Громадський транспорт і бюджетні кошти: як зробити систему ефективною?

В умовах автомобілізації пріоритетом для муніципалітетів є розвиток  сталих способів пересування – пішки, велосипедом та громадським транспортом. За таких умов громадський транспорт має  бути не ...

Додано:
novels

pres-konf1
Громадський транспорт і бюджетні кошти: як зробити систему ефективною?

В умовах автомобілізації пріоритетом для муніципалітетів є розвиток  сталих способів пересування – пішки, велосипедом та громадським транспортом. За таких умов громадський транспорт має  бути не соціальним способом перевезень для тих, хто не має власного автомобіля, а реальною альтернативою використання приватного автотранспорту. Таку думку озвучили активісти ГО «Агенції міських ініціатив» під час прес-конференції «Муніципально-приватне партнерство у громадському транспорті: як зробити зручними графіки руху тролейбусів і маршруток».

Активісти проаналізували роботу громадського транспорту щодо дотримання графіків руху та ефективності їх використання, ефективність використання бюджетних коштів на сферу громадського транспорту та транспортної інфраструктури, а також перспективи розвитку даної сфери у Чернігові. На основі отриманих даних були підготовлені рекомендації для місцевої влади, втілення яких в життя суттєво поліпшить надання послуг пасажирських перевезень у місті.

У якості інструментарію застосовуються переваги, яким громадський транспорт може мати за часом пересування, зручністю перебування, вартістю використання, безпекою та іншими параметрами у порівнянні з використанням приватного автотранспорту для міських поїздок.

В чому насправді конкуренція способів переміщення?

Побутує думка, що у пасажирських перевезеннях  основна конкурентна боротьба розгортається між муніципальним перевізником (тролейбуси) та приватними (маршрутки). Це провокує формування багатьох дублюючих маршрутів, неузгодженість графіків руху та навіть дорожні аварії.

       Насправді загальна кількість пасажирів громадського транспорту – не стала величина, при переповненості салонів, нестабільних і незручних графіках руху, інших причинах невдоволеності потенційні пасажири обирають інші способи пересування містом – приватний автомобіль, пішу ходьбу, велотранспорт.

Чому вигідно розвивати громадський транспорту?

  • Зменшення витрат на вулично-дорожню інфраструктуру – немає необхідності будувати багаторівневі розв’язки та складні системи керування дорожнім рухом;
  • Зменшення використання територій під вулично-дорожню інфраструктуру – створюються можливості їх використання під велодоріжки, паркування та публічні простори;
  • Зменшення викидів СО та інших шкідливих речовин автотранспортом;
  • Зниження кількості ДТП, смертності та травматизму;
  • Концентрація і укрупнення інфраструктурних об’єктів замість локалізації;
  • Підвищення мобільності мешканців міста;
  • Зростання соціально-економічної активності мешканців міста.

Основні бюджетні витрати на громадський транспорт:

  • Фонд заробітньої плати КП «Чернігівське тролейбусне управління»;
  • Закупівля рухомого складу КП «Чернігівське тролейбусне управління»;
  • Компенсація пільгових перевезень;
  • Утримання комплексу депо та тролейбусних ліній;
  • Встановлення та утримання зупинкових комплексів;
  • Продаж та інкасація виручки від продажу квитків та місячних проїзних;
  • Будівництво нових тролейбусних ліній.

В той же час спостерігається навантаження у години пік рухомим складом громадського транспорту, низький пасажиропотік у вечірній час, незручність та нестабільність графіків руху, відсутність координації графіків руху різних маршрутів, зношеність рухомого складу, переробіток водіїв понад норми, порушення правил руху та ДТП, незадовільне обладнання та відсутність кінцевих станцій – це всі ті незручності громадського транспорту, які ми спостерігаємо щодня.

Які основні кроки необхідні для вдосконалення системи громадського транспорту?

  • Координовані графіки руху різних маршрутів;
  • Особливі графіки руху у пікові і вечірні години;
  • Монетизація та впорядкування пільг;
  • Диференціація тарифів та зручні проїзні;
  • Підвищення безпеки руху;
  • Обладнання та утримання зупинок і кінцевих.

