Чого бракує у співпраці з ЄС у сфері юстиції, свободи та безпеки

20 червня у Києві профільні експерти та урядовці обговорювали реалізацію положень документа під назвою Новий порядок денний співпраці України з ЄС у сфері юстиції, свободи та безпеки (далі для ...

IMG_20190620_110134
Чого бракує у співпраці з ЄС у сфері юстиції, свободи та безпеки

20 червня у Києві профільні експерти та урядовці обговорювали реалізацію положень документа під назвою Новий порядок денний співпраці України з ЄС у сфері юстиції, свободи та безпеки (далі для зручності “ЮСБ”) під час організованого експертами ГО “Європа без бар’єрів” у рамках проекту “Громадська Синергія” круглого столу.

Метою обговорення було напрацювання рекомендацій до Плану дій з імплементації Нового порядку денного ЮСБ.

Про новий порядок денний Україна-ЄС у сфері юстиції, свободи та безпеки

Даний документ є спробою продовжити і поглибити секторальну співпрацю й адаптацію законодавства, започатковану Планом дій у сфері юстиції, свободи та безпеки (2007), Планом дій з візової лібералізації (2010) та Угодою про Асоціацію (2014). Зокрема, ЮСБ стосується таких секторів співпраці -

1. Міграція, безпека і управління кордонами,
2. Свобода пересування,
3. Посилення внутрішньої безпеки,
4. Кібербезпека,
5. Юридична співпраця,
6. Протидія актам агресії з боку Російської Федерації та підтримка суверенітету і територіальної цілісності України.

Більше про документ можна прочитати за посиланням.

Під час заходу учасники обговорювали переважно проблематику ЮСБ, пов’язану зі свободою пересування: міграційну політику, візову політику та управління кордонами.

Експерти “Європи без бар’єрів” представили аналітичну записку “Пріоритети співпраці з ЄС у сфері мобільності та безпеки” з рекомендаціями у відповідних сферах, які стосувалися безпекового та сервісного аспекту перетину кордону, питань доступу іноземців до ринку праці, статусу біженців в Україні, посилення контролю за в’їздом в Україну іноземців та осіб без громадянства, оформлення віз для в’їзду в Україну та механізму попереднього повідомлення про намір відвідати Україну.

Тези обговорення

Прикордонний і митний контроль

Учасники звертали увагу на проблематику спільного контролю. Зараз спільний контроль діє на деяких пунктах пропуску на кордоні з Молдовою та Польщею. При цьому на пунктах пропуску Паланка і Кучурган з Молдовою відбувається фактичний спільний контроль, коли огляд і контроль проводять одночасно українські та молдовські прикордонники, а на кордоні з Польщею – послідовний контроль у спільному пункті пропуску, коли український і польський прикордонник проводять контроль по черзі, хоча і в приміщеннях, розташованих дуже близько одне до одного. За даними “Європи без бар’єрів”, навіть такий тип контролю пришвидшує процедуру та зменшує корупційні ризики.

Вже кілька років тривають переговори з Угорщиною та Словаччиною про укладення Угоди про спільний контроль. Проблемою є узгодження Угоди з Шенгенським кодексом, зокрема в частині про затримання правопорушників. Згідно з нормами ЄС, затриманий у спільному пункті пропуску українською стороною громадянин України мав би передаватися європейській стороні, що суперечить українській Конституції. Через цю само колізію Україна не може оновити Угоду про спільний контроль з Польщею. Зараз діє Угода за 2002 рік, укладена ще до вступу Польщі до Шенгену та ЄС.

Також обговорювалися питання контролю в поїздах, зокрема проблем зі зв’язком під час контролю в русі у поїзді Київ-Перемишль.

Іншим обговорюваним питанням стала можливість запровадження електронних черг і сервісних зон біля пунктів пропуску. Наразі створенню сервісних зон заважає невизначеність із власністю на земельні ділянки біля кордону.

Україна запровадила змінений порядок контролю на 40 пунктах пропуску. Тепер під час виїзду з України першими проводять контроль прикордонники, а митники – другими. Митники отримують через електронну систему дані мандрівників, і таким чином вдається уникнути подвійного паспортного контролю.

В Україні зараз обговорюють можливість