Інформаційна відкритість Статутів та Положень про громадську участь у сільських громадах Харківської області

Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» на завершальному етапі моніторингу офіційних сайтів громад Харківської області на предмет доступності для користувачів Статутів та Положень про громадську ...

Додано:
OD

25.06.2021. І
Інформаційна відкритість Статутів та Положень про громадську участь у сільських громадах Харківської області

Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» на завершальному етапі моніторингу офіційних сайтів громад Харківської області на предмет доступності для користувачів Статутів та Положень про громадську участь дослідив сайти сільських громад. 

Проведене дослідження виходить з того, що Статути та Положення про громадську участь, якщо вони розроблені в громадах, мають надаватися у публічний доступ – розміщуватися на офіційних сайтах органів місцевого самоврядування громад. А щодо переліку форм участі та відповідної структурної частини Статутів – спирається на «Методичні рекомендації щодо розроблення Статуту територіальної громади» Міністерства розвитку громад та територій України від 2019-го року. 

Під час аналізу застосована та сама методологія, що і в дослідженнях міських та селищних громад. Громадам нараховуються бали за відповідність критеріям, які наведені в таблиці нижче. Максимально громада може набрати 6 балів (якщо розміщення Статутів та Положень на її сайті відповідає усім критеріям). А мінімально громаді присвоюється  0 балів (якщо Статути та Положення на її сайті відсутні або громада не має сайту).

Критерій

Бали

Оприлюднено Статут громади, він містить форми громадської участі

1

Оприлюднено Положення про форми громадської участі

1

Статут громади легкодоступний на сайті: розміщений у спеціальному розділі (підрозділі)

1

Положення про громадську участь легкодоступні: розміщені у спеціальних розділах (підрозділах)

1

У Статуті докладно регламентовані форми громадської участі

1

У Статуті або Положеннях регламентовані партнерські та консультативно-дорадчі форми громадської участі

1

Громади, яким нараховано по 6 балів, відносимо до високого рівня інформаційної відкритості Статутів та Положень про громадську участь. Тих, яким нараховано по 4-5 балів – до середнього рівня відкритості. Якщо громада отримала 1-3 бали, вважаємо її рівень відкритості низьким. А якщо 0 балів, то такі громади відносимо до інформаційно «закритих».

Рівні відкритості Статутів та Положень у сільських громадах 

Всього у Харківській області – 13 сільських громад. Після проведення аналізу їх сайтів ми візуалізували присвоєні їм бали на шкалі відкритості, яка відображена нижче у інфографіці.

25.06.2021. І

Серед сільських громад жодну до високого і, навіть, середнього рівня інформаційної відкритості Статутів та Положень про громадську участь віднести не можна: усі розподілилися між низьким рівнем та рівнем інформаційно «закритих». 

Ця ситуація стала наслідком того, що в жодній сільській громаді місцева влада не оприлюднила на офіційних сайтах Статутів. В 5-ти громадах на сайтах розміщені лише Положення про деякі форми громадської участі. А у 8-ми громад немає в публічному доступі навіть Положень: вони отримали по 0 балів, і їх віднесено до інформаційно «закритих». 

Інформаційно «закриті» громади: 0 балів 

З 8-ми інформаційно «закритих» сільських громад одна (Липецька) досі не має свого офіційного сайту. Вона залишається єдиною з сільських і однією з двох в Харківській області, які ще не створили власного сайту (друга – це Безлюдівська селищна громада). 

Вільхівська громада, у якій офіційний сайт був створений нещодавно, поступово наповнює його контентом. Поки тут не розміщено Статуту та Положень про громадську участь. Є підрозділ «Положення» (у розділі «Положення і програми» лівого вертикального меню), але він – ще порожній. А розділу для Статуту – немає. 

Сайт Куньєвської громади у розділі «Діяльність виконкому» лівого вертикального меню має підрозділ «Комісії при виконавчому комітеті», де могли розміщуватися Положення про консультативно-дорадчі громадські органи, що створені при органах або посадовцях місцевого самоврядування. Але у Куньєвській громаді цей підрозділ – «порожній»: жодних нормативних актів тут не оприлюднено. Пошуком по сайту ані Статуту, ані Положень про громадську участь не виявлено. 

