Керівниця Veteran Hub Івона Костина: “Варто інтегрувати ветеранів як цільову аудиторію у вже існуючі освітні курси та університетські програми”

Як ветерану війни віднайти себе у цивільному житті? Наскільки важлива соціальна, фізична та психологічна адаптація воїнів? Які освітні можливості можуть отримати військові? Як можна опанувати ...

IMG_0565
Керівниця Veteran Hub Івона Костина: “Варто інтегрувати ветеранів як цільову аудиторію у вже існуючі освітні курси та університетські програми”

Як ветерану війни віднайти себе у цивільному житті? Наскільки важлива соціальна, фізична та психологічна адаптація воїнів? Які освітні можливості можуть отримати військові? Як можна опанувати додаткову або нову спеціальність бійцям? Розповідають гості програми “Модуль знань” з ведучою Людмилою Тягнирядно ветеран аеророзвідки Збройних сил України, програміст-початківець Олексій Барановський, ветеран війни, державний експерт Директорату громадського здоров’я МОЗ України Роман Антюхов та керівниця простору для ветеранів Veteran Hub Івона Костина.

Ветеран аеророзвідки Збройних сил України Олексій Барановський два з половиною роки провів на війні. Повернувшись до рідного міста Кам’янця-Подільського, вирішив спробувати себе у програмуванні. Навчання давалося не просто, але з часом праця дала результат.

Одразу після демобілізації було складно адаптуватися. Але мені пощастило з гарними друзями, які запропонували спробувати віднайти себе у новій професії, зокрема в IT. На початку мені здавалося, що це складно, це не моє, адже я не маю технічної освіти, я – гуманітарій. Мої друзі вирішили зробити експериментальний проєкт, до якого залучили і мене. Створили школу, почали вчитися онлайн, упереміш теорія і практика. Наразі ми розробляємо наш перший серйозний стартап. Проєкт називається Data Ocean“, – розповідає ветеран аеророзвідки Збройних сил України Олексій Барановський.

“Data Ocean” – це сайт, на якому буде зібрана в одному місці інформація від різних державних органів влади у зручному форматі.

“У 2016 році парламентарі ухвалили закон про доступ до державних відкритих даних. Ми зрозуміли, що є така проблематика, як формати даних. Це відкриті файли, вони в різних форматах, неструктуровані. Ми вирішили створити зручний доступ до державних даних, і в кінцевому результаті наш продукт має бути у вигляді сайту для пошуку та отримання необхідної інформації. Також слід зазначити, що проєкт має дві головні складові – соціальну та антикорупційну. Data Oceanмає на меті надати можливість будь-якій людині доступно і легко відшукати необхідні дані. Соціальний аспект може стосуватися багатьох ветеранів, зокрема їхньої реінтеграції“, – пояснює програміст-початківець Олексій Барановський.

Роман Антюхов – приклад ветерана, який після повернення з війни не лише отримав магістерську освіту в Києво-Могилянській академії, а й пішов працювати за фахом. Нині він державний експерт Директорату громадського здоров’я МОЗ України.

Я завжди прагнув щось змінювати в країні. Я хочу побудувати країну, якою би пишалося наше покоління. І для того, щоб почати кар’єру державного службовця, управлінця, вирішив вступити на державну службу. Я переконаний, що саме ветерани і люди, які високо мотивовані, зможуть змінити цю країну“, – зазначає Роман Антюхов.

Уряд України на законодавчому рівні здійснює заходи щодо психологічної реабілітації, соціальної та професійної адаптації ветеранів війни. Зокрема, вони мають право на державну підтримку для здобуття професійно-технічної та вищої освіти у державних та комунальних навчальних закладах. Проте на практиці такою допомогою можуть скористатися не всі.

В 2016-17 роках в центрі зайнятості можна було перекваліфікуватися, отримати нову освіту. У нас залишилася ще радянська система пільг, яка зовсім неефективна. Тобто є можливість вступити на пільгових умовах в університет, але це не є стимулюючим фактором. Мені більше імпонує досвід США, коли ветеран Збройних сил прослужив певний період часу, за нього держава сплачує гроші за навчання, проте він вступає на загальних умовах. Тобто немає якоїсь окремої категорії, він навчається, здобуває нову освіту і далі продовжує працювати і приносити користь для суспільства. Держава, на даний час, не стимулює ветеранів щось робити далі, йти на державну службу, навчатися, здобувати новий фах, відкривати бізнес, створювати робочі місця“, – вважає Роман Антюхов.  

Громадський простір Veteran Hub є місцем для розвитку, підтримки, адаптації до мирного життя ветеранів війни. До хабу уже звернулося понад 18 тисяч осіб, які мали змогу отримати психологічну, юридичну підтримку та допомогу у пошуках роботи, зокрема це і складання резюме, створення кар’єрних планів, підготовка до співбесіди, освітні курси.

Запитів від ветеранів ми маємо дуже багато, переважно вони проходять через площину працевлаштування. Тому що після війни у багатьох змінюється коло інтересів. Не можна сказати, що одразу після повернення з війни всі йдуть вчитися і мають певні ресурси і сили. Це відбувається пізніше, коли людина змогла відпочити від служби, зорієнтуватись у цивільному житті і трохи замислитися над тим, чим займатися далі. Тож і приходять до нас з відповідними запитами на освіту. Ми пропонуємо різні курси, в тому числі англомовні, ІТ. Нещодавно відкрили курси польської мови, на які відгукнулось багато людей“, – розповідає керівниця простору для ветеранів Veteran Hub Івона Костина.

Роль волонтерів і громадських активістів у підтримці та наданні допомоги ветеранам, які повернулися з війни, безперечна. Та чи відчувається така підтримка з боку державної та місцевої влади, зокрема у сфері освіти, розповідає керівниця простору для ветеранів Veteran Hub Івона Костина:

Я не вважаю, що зараз влада чи державні органи роблять достатньо  для підтримки ветеранів, в принципі. Зокрема, в питаннях освіти. Немає системного розуміння потреб ветеранів і немає системного бачення держави, що вона може їм запропонувати. Проте слід зазначити, що допомогу надають не лише волонтери і громадськість, а й бізнес, який відкриває свої освітні якісні можливості для ветеранської аудиторії. Ветеран – це насамперед громадянин, людина з іншим життєвим досвідом у якихось аспектах, а в професійному житті він потребує в першу чергу професійних знань. І відповідно, нам не завжди потрібно створювати окремі особливі програми, подеколи варто просто інтегрувати ветеранів як цільову аудиторію вже в існуючі освітні курси, університетські програми“.  

Слухати ефір 

Дивитися ефір 

Джерело: Українське радіо 


Тематика публікації:          

Останні публікації цього розділу:

У Тернополі нагородили переможців конкурсу «Золотий фліпчарт»

Підсумки та висновки медіамоніторингу місцевих виборів 2020

Понад 250 000 людей з ВІЛ проживає в Україні

Підсумки проведення Національного Форуму в рамках Марафону Розвитку Громад

Компенсація витрат волонтерам і угоди з ФОП. Нюанси складання договорів ГО з контрагентами

Перший крок до порозуміння щодо Березанської моделі освіти