Чи існує ідеальна структура об’єднаної громади? Тези експертної дискусії

Чи існує ідеальна структура об’єднаної громади, як спроможність громади залежить від організаційної структури, якою є ефективна організаційна структура для міської/селищної/сільської громад та як ...

48864416921_b68b27ab01_o-825x400
Чи існує ідеальна структура об’єднаної громади? Тези експертної дискусії

Чи існує ідеальна структура об’єднаної громади, як спроможність громади залежить від організаційної структури, якою є ефективна організаційна структура для міської/селищної/сільської громад та як навчитися сучасному управлінню – саме такими були топ-теми під час дискусії за результатами дослідження ефективної організаційної структури ОТГ та презентації посібника «Підходи до формування ефективних організаційних структур для об’єднаних територіальних громад».

Учасники обговорили критерії формування ефективних організаційних структур місцевого самоврядування, презентували результати дослідження, а також запропонували рекомендації із впровадження сучасного стилю управління, які описано у посібнику «Підходи до формування ефективних організаційних структур для об’єднаних територіальних громад».

Ви можете переглянути повну відеотрансляцію або ж ознайомитися із тезами дискусії.

Андрій Клочко, голова Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального, розвитку та містобудування

“Реформу з децентралізації на добровільній основі плануємо завершити до нового року. Сподіваюсь, усі громади приймуть відповідальність завершити децентралізацію і стануть господарями на своїх місцях.

Комітет ВРУ з організації державної влади, місцевого самоврядування, регіонального розвитку та містобудування працює на засадах відкритості, а також діалогу з громадянським суспільством. Ми постійно зустрічаємося з експертами, громадськими активістами, представниками органів місцевого самоврядування, запрошуємо їх на засідання комітету, підкомітетів, а також до участі у робочих групах, створених для розгляду відповідних законопроектів. Тож запрошую до співпраці. До того ж кожне засідання транслюється онлайн.

Хочу наголосити на нашій підтримці реформи децентралізації, а також готовності завершити цей процес. Комітетом проведено відповідну аналітичну роботу, тож найближчим часом будуть визначені пріоритети та підготовлені відповідні проекти законодавчих актів”.

В’ячеслав Негода, заступник міністра розвитку громад та територій України

“Щоб надавати якісну послугу людям, громада повинна мати як мінімум відповідну інфраструктуру. Саме на перспективи розвитку доступної інфраструктури, на здатність громади брати на себе повноваження,ми орієнтуватимемося, завершуючи створення планів спроможних громад, які ляжуть в основу нового адміністративно-територіального устрою. Люди повинні отримати можливість не лише формувати органи самоврядування – обирати голову громади і місцеву раду, – але і ефективно впливати на них, брати участь у прийнятті складних рішень. Впевнений, ми ці можливості створимо. Важливо, щоб люди захотіли ними скористатися. Щоб вони відчули свою відповідальність за майбутнє громади, зрозуміли, що вже не можна перекладати її на плечі якоїсь неуособленої влади з району, області чи міністерства, що робити зміни треба тут, зараз і кожному з нас.”

Володимир Купрій, Перший заступник Голови Національного агентства України з питань державної служби

“Нові повноваження – це нові виклики. Якщо органу місцевого самоврядування (ОТГ) надається багато повноважень у сфері забезпечення якісних послуг (соціальних, освітніх, адміністративних тощо), то навчання і підвищення кваліфікації стає зоною відповідальності,в першу чергу,керівників ОТГ. Саме вони мають зрозуміти: кого навчати, чому навчати. І давати можливість це зробити – мова йде не тільки про фінансову підтримку, а і часову, щоб людина мала час не тільки прослухати курс, а і дійсно засвоїти та застосувати на практиці.

