Коментар юриста щодо змін, пов’язаних із набуттям ГО статусу “іноземного агента”
Громадськість вже поінформована про те, що 16.01.2014 року Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про внесення змін до Закону України "Про судоустрій і статус суддів" та процесуальних законів ...
Додано:
Громадський Простір
Громадськість вже поінформована про те, що 16.01.2014 року Верховна Рада України ухвалила Закон України «Про внесення змін до Закону України “Про судоустрій і статус суддів” та процесуальних законів щодо додаткових заходів захисту безпеки громадян» від 14.01.2014 р. N 3879. (далі – Закон).
Ініціаторами та авторами зазначеного Закону були народні депутати України В.Колесніченко, В. Олійник, відповідальним комітетом був Комітет ВРУ з питань верховенства права та правосуддя.
Наразі цей Закон вже підписано Президентом (721-VII від 16.01.2014). Наразі не буду говорити про процедурні порушення під час прийняття зазначеного Закону та взагалі про порушення процедури щодо обговорення та інших питань, що передували прийняттю цього Закону…
Відповідно до Перехідних положень Закону, він набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування. Тобто, наступного дня після офіційного опублікування цього Закону він набирає чинності.
ч.3 Перехідних положень присвячена громадським об’єднанням. Але для початку, хочу звернути увагу саме на зміни, які стосуються громадських об’єднань. На превеликий жаль, у пояснювальній записці до Закону ми не зможемо знайти ніяких обґрунтувань та наявних підстав щодо необхідності, покликаної із внесенням змін саме до Закону України «Про громадські об’єднання».
- ст.1 Закону України «Про громадські об’єднання» була доповнення новим визначенням, а саме«іноземний агент». Важливо зазначити, що «іноземний агент» – це не є окремою назвою для організації, таке визначення буде застосовуватися як таке, що буде зазначати особливу функцію громадського об’єднання, тобто громадське об’єднання, яке виконує функцію іноземного агента, буде вважатися таким, що:
– отримує кошти чи майно від іноземних держав та інших суб’єктів публічного та приватного
права (іноземні джерела) для забезпечення своєї діяльності;
– бере участь в інтересах іноземних джерел;
– бере участь в організації та проведенні політичної діяльності (участь в політичних акціях з метою лобіювання та адвокації та формування суспільної думки у вказаних цілях) – п.6 ст.1 Закону України «Про громадські об’єднання. - п.1 ст.4 Закону України «Про громадські об’єднання» було розширено щодо обмеження діяльності, а саме заборона здійснювати екстремістську діяльність. Це визначення у нашому законодавстві зовсім нове. Більш ширше визначення екстремістської діяльності викладено у ст. 110-1 Кримінального кодексу України (нова стаття у Кримінальному кодексі України).
- п.2 ст.10 Закону України «Про громадські об’єднання» доповнено вимогами щодо найменування громадського об’єднання, і це пов’язано саме із виконанням функції іноземного агента. У загальній назві Громадського об’єднання, яке буде виконувати або виконує функції іноземного агента має міститися словосполучення “громадське об’єднання, яке виконує функції іноземного агента”. ч.10 цієї ж статті позбавляє права громадському об’єднанню, яке виконує функції іноземного агента, мати скорочене найменування.
- п.1 ст.12 Закону України «Про громадські об’єднання» встановлює обов’язок для громадського об’єднання, яке виконує або має намір виконувати функцію іноземного агента, пройти державну реєстрацію шляхом подання заяви про включення до Реєстру громадських об’єднань як такого, що виконує функцію іноземного агента (ч.5 п.3 ст.12 Закону України «Про громадські об’єднання»).
Швидше за все, процедуру щодо реєстрації громадського об’єднання, яке виконує або має намір виконувати функцію іноземного агента, можливо буде застосувати лише тоді, коли буде створений відповідний державний Реєстр та затверджено Положення про цей Реєстр.
Зміни також стосуються щодо процедури внесення змін до Статуту громадського об’єднання у випадку набуття статусу іноземного агента (ст.14 Закону України «Про громадські об’єднання»).Зміни щодо набуття статусу іноземного агента будуть застосовуватися і у тому випадку, коли громадське об’єднання, яке не має статусу іноземного агента, але при цьому має намір здійснювати діяльність та стати набувачем іноземних джерел, відповідно до вимог (п.6 ст.1 Закону України «Про громадські об’єднання), зобов’язане до початку такої діяльності подати (надіслати) до уповноваженого органу з питань реєстрації, в якому знаходиться її реєстраційна справа, заяву про включення до Реєстру громадських об’єднань інформації щодо здійснення громадським об’єднанням своєї діяльності як громадського об’єднання, яке виконує функції іноземного агента.
Виходячи із правового аналізу зазначених змін, громадські об’єднання які на день набуття чинності Закону №3879 є набувачами іноземних джерел, зобов’язанні здійснити зміни щодо свого статусу, а саме набути статус громадського об’єднання, що виконує функції іноземного агента шляхом внесення змін до свого Статуту, найменування, зміна печатки тощо. Ці зміни повинні бути виконані протягом 3-х місяців з дня набрання чинності Закону №3879.
Щодо звітності
- prostir ст.23 Закону України «Про громадські об’єднання» доповнена трьома пунктами, які стосуються громадських об’єднань зі статусом іноземного агента
Це стосується:
– ведення окремого бухгалтерського обліку доходу (видатків) отриманих із іноземних джерел та доходів (видатків) отриманих з інших джерел;– подання щомісячно наступної звітності:
а)документи про персональний склад керівних органів;
б)інформацію про обсяг коштів та інше майно, отримане із іноземних джерел;
в)інформацію про заплановані цілі їх використання та фактичне використання, про заплановані програми діяльності та про фактичну діяльність.
г) раз на три місяці розміщувати в мережі Інтернет та публікувати в газетах “Голос України” чи “Урядовий кур’єр” звіт про свою діяльність в обсязі відомостей, які надаються до уповноваженого органу з питань реєстрації.Невиконання усіх вищезазначених вимог є підставою для заборони громадського об’єднання (ст.28 Закону України «Про громадські об’єднання»), це також стосується і відокремлених підрозділів громадського об’єднання, у разі набуття статусу іноземного агента, а також відокремлених підрозділів іноземної неурядової організації.
Щодо неприбуткового статусу.
Податковий кодекс України було доповнено п. 14.1.37-1 ст.14 визначення щодо статусу іноземного агента
підпункт. г) п. 157 ст.157 Податкового кодексу України позбавляє статусу неприбутковості громадське об’єднання, яке виконує функції іноземного агента.Виходячи з цих положень, у разі набуття статусу іноземного агента, громадське об’єднання не тільки стає платником податку на прибуток, а й ще втрачає статус неприбутковості шляхом виключення із Реєстру неприбуткових організацій та установ.
Важливо! Отримання фінансування з закордонних джерел та участь у політичній діяльності – це критерії та умови щодо визначення статусу іноземного агента. На мій погляд, юридично, лише участь у політичній діяльності не може бути підставою для того, щоб визнавати таке громадське об’єднання іноземним агентом, скоріше тут мається на увазі як вид дільності, на реалізацію якого громадське об’єднання отримує кошти із іноземних джерел.
Зазначені вище зміни не стосуються благодійних організацій, оскільки законодавець Законом №3879 вносить зміни саме до положень Закону України «Про громадські об’єднання». Зміни не можуть бути застосовані до положень Закону України «Про благодійну діяльність та благодійні організації».
Олег БЄЛОВ
Юрист, Голова Правління Громадської організації “Джерела Права”