“Шануймося”. Як громадські організації та ліцей допомагають в підготовці до ЗНО з Історії України

4 червня відбудеться ЗНО з Історії України. Яких результатів чекає країна у підсумку цього непростого навчального року? Минулий 2020-й у цьому сенсі нас глибиною і широтою знань з історії рідної ...

школа комунікацій
“Шануймося”. Як громадські організації та ліцей допомагають в підготовці до ЗНО з Історії України

4 червня відбудеться ЗНО з Історії України. Яких результатів чекає країна у підсумку цього непростого навчального року? Минулий 2020-й у цьому сенсі нас глибиною і широтою знань з історії рідної країни не порадував: не склали іспит майже 14 відсотків тих, хто ризикнув взяти у ньому участь. А ті, хто склав, показали найгірший з усіх предметів результат. Що не так із вивченням історії у наших школах? Де, на якому рівні недопрацьовуємо ми – дорослі, що діти не знають і не люблять цей шкільний предмет?

Дизайн без назви

Як показують дослідження, діти втрачають інтерес до предмету через:

  • нецікаві шкільні програми, 
  • нудні підручники, 
  • часто – вчителів, які формально ставляться до своєї праці. 

Школярі нерідко не мають навіть мінімальної інформації про історичні події, пам’ятки, що знаходяться поблизу, не можуть вписати їх в наратив часу та низку духовних цінностей. А викладачам бракує мотивуючих інструментів, щоб зацікавити підлітків історією як свідомо формуючою дисципліною в школі. 

Саме брак якісних інструментів для уроку спонукав ВГО “Рушійна Сила” та ГО “Інвестиції у спадщину та культуру” створити концепцію й взятися за реалізацію культурно-освітнього проекту “Шануймося”, залучивши до співучасті Києво-Воскресенський ліцей та документальний продакшн “Сектор правди”.

Майстри створили 11 відеороликів, які увійшли до структури пропонованих уроків історії України та безкоштовно представлені на спеціально створеному сайті. Кожен вчитель країни може скористатись  розробкою з таким потрібним під (і час онлайн-навчання) якісним відеоматеріалом.

Проект задумано так, що відомі українці: політики, письменники, історики, телеведучі, актори, ветерани АТО/ООС та волонтери – розповідають учням про знакові історичні події безпосередньо з місць, де вони відбувались. Змієві вали і Старокиївська гора, Михайлівський Золотоверхий і Переяславський колегіум, Софійська площа і Бабин Яр перекинули місток в часі та відкривають дітям славні сторінки нашої історії.

Процес реалізації проекту був досить непростим. До зйомок автори проекту – режисерка Марія Яремчук, наукова консультантка Тетяна Сосновська та сценаристка Алла Мегель – залучили десятьох знаних в Україні спікерів, це:

  • Олександр Терещенко, «Кіборг», екс-заступник Міністра у справах ветеранів України, 
  • Сергій Жадан — український поет, прозаїк, перекладач, громадський активіст, 
  • Тарас Компаніченко – кобзар, бандурист, лірник, лідер гурту «Хорея Козацька», Народний артист України, 
  • Олександр Алфьоров – історик, радіоведучий, громадський та політичний діяч, учасник АТО, 
  • В’ячеслав Кириленко – український політик, народний депутат України ІІІ-VIII, 
  • Кирило Галушко – історик, блогер, літератор, координатор проекту “LIKBEZ. Історичний фронт”, 
  • Оксана Левкова – громадська діячка, журналістка, науковиця, очільниця ВГО “Не будь байдужим!”, 
  • Микола Княжицький – народний депутат України, журналіст, продюсер, 
  • Анатолій Штефан – офіцер ЗСУ, військовий блогер та аналітик,
  • Неля Франчук – авторка понад 250 пісень, виконавиця співаної поезії, 
  • Дарина Степанкова – акторка театру та кіно.

Слухачами у кадрі були учні Києво-Воскресенського ліцею міста Києва. Поєднати на знімальному майданчику дітей і надзвичайно зайнятих спікерів було складно, адже у одних – уроки, у інших – щільний перелік важливих справ. І от, коли все збігалось і складалось, раптом починав іти ранньо-весняний дощ, – і зйомку доводилось переносити. Але виручали батьки учнів, що привозили дітей у вказане місце, приглядали за ними, поїли теплим чаєм, і спікери, що блискавично знаходили спільну мову з маленькими акторами, якісно й професійно робили у кадрі свою частину роботи.

Змонтоване відео автори проекту “загорнули” у розробки уроків і розмістили на спеціально зробленому сайті. А також залили на youtube-канал “Шануймося” у відкритий доступ.

На базі Києво-Воскресенського ліцею провели апробацію готових уроків у двох форматах: онлайн та офлайн, щоб подивитись, як працює проект на практиці. Після обговорення у колі колег-педагогів, дійшли висновків:

  • Відеоконтент проекту дає учням певний “ефект присутності” на місці історичної події, глибше, ніж звичайна розповідь вчителя, занурює у час та обставини, коли події відбувались.
  • Відео – гарний інструмент емоційного впливу, воно викликаючи певні почуття, розвиває емоційний інтелект учня, вчить співпереживанню, умінню уявити емоції, мотивацію, бажання наших предків у тих чи інших історичних обставинах.
  • Відео проекту “Шануймося” може використовуватись для урізноманітнення навчальних інструментів, поглиблення форм і методів навчання. Зокрема, його можна використовувати для формування умінь та навичок візуалізації, критичного осмислення та переказу навчального матеріалу, вправ на створення хронологічних таблиць, розміщення подій на “прямій часу” 
  • Такий навчально-виховний контент цілком придатний для проведення віртуальних екскурсій, подорожей у минуле, контексту для власних роздумів учнів, основи для проведення досліджень, створення учнями власного історичного контенту.
  • Відео можна використовувати як частину уроку-кейсу, чи інтегрованого уроку, наприклад, історії та географії, історії та літератури, історії та уроку розвитку мовлення тощо.
  • Навколо відео можна будувати індивідуальні, групові та домашні завдання. Можна задавати додому переглянути відео з метою використати його для актуалізації опорних знань на наступному уроці.

Педагоги з вдячністю відмічали, що відео проекту “Шануймося” є безперечно важливим та корисним навчальним інструментом, що урізноманітнює урок, робить його яскравішим, цікавішим та більш сприйнятним для учнів.

Таким чином, можна сказати, що проект “Шануймося” – це дієвий інструмент вивчення історії України взагалі і підготовки до ЗНО зокрема. Головне, щоб цей інструмент потрапив у добрі руки зацікавлених і закоханих у свою справу професіоналів.

Youtube-канал проекту тут.

Сайт проекту – http://ua-history.info/?cat=10.


Тематика публікації:              

Останні публікації цього розділу:

Новий безоплатний курс про терапевтичне письмо від Ірени Карпи

В американському університеті презентували виставку з історії «Щедрика»

Клуб Добродіїв шукає менторів/ок для участі в проекті підтримки підлітків

"Майбутнє конкурентоспроможності Європи" та його уроки для євроінтеграції України

Рейтинг інституційної спроможності відновлення малих і середніх громад до 150 тис. мешканців на прикладі Дніпропетровської області (пілот)

Кодимська громада розпочала розробку стратегії розвитку