Національне агентство України з питань державної служби створює умови для навчання, залучає тренінгові організації, університети, центри підвищення кваліфікації. Своїми повноваженнями ми б хотіли створити максимально комфортні умови для всіх посадових осіб місцевого самоврядування, щоб не витрачаючи багато зусиль на пересування, на відволікання від робочого місця, вони підвищували свою кваліфікацію. Це і через онлайн-курси, і через тренінги, що максимально наближені до місця роботи посадовця місцевого самоврядування”.

Беррі Рід, директор Програми USAID DOBRE

“Громади мають змінюватися зокрема у своїй структурі. Децентралізація дає більше можливостей, але і повноважень, відповідальності. Багато громад сформовані так, як це було 6 років тому, до децентралізації. Але це починає змінювати. Я сподіваюсь, що сьогоднішня зустріч приведе до ще більших змін. Але багато чого діється, змінюється і громади просто не можуть бути структуровані таким чином, як було це раніше. Структура минулого не буде працювати зараз, тож громадам потрібно подумати, на якому вони етапі.

Для громад у Програмі DOBRE все починається зі стратегії – хто ви, ким ви хочете бути, і як ви організовуєте себе. Тож стратегія має бути базою для того, щоб розуміти, як організувати громаду. Структура має бути різною для різних громад. Навіть на відстані 20 кілометрів у них різні потреби і мають бути різні структури.”

Олександр Корінний, президент Асоціації ОТГ, голова Новоукраїнської ОТГ

“Я знаю громаду, де 20 000 жителів – 60 працівників з водіями, технічними працівниками (це моя Новоукраїнська громада Кіровоградської області). Знаю де на 10 000 населення – 105 працівників. І дуже багато незадоволених, що не всі фахівці є.

У тих радах, де багато працівників є поняття, що тільки рада змінює щось у громаді. І тільки працівники ради можуть щось нове принести. А у тих, де маленький штат, більшість роботи роблять органи самоорганізації населення у вигляді громадських організацій, методичних об’єднань. Тобто рада повинна визначити стратегію, пріоритети і поставити “прапорці”, куди ми повинні завтра дійти. А люди мають це зробити. Тоді не треба буде вам мати 35 спеціалістів у відділі економіки, бо від цього не запрацює краще підприємець чи завод.

Ще я часто питаю, як ви призначаєте людей на посади керівника комунального підприємства, наприклад. Якщо я чую, що він обирається людьми, то я розумію, що все нормально. Призначена людина буде транслювати думку того, хто її призначив. Обрана – того, хто її обрав.”

Кшиштоф Глюк, директор Малопольської школи державного управління Краківського економічного університету (MSAP/UEK)

“Немає ідеальної структури. Ми просто намагаємося будувати щось ідеальне, але завжди є щось, що треба змінювати. Якщо ви думаєте про зміну комфортності життя людей, ви маєте думати про підвищення якості менеджменту. Гроші є лише інструментом – це не ціль. У Польщі ми маємо багато прикладів громад з великою кількістю грошей і з поганим менеджментом, і навпаки – бідні громади з прекрасним менеджментом.

Програми міжнародної донорської допомоги рано чи пізно підуть, а громади залишаться. І вони зможуть працювати із тими інституціями професійного розвитку, які залишаються.”

Наталія Гнидюк, експертка з інституційної спроможності громад

“Немає такого поняття як “модельна організаційна структура”, адже в кожній ОТГ, в кожному органі місцевого самоврядування, може бути своя ідеальна структура, яка притаманна саме цьому органу місцевого самоврядування. І це спричинено різними чинниками.

Структура – це скелет, на який надягаються повноваження, які хоче і може взяти на себе місцеве самоврядування. Плюс, це люди, які будуть спроможні реалізовувати ці повноваження. Тоді ми будемо говорити не про модельні, а про ефективні організаційні структури. І їхню ефективність можуть в першу чергу оцінити жителі ОТГ через призму послуг, які надаються, призму доступності до них, покращення житлових, соціальних, освітніх, медичних умов. Для пересічного громадянина насправді не важливо велика, мала, на скільки розгалужено діє структура. Їм головне, аби всі послуги були доступні у тому обсязі, який задекларував орган місцевого самоврядування.