Координовані графіки руху різних маршрутів:

  • Запровадження синхронізації руху тролейбусів на великих спільних ділянках для забезпечення мінімального спільного інтервалу руху.
  • Впровадження планшетів у рухомому складі, через які водії отримуватимуть підказки щодо відповідності графіку руху.
  • Створення єдиного диспетчерського центру всіх пасажирських перевезень міста.
  • Запровадження системи преміювання та штрафування перевізників щодо виконання графіків руху, з відстеженням за допомогою системи GPS.

Особливі графіки руху у пікові і вечірні години:

  • Диференціація маршрутів маршрутних таксі на унікальні автобусні маршрути (не дублюють тролейбусні) та експрес-маршрути (дублюють тролейбусні), дублювання визначається відповідно послідовності проходження транспортних районів.
  • У години пік працюють дублюючі експрес-маршрути – маючи 2-3 зупинки на густозаселеній околиці і 2-3 у центрі міста, їх мета – швидко згладити пікові навантаження.
  • У вечірні години тролейбуси та маршрутні таксі працюють за спільними графіками, з однією маршрутною швидкістю для забезпечення мінімального спільного інтервалу руху.

Монетизація та впорядкування пільг:

  • Запровадження безкоштовного проїзду для осіб старше 70 років та дітей віком до 7 років.
  • Запровадження адресних проїзних квитків для пільговиків з терміном дії не більше 1 року на окремі маршрути відповідно до місця проживання (наприклад 2 маршрути, в тому числі маршрутні таксі, з компенсацією перевізнику).
  • Запровадження універсальних пільгових квитків з компенсацію проїзду перевізнику при їх наданні соціальній службі по факту поїздки пільговика.
  • Укладання угод з Чернігівською райдерадміністрацією та Чернігівською облдержадміністрацією щодо перевезень пільговиків – не мешканців міста для доступу до районних та обласних установ або напрацювання іншого механізму компенсації.

Диференціація тарифів та зручні проїзні:

  • Запровадження підвищених вечірніх тарифів (на 30-50% вище) після 20:00;
  • Збільшення точок продажу абонементних місячних проїзних;
  • Запровадження електронного квитка та поширення використання оплати через смартфони;
  • Запровадження безкоштовного проїзду, в тому числі у маршрутних таксі, у дні особливих ускладнень погодних умов (снігопади) по пред’явленню водійського посвідчення, з відповідними компенсаціями.

Підвищення безпеки руху

  • Запровадження контролю перевищень швидкості за допомогою GPS-датчиків та штрафів порушників;
  • Розгляд на міській Комісії з безпеки руху ситуацій випадків правил дорожнього руху водіями громадського транспорту, які були зафіксовані на відео громадянами, із накладанням відповідних санкцій на перевізників;
  • Визначення правил зупинки, максимального часу тривалості зупинки, нормативів по кількості відправлень з однієї зупинки;
  • Впорядкування зберігання рухомого складу у нічний час та денного відстою (шляхом відстеження за допомогою GPS-систем);

Обладнання та утримання зупинок громадського транспорту, в тому числі й кінцевих;

  • Створення зручних розкладів на зупинках та особливо на складних пересадочних вузлах;
  • Будівництво за кошти інвесторів на кінцевих зупинках і на центральних пересадкових хабах зупиночних комплексів з туалетними блоками загального доступу та кімнатами відпочинку;
  • Утримання зупинок за рахунок торгівлі та реклами.

Метою проекту «Громадський транспорт: ефективність використання бюджетних коштів» є створення системи дієвих механізмів боротьби з корупційними проявами в сфері громадського транспорту міста Чернігова, який реалізується ГО «Агенція міських ініціатив» за фінансової підтримки Міжнародного Фонду «Відродження».

 

 

 

 pres-konf4pres-konf


Тематика публікації:          

Останні публікації цього розділу:

Новий безоплатний курс про терапевтичне письмо від Ірени Карпи

В американському університеті презентували виставку з історії «Щедрика»

Клуб Добродіїв шукає менторів/ок для участі в проекті підтримки підлітків

"Майбутнє конкурентоспроможності Європи" та його уроки для євроінтеграції України

Рейтинг інституційної спроможності відновлення малих і середніх громад до 150 тис. мешканців на прикладі Дніпропетровської області (пілот)

Кодимська громада розпочала розробку стратегії розвитку