Форма має значення. Про місцевий бюджет

Запитайте звичайного пересічного громадянина «що таке бюджет?», і швидше всього він відповість, що це кошти держави. Проте наскільки усвідомлює кожен громадянин, що це саме він наповнює державну ...

51ad03bdd550404a947324e5c639b6b7
Форма має значення. Про місцевий бюджет

Запитайте звичайного пересічного громадянина «що таке бюджет?», і швидше всього він відповість, що це кошти держави. Проте наскільки усвідомлює кожен громадянин, що це саме він наповнює державну казну? Які саме податки, в якому розмірі і до якого бюджету він сплачує, купляючи товари, отримуючи доходи? Та на які послуги та допомоги може очікувати взамін від держави за сплачені ним податки? Хто несе відповідальність за не відремонтовані під’їзди,  надання неякісних освітніх послуг, відсутність освітлення на вулиці? Яким чином та на якому рівні можна вплинути на вирішення проблем громади?

            Рівень фінансової грамотності українців залишає бажати кращого. Для того, щоб зруйнувати стереотип бюджету як «бездонної діжки», з якої можна профінансувати усе, або засобу відмивання коштів чиновниками, необхідно розробляти інструменти, які б сприяли покращенню розуміння бюджету пересічними громадянами – як він формується, як витрачаються кошти.

Лише при розумінні базових основ бюджету та володінні основною інформацією про бюджет своєї громади – зможе відбутись активне залучення громадян у бюджетний  процес, що сприятиме ефективному та прозорому використанню коштів.

            В зв’язку з реформою місцевого самоврядування, збільшенням місцевих бюджетів та повноважень місцевої влади у вирішенні проблем в регіонах, на  місцевому рівні створюються найбільш сприятливі умови для того, щоб брати участь у процесі ухвалення рішень у бюджетній сфері та домагатися спрямування коштів в інтересах громади [1].

            Проте, чи використовуються ці умови? У 2016 році в Україні показник участі громадськості – один із важливих елементів, що входить у індекс відкритості бюджету – склав всього лиш 23 зі 100 балів [2], що свідчить про слабкі можливості громадянського суспільства щодо участі в бюджетному процесі. А можливо, не лише слабкі можливості, але і слабке бажання втручатись у процеси, в яких громадяни зовсім не відчувають себе обізнаними?

            На сьогодні багато інформації про бюджет можна отримати не лише на офіційних сайтах місцевого самоврядування, а й на інших офіційних ресурсах, таких як «Є-data», «ProZorro», сайт проекту OpenBudget. Проте наскільки зрозумілою для звичайних громадян є ця інформація?  Чи є у них загальне бачення бюджету їхньої громади, чи достатньо інформації для того, щоб розібратись та почати включатись у процес прийняття рішень?

            Доволі простий та зручний інструмент для ознайомлення громадян з основною інформацією про бюджети уже давно існує у багатьох державах –  не лише у найрозвиненіших країнах Європи, але й у Росії та навіть у Південній Африці. Цей інструмент – це бюджети для громадян. Замість великого документу з безліччю цифр та незрозумілих пунктів, бюджет держави, міста чи громади подається у спрощеному та зрозумілому форматі. Такі бюджети, як правило, написані на доступній мові та містять різні візуальні елементи, які допомагають читачам, що не є спеціалістами, розуміти інформацію про бюджет. Завдання їхньої розробки та видання лежить на владі – адже це її зобов’язання представляти свою політику таким чином, щоб вона була зрозумілою людям [3].

            Бюджети для громадян не мають на меті замінити більш докладні бюджетні документи, але вони важливі для того, щоб ознайомити громадян та громадянське суспільство з необхідними знаннями про бюджет  і  забезпечити відповідальність влади за те, як витрачаються сплачені нами податки. При цьому необхідною є співпраця органів влади з громадянським суспільством для того, щоб визначити,  яка саме інформація є найбільш корисною для громадян, та у якому форматі для них зручно її отримувати. Розуміння того, що бажає знати громадськість, є найважливішим першим кроком у розробці бюджету громадян.

            Однак, що в першу чергу повинен містити бюджет для громадян?

  • економічні припущення, що лежать в основі бюджету: очікування щодо економічного зростання та інфляції, а також прогнози про те, чи буде бюджет профіцитним чи дефіцитним;
  • збір доходів: пояснення того, звідки надходять гроші у бюджет;
  • значні політичні ініціативи: пояснення значного збільшення або зменшення доходів або витрат;
  • контактна інформація: докладніше про те, з ким можна зв’язатися, щоб отримати додаткову інформацію.

Такий бюджет можна представити кількома способами, починаючи від простої брошури до величезного звіту. Але незважаючи на формат, пріоритет має полягати у наданні інформації про бюджет у стислій та зрозумілій формі. Бюджет громадян повинен бути випущений на всіх офіційних мовах країни, широко розповсюджуватись і поширюватись в доступ приблизно в той самий час, що і сам бюджет.

222

Найскладнішим завданням є переклад технічних бюджетних документів та фінансового жаргону на мову, доступну звичайним людям. Проте візуалізація та ілюстрації можуть допомогти сформулювати ключову інформацію.

