Громадянська освіта – це про те, як зробити країну

Останнім часом у публічному просторі України тривали дискусії про зміст і провайдерів громадянської освіти. Це питання обговорюється також  експертами сусідніх країн. Один із них – Леонід Калитеня, ...

КАЛИТЕНЯ
Громадянська освіта – це про те, як зробити країну

Останнім часом у публічному просторі України тривали дискусії про зміст і провайдерів громадянської освіти. Це питання обговорюється також  експертами сусідніх країн. Один із них – Леонід Калитеня, член «Асоціації додаткової освіти і просвіти» республіки Білорусь, тренер у програмах громадянської освіти, висловив позицію своєї організації коротко, але змістовно: «Вчитися, щоби діяти».

«Вчитися, щоби діяти» – так називається один з наших поточних проектів. Цей меседж об’єднує і громадські організації, які входять в «Асоціацію додаткової освіти і просвіти». Що ми робимо?

Розширюємо можливості передачі знань різним поколінням громадян Білорусі для усвідомленого і раціонального вибору, допомагаючи людям мислити критично і ставати самостійними суб’єктами, а не існувати для виживання (це рівень підданого).

Ми розуміємо, що держава може створити інфраструктуру і заселити її якими-небудь бюрократами. Бюрократи творитимуть добро наліво і направо. Але добре ставлення до себе в автобусі я, як пасажир, не можу отримати від держави. Або люди привітні, вони мені раді, і ми усі довіряємо один одному, або — ні.

Громадянська освіта – це про те, як зробити країну, в якій незалежно від етнічних, політичних, гендерних і ще якихось переваг будуть умови для самореалізації людей. Громадянська освіта – це те, що змащує механізми соціальних відносин: коли люди більше знають, разом вчаться і починають довіряти один одному, тоді ініціативність розвивається, циркуляція капіталу прискорюється, і країна починає багатіти.

Тому громадянськість, громадянська освіта – це єдиний поки що більш-менш раціоналізований метод, щоб різні цінності співіснували і не вибухали хвилею насильства.

Наші чиновники сьогодні бачать, що громадянська активність може замінювати дієздатність держави у вирішенні певних питань: наприклад, люди можуть зібратися і прибрати сміття у своєму селищі, а держава може просто оплатити послуги вантажівки для вивезення. Якщо пригнати двісті двірників, це буде, чорт забирай, дорого. Співвідношення цих дій – демонструє, за яких умов вирішення проблем буде ефективнішим. І поступово чиновники різного рівня приходять до раціонального розуміння: «Так, активісти можуть дати користь своїй країні».

І до людей приходить розуміння, що збільшення рівня заробітної плати і чисельності біг-бордів з написом: «Я люблю Білорусь!» не може автоматично зробити громадян щасливими, що політичні і соціальні проблеми треба вирішувати колективно – так ефективніше.

Довідка:

Із набуттям чинності Кодексу Республіки Білорусь про освіту і низки супровідних постанов і положень трактування поняття «Додаткова освіта дорослих» істотно розширилося: зараз під ним фактично мається на увазі не лише система підвищення кваліфікації, а будь-яке організоване навчання дорослих (у тому числі, неформальне). Усе це створює нові можливості і ставить нові завдання, серед яких: забезпечення ефективної взаємодії різних соціальних партнерів, розвиток регіональних систем додаткової і неформальної освіти дорослих і їхня оптимізація згідно з потребами регіонів тощо. Проект «Learn to Act» / «Вчитися, щоб діяти» має на меті сприяти вирішенню цих завдань.

Концепцію проекту «Вчитися, щоб діяти» розроблено у рамках тематичної програми Європейського союзу «Європейський інструмент сусідства», а реалізація фінансується Європейським Союзом і DVV International (із засобів Федерального міністерства економічного співробітництва і розвитку). Проект реалізується Представництвом зареєстрованого товариства «Deutscher Volkshochschul-Verband e.V.» (ФРН) у республіці Білорусь у співпраці з Асоціацією додаткової освіти і просвіти і Народним університетом міста Кам (Німеччина).

Переглянути інші ваші матеріали в рамках проекту:

https://www.prostir.ua/author/integrationcenter/

Текст підготувала Юлія Голоднікова.

Публікацію створено в рамках комунікаційної програми проекту «Громада, що навчається: трансформація конфліктів в Україні та Молдові через активну громадську участь». Мета програми – поширення досвіду успішних громадських організацій, які розробляють інноваційні підходи  до освіти дорослих.

Фінансова підтримка проекту: Федеральне Міністерство закордонних справ Німеччини.


Тематика публікації:         

Останні публікації цього розділу:

Як протистояти пропаганді і дбати про медіагігієну: в Краматорську відкрили «Пропагандаріум»

Громади Харківщини отримали гранти на розвиток первинної медицини - список переможців

Медіа-гігієна та критичне мислення: в Рівному обговорювали, як протидіяти російській пропаганді

У Богуславі відзначили 140-ву річницю з Дня народження Симона Петлюри

Спільна заява представників громадянського суспільства та громадських організацій щодо перших політичних кроків Президента України Володимира Зеленського

Татарбунарський районний суд Одеської області підвищує довіру серед молоді