у Харківській області було те, що вдалося залучити до них працівників поліції. «Раніше неодноразово доводилося чути від представників адміністрацій шкіл: мовляв, навіщо ви дітям все про їх права розповідаєте, адже вони й так занадто “грамотні”, краще розкажіть їм про обов’язки. На що я, зазвичай, відповідав, що кожен мусить займатися своєю справою: правозахисники інформують про права, а про обов’язки нехай оповідають працівники прокуратури чи поліції», – ділиться враження пан Чумак.

Тренер розповідає, що в межах проекту вдалося провести т.зв. конвергентні заходи, коли правозахисник спілкувався з підлітками разом із поліцейськими. «У Харкові ми зробили це разом із Патрульною поліцією, яка працює з освітніми закладами в рамках свого проекту “Шкільний офіцер поліції”, а в області – спільно з офіцерами ювенальної превенції та іншими працівниками поліції», – ділиться досвідом пан Чумак. Крім того, тренер зазначає, що це мало гарний результат: представник Асоціації УМДПЛ, що має чималий тренерський досвід, в інтерактивній манері спілкувався з підлітками, відповідаючи на їх питання, пов’язані з сюжетами мультфільмів, у першу чергу – присвячені спілкуванню неповнолітніх із поліцейськими; а правоохоронці розповідали юнакам та дівчатам про особливості правового статусу підлітків, наводили цікаві приклади з поліцейської практики. «І разом ми “програвали” сценки зустрічі молодої людини з правоохоронцем на вулиці. Вийшло файно!», – додає пан Чумак.

Саме тому основна ціль таких тренінгів – це, в першу чергу, підвищення рівня правової освіти серед молодого покоління. І тому завдяки інформації, яку підлітки дізнавалися на тренінгах, тепер, переконані організатори, вони знатимуть, як спілкуватися з поліцією під час затримання, а також мати можливість правильно захистити себе за допомогою норм права.

На жаль, за оцінками експертів Асоціації УМДПЛ, на сьогодні філософія ставлення оновленої поліції до підлітків концептуально майже не відрізняється від тієї, яку МВС сповідувало ще за часів СРСР – пріоритет завдань з протидії злочинності над вихованням, котре, як правило, зводиться до проведення формальних і суто іміджевих заходів. Тому за результатами проекту організацією було також розроблено шість базових рекомендацій для Національної поліції України. До таких рекомендації, серед іншого, увійшли: потреба оновити та осучаснити нормативно-правову базу діяльності підрозділів ювенальної превенції та шкільних офіцерів поліції, а також розширити формат взаємодії поліції і Міністерства освіти в питаннях здійснення виховної та просвітницької роботи у молодіжному середовищі.

1

Цей матеріал підготовлений Асоціацією українських моніторів дотримання прав людини в діяльності правоохоронних органів (Асоціація УМДПЛ) в рамках проекту «Програма сприяння громадській активності «Долучайся!», що фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID) та здійснюється Pact в Україні. Зміст публікації є винятковою відповідальністю Асоціації УМДПЛ i не обов’язково відображає погляди Агентства США з міжнародного розвитку (USAID) або уряду США.


Тематика публікації:          

Останні публікації цього розділу:

Новий безоплатний курс про терапевтичне письмо від Ірени Карпи

В американському університеті презентували виставку з історії «Щедрика»

Клуб Добродіїв шукає менторів/ок для участі в проекті підтримки підлітків

"Майбутнє конкурентоспроможності Європи" та його уроки для євроінтеграції України

Рейтинг інституційної спроможності відновлення малих і середніх громад до 150 тис. мешканців на прикладі Дніпропетровської області (пілот)

Кодимська громада розпочала розробку стратегії розвитку