            Значним досвідом у запровадженні бюджетів для громадян не лише на загальнодержавному, а й на регіональному рівнях може похизуватись Росія. Ще з 2013 року там публікують «більш зрозумілі бюджети», що забезпечують можливість ознайомлення громадян з інформацією, що гарантується конституційними правами. А ще Росія займає 11 місце з 102 країн по індексу відкритості бюджету [4]. Бюджети для громадян публікують всі 85 суб’єктів Російської Федерації, та головне – фінансові органи багатьох регіонів організували таку роботу в муніципалітетах (а у деяких краях, така практика самостійно реалізовувалась ще з 2007 року). Стосовно форми представлення такого бюджету – на сайті проходить конкурс серед фізичних та юридичних осіб у різних номінаціях. Такі конкурси проводяться і на регіональному та муніципальному рівнях. Окрім цього, на сайті Мінфіну РФ проводиться опитування стосовно інформації, яку хотіли б бачити громадяни у даному бюджеті (https://www.minfin.ru/ru/votes/). Щорічно проводиться рейтинг регіонів по відкритості бюджетних даних, і одним з ключових критеріїв такої оцінки є якість підготовки бюджету для громадян. Опубліковані також матеріали з найкращими практиками запровадження таких бюджетів в різних регіонах РФ для поширення досвіду. В рамках бюджету для громадян створені інтерактивні карти, візуалізації, відеоролики та багато іншого на сайті.          

 

4444 333

Порівняння візуального вигляду Рішення про прийняття бюджету та Бюджету для громадян

Найголовніше, на мою думку, це те, що ініціатива запровадження такого формату бюджету пішла саме від влади. Не третій сектор був ініціатором таких нововведень, а саме потреба держави донести свою політику та зробити її зрозумілою для громадян. 

            Тож коли нам чекати бюджет для громадян в Україні?

            У затвердженій урядом Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017—2020 роки важливий акцент ставиться на підвищення рівня прозорості та підзвітності  в управлінні державними фінансами. «Водночас складність опублікованої інформації для сприйняття та відсутність «Бюджету для громадян» (Citizens budget) не дозволяє належним чином забезпечити зворотного зв’язку та участі громадян у бюджетному процесі.  Мінфін забезпечить включення інформації про «Бюджет для громадян» до Концепції Прозорого бюджету та плану дій з її розроблення, визначить та затвердить структуру, зміст та процедуру складення і опублікування «Бюджету для громадян».  Очікувані результати реалізації цього пункту ми мали б побачити уже у 2017 році: «Розроблення та опублікування «Бюджету для громадян» — 2017 рік; встановлення зворотного зв’язку з громадянами через веб-сайт Мінфіну щодо змісту «Бюджету для громадян» — 2017 рік» [5].

            Проте наскільки б гарно та доступно не був розроблений бюджет для громадян – це не буде досягненням мети, якщо не вдасться охопити велику кількість людей. Продукт стає популярним тоді, коли на нього є попит. Саме тому окрім активізації держави в плані збільшення відкритості бюджетного процесу та донесення бюджетної політики у форматі «бюджету для громадян» –  необхідно активізувати громадян та створювати запит на такий продукт.

 Джерела:

  1. Малиняк Б. #аналізуємо бюджет : доступно про головне.  [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://dspace.tneu.edu.ua/handle/316497/22790
  2. Наконечна Ю., Демиденко Л. Відкритість та прозорість державного та місцевих бюджетів в Україні. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://bulletin-econom.univ.kiev.ua/wp-content/uploads/2017/01/187_20-27.pdf
  3. Official web-site of IBP: International Budget Partnership. [Електронний ресурс]. – Режим доступу: https://www.internationalbudget.org/opening-budgets/citizens-budgets/
  4. Бюджет для граждан к Федеральному закону о федеральном бюджете на 2017 год и на плановый период 2018 и 2019 годов. Информация официального сайта Министерства финансов Российской Федерации: [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://minfin.ru/ru/document/?id_4=116961&area_id=4&page_id=2104&popup=Y#ixzz4yHmIZtcZ
  5. Про схвалення Стратегії реформування системи управління державними фінансами на 2017 — 2020 роки ” № 142-р — редакція від  08.02.2017 [Електронний ресурс]. – Режим доступу: http://www.kmu.gov.ua/control/uk/cardnpd?docid=249797370

Стаття підготовлена в рамках Конкурсу студентських публікацій на тему «Ефективність видатків місцевих бюджетів», що організовується Експертно-аналітична група “Акцент” спільно з Кафедра фінансів ім СІ Юрія ТНЕУ та за фінансової підтримки Рада бізнесу Тернопілля


Тематика публікації:                

Останні публікації цього розділу:

У ліцеї на Сумщині з’явилася модернізована система вентиляції, що забезпечує комфортні умови для навчання

В Україні представили унікальний посібник для молодіжних центрів

Козелецька громада пише стратегію розвитку за підтримки Проєкту USAID «ГОВЕРЛА»

Планування розвитку територіальної громади

У Чорнобаївській громаді на Херсонщині буде реалізовано 4 проєкти, запропоновані мешканцями

Новий безоплатний курс про терапевтичне письмо від Ірени Карпи