Будуючи організаційну структуру, ми маємо пам’ятати про тих людей, які нам будуть потрібні. Я маю на увазі поняття категорійності – тобто якої категорії спеціаліст буде важливий для структури. Спеціаліст провідний, головний чи інспектор, який буде наділений потрібними функціями.”

Окрім того, очільники громад розповіли про ефективність структур їхніх ОТГ.

Практичний посібник «Ефективні організаційні структури для ОТГ»

Із метою сприяння адаптації муніципального управління в Україні до демократичних стандартів та ефективного використання потенціалу територіальної громади експерти Асоціації об’єднаних територіальних громад підготували посібник «Ефективні організаційні структури для об’єднаних територіальних громад».

Посібник допоможе визначити ефективну структурну модель, яка для кожної громади – унікальна. У виданні проаналізовано роботу міських, селищних та сільських ОТГ. Приклади колег будуть корисні для управлінців, які хочуть вибудувати свою ідеальну організаційну структуру ОТГ.

Посібник “Підходи до формування ефективних організаційних структур для об’єднаних територіальних громад”є результатом дослідження організаційних структур апарату та виконавчих органів рад об’єднаних територіальних громад, створених у 2015 та 2017 роках, а також серії тренінгів по створенню ефективних організаційних структур для ОТГ, які проводилися Асоціацією об’єднаних територіальних громад в період з грудня 2018 року по червень 2019 року в тринадцяти регіонах України за сприяння Програми DOBRE. У виданні викладено інформацію про законодавчі вимоги до формування організаційних структур, виокремлено загальні та функціональні критерії щодо їх створення. Зміст ґрунтується на результатах досліджень, проведених у об’єднаних територіальних громадах Полтавської, Харківської, Житомирської, Дніпропетровської та Волинської областей.

Органи місцевого самоврядування та об’єднані територіальні громади, які утворилися в процесі укрупнення, є автономними при виборі власних організаційних структур, головне – обрані інструменти та механізми повинні дозволяти виконувати власні та делеговані повноваження на рівні, прийнятному жителями громади. Але автономія не є безумовною.

Яка організаційна структура є ефективною для громад сільської, селищної чи міської – Ви можете дізнатися на сторінках практичного посібника “Підходи до формування ефективних організаційних структур для об’єднаних територіальних громад”.

Посібник розрахований на посадових осіб місцевого самоврядування, які залучені до процесу формування організаційної структури та штатного розпису відповідної місцевої ради.

Також корисними будуть аналітичні записки, які ви можете переглядати онлайн або завантажити.У них міститься повний текст досліджень, які були проведені під час розробки рекомендацій.

Завантажити посібник можна за посиланням.

***

Програма USAID «Децентралізація приносить кращі результати та ефективність» (DOBRE) – це п’ятирічна програма, що виконується міжнародною організацією Глобал Комʼюнітіз (Global Communities) та фінансується Агентством США з міжнародного розвитку (USAID). Програма спрямована на посилення місцевого самоврядування та створення кращих умов для розвитку ОТГ, підвищення рівня залученості громадян до прийняття рішень та забезпечення підзвітності та прозорості в громадському управлінні. Програма USAID DOBRE працює в 7 цільових областях: Дніпропетровській, Івано-Франківській, Харківській, Херсонській, Кіровоградській, Миколаївській та Тернопільській.   

 

Джерело: УКМЦ.


Тематика публікації:  

Останні публікації цього розділу:

Цькування у школі: як підліткові не стати жертвою булінгу?

Акциз з пального у 2020 році у громад не забиратимуть: Верховна Рада прийняла зміни до Бюджетного кодексу

Безкоштовні консультації з вибору професії для батьків підлітків

В Татарбунарах на Одещині відкрився пілотний ситуаційний центр

«Асоціація міст України» просить уряд і парламентарів на 2020 рік залишити акциз з пального у розпорядженні громад

В Українських школах стартує «Інженерний тиждень»