Наталинська громада на сайті не має розділів (підрозділів) для Статуту та Положень. Ці акти не індексуються ані у розділі «Офіційні документи», ані пошуковиком сайту. Пошуком Інтернет-браузеру виявлено єдине новинне повідомлення щодо Статуту Наталинської громади. З нього слідує, що у лютому 2019-го року проект Статуту громади лише обговорювався. Чи було Статут розроблено за 2 роки потому, залишається невідомим. 

Сайт Вільхуватської громади не містить розділів (підрозділів) для Статуту та Положень, а самих документів не індексується внутрішньою пошуковою системою. Аналогічна ситуація – на сайтах Кіндрашівської, Петропавлівської,  Циркунівської  громад. 

Низький рівень відкритості Статутів та Положень в громадах: 1-3 бали. 

До цього рівня віднесено 5 громад: 3-м нараховано по 2 бали (Біляївській, Олексіївській та Оскільській), а 2-м громадам – по 3 бали (Курилівській та Старовірівській). 

У Біляївській громаді Статуту ще немає: його розробка нещодавно тільки почалася. Внутрішнім пошуком у розділі сайту «Офіційні документи» за запитом «статут» було знайдено Рішення №172 V сесії сільради VIII скликання від 8.04.2021 р. «Про створення тимчасової робочої групи з питань розроблення проекту Статуту Біляївської сільської територіальної громади». 

Також шляхом пошуку у цьому розділі виявлено Положення про колегію відділу освіти, культури, туризму, молоді та спорту, яка є консультативно-дорадчим органом при відповідному відділі сільської ради. Положення розміщено як додаток до Рішення №124 IV сесії сільради VIII скликання від 23.02.2021 р. 

На сайті Олексіївської громади Статуту внутрішнім пошуком (в тому числі – у розділі «Архів документів») не виявлено. Однак, серед численних документів місцевої влади знайдено Положення про опікунську раду, яка створена при виконкомі сільради. Воно є додатком до Рішення №56 II сесії сільради VII скликання від 16.08.2019 р. 

В Оскільській громаді сайт не має розділів (підрозділів) для Статуту та Положень про громадську участь. Статуту не виявлено внутрішньою пошуковою системою. 

Пошуком у розділі «Офіційні документи» знайдено Положення про консультативно-дорадчу комісію при виконкомі (у Рішенні виконкому №13 від 14.07.2020 р., яким Положення затверджувалось). Звертає увагу, що Комісія має напрочуд довгу назву: «Оскільська сільська комісія з питань формування пропозицій стосовно потреби щодо спрямування субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на проектні, будівельно-ремонтні роботи, придбання житла та приміщень для розвитку сімейних та інших форм виховання, наближених до сімейних, та забезпечення житлом дітей-сиріт, дітей, позбавлених батьківського піклування, осіб з їх числа, і визначення дітей, яким буде придбано житло або призначено грошову компенсацію». 

На сайті Курилівської громади  у розділі «Зворотній зв’язок» лівого вертикального меню легко знайти «Порядок роботи із зверненнями громадян, що надійшли поштою, організації та проведення особистого та виїзних прийомів громадян у Курилівській сільській раді», який докладно регламентує «традиційну» форму участі – звернення громадян. Він затверджений нещодавно, Рішенням №16 виконавчого комітету Курилівської сільської ради від 31.03.2021 р. 

У розділі «Рішення сесій Курилівської сільської ради» лівого вертикального меню були виявлені ще 2 Положення про консультативно-дорадчі органи при виконавчому комітеті сільради: Опікунську раду та Раду у справах дітей. Положення про них були затверджені на ІІ сесії сільради УІІІ скликання 9.12.2020 р., розміщені серед матеріалів цієї сесії і є додатками до відповідних рішень сільради. 

А Статуту громади за допомогою внутрішньої пошукової системи сайту не виявлено. Розділу (підрозділу) для нього на сайті немає. 

