Чи буде революція у відносинах громади, ОГС та ОМС?

1 березня відбувся круглий стіл Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади. Обговорення стосувалося нової редакції Закону «Про місцеве самоврядування в Україні». Загалом ...

Додано:
Olha Basiuk

Volunteer-Hands-Large
Чи буде революція у відносинах громади, ОГС та ОМС?

1 березня відбувся круглий стіл Комітету Верховної Ради України з питань організації державної влади. Обговорення стосувалося нової редакції Закону «Про місцеве самоврядування в Україні». Загалом текст оновленої версії законопроекту позитивний, якщо розглядати його зі сторони громадської участі та принципу відкритості і прозорості діяльності органів місцевого самоврядування. У ньому вже враховано ряд пропозицій, підготовлених на основі Карти правових реформ експертами УНЦПД – Максимом Лукінюком та Максимом Лацибою. Але є ще побажання до погодження.

Зокрема законопроєкт передбачає, що у територіальної громади має з’явитися веб-сайт, який є офіційним джерелом інформації щодо територіальної громади та її органів місцевого самоврядування, місцем публікації актів та інших офіційних документів ОМС та їх посадових осіб. Проте документом не визначено переліку обов’язкової інформації, яка буде оприлюднена на ньому. Тому експерти УНЦПД пропонують, щоб на веб-сайті обов’язково висвітлювались: 

  1. Профайли депутатів та старост (фото, автобіографічна довідка, засоби зв’язку, графік прийому громадян, тощо);
  2. Склад, графіки засідань, протоколи, висновки і рекомендації, онлайн трансляція засідань колегіальних органів ради;
  3. Профайли членів колегіальних органів ради;
  4. Детальна інформація структурних підрозділів виконавчого органу ради;
  5. Інформація про комунальні підприємства;
  6. Інша інформацію, розміщення якої передбачено законами, статутом, рішеннями ради.

Є пропозиція також переформулювати механізми місцевої демократії з «форм залучення» до «форм участі», так як це активний процес і жителі самі в нього включаються, а не їх долучає місцева влада.

Крім того місцева ініціатива має залишитись в класичній формі. Це означає, що пропозиції жителів мають бути розглянуті лише на засіданні міської ради, яка і приймає по ним власне вмотивоване рішення. Розгляд місцевої ініціативи не має спускатись на рівень керівників структурних підрозділів виконавчого органу і прирівнюватись до колективного звернення.

Важливо, що законопроєкт має чітко визначити вік з якого діти та молодь може приймати участь в процесах розроблення та прийняття рішень місцевою владою через класичні інструменти місцевої демократії. І експерти УНЦПД пропонують для громадських слухань та місцевих ініціатив такий вік передбачити з 14 років.

Позитивною нормою законопроєкту є те, що передбачено оприлюднення широкого переліку інформації пов’язаної з проведенням засідань ради, постійних комісій та рішень прийнятих на них. Але на жаль не встановлено уповноважену особу, яка відповідає за оприлюднення цієї інформації. Відсутність визначення такої особи в діючому законі дозволяє радам не виконувати покладенні на них обов’язки законом, так як відсутня особа, з якої це можна спитати.  

Ще однією позитивною нормою документу є обов’язок проведення відеотрансляції як засідань ради, так і постійних депутатських комісій. В той же час, експерти пропоную розширити цю норму і визначити, що за можливості архіви цих відеотрансляцій мають зберігатися також на сайті ради.  

Як підсумок, важливо одне – ухвалений законопроект у результаті має максимально якісно налаштувати відносини між жителями, місцевою владою та громадськими об’єднаннями. До чого й прагнемо.


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

Мінветеранів винесло на обговорення проєкт постанови про створення Українського ветеранського фонду

У Слов’янську проведено тренінг «Діти і війна. Навчання технік зцілення»

Подкаст "Ваше право" від Харківської асоціації незрячих юристів

Депутатський прийом: як львів’янам знайти приймальні своїх обранців

Дніпропетровщина активно створює дієву регіональну команду

Добірка безкоштовних інформаційних ресурсів для публічних службовців