На сайті Старовірівської громади у розділі «Діяльність виконавчого комітету» лівого вертикального меню неважко знайти підрозділ «Комісії при виконкомі», а у ньому – підрозділи для комісій та рад, до складу яких входять мешканці громади – пенсіонери, медпрацівники, вчителі тощо. Консультативно-дорадчих органів, утворених при виконкомі сільради, тут – 2:  Громадська рада у справах дітей та Опікунська рада. Щодо них оприлюднені відповідні Положення. Також у розділі «Офіційні документи» внутрішнім пошуком виявлено Положення про бюджет участі  – партнерську форму залучення мешканців до управління громадою. 

Статуту громади ані у розділі «Офіційні документи», ані загальним пошуковиком сайту не індексується. 

Висновки та рекомендації 

Дослідження показує, що в жодній із сільських громад не оприлюднені Статути. У 2-х громадах (Наталинської та Біляївської) оприлюднено інформацію, яка свідчить, що тут приступили до розробки Статутів. А щодо інших 11-ти – ситуація для громадян незрозуміла. Якщо у громад немає Статуту, місцевій владі необхідно його розробити. Тим більше, що для цього спеціально створені Методичні рекомендації Мінрегіону. Скласти Статут своїми силами, слідуючи цим рекомендаціям, не має бути проблемою для органів самоврядування громад. 

Статут – основний локальний нормативно-правовий акт, яким громада керується в управлінській діяльності. Без нього мешканцям незрозуміло, як вони, зокрема, можуть долучитися до місцевого самоврядування. До того ж, наявність Статуту дає переваги громаді в залученні інвестицій з державних та приватних фондів. 

А якщо Статут в громади є, але не оприлюднений – цю проблему ще легше подолати, розмістивши його на офіційному сайті. Рівень транспарентності місцевої влади це суттєво підвищить, а значить –  зросте відповідність її діяльності сучасним принципам місцевого самоврядування. 

У 8-ми громадах (віднесених до інформаційно «закритих») не оприлюднені не лише Статути, а й Положення про громадську участь. А це – 61,5% від загальної кількості сільських громад. Тоді як серед міських громад  наше попереднє дослідження виявило всього 29,4% інформаційно «закритих», а серед селищних – 46,2%. 

Посадовцям сільських громад варто усвідомити, що реформа децентралізації наділила їх тими ж повноваженнями і поставила ті самі завдання, що і для органів самоврядування міських та селищних громад: управляти громадою на принципах самостійності, відкритості, і залучати до управління громадськість. 

Чисельність населення сільських громад після об’єднання значно збільшилась, у деяких випадках – стала співмірною з чисельністю селищних. Бюджети сільських громад суттєво зросли. Однак, спостерігаємо ситуацію, коли, наприклад, у Наталинської сільської громади (з населенням 11 461 осіб і більшим за деякі міські громади бюджетом) і Липецької (де мешкає 13 798 осіб) – «нульовий» рівень інформаційної відкритості Статутів та Положень. У Липецької взагалі досі немає сайту. Між тим, Малинівська селищна громада (де проживає всього 9 734 особи і бюджет її порівняно невеликий) має найвищий рівень відкритості: у неї на сайті є як Статут, так і Положення про різні форми громадської участі. 

Кадрові та фінансові ресурси для підвищення рівня своєї транспарентності у місцевої влади більшості сільських громад є. Інша справа, що недостатнім залишається рівень компетентності та відсутня політична воля для цього. А в результаті, якість місцевої політики у багатьох сільських громадах залишається низькою. 

Аналітичний центр «Обсерваторія демократії». 

Матеріал підготовлений в рамках проекту «Promoting Democratic Elections in Eastern Ukraine», який реалізується за фінансової підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED).  Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

У Житомирі обговорили Рік дії Закону «Про медіа»

Захоплююча подорож до внутрішнього ресурсу: підсумок майстер-класів від Центру АХАЛАР

Інклюзивне відновлення та відбудова: конференція та рекомендації від експертів

В Україні запустили онлайн-курси англійської для працівників ДСНС

Українські благодійники отримали високу оцінку від моніторингової місії Americares

Перспективи міжнародної STEM-стандартизації закладів освіти України у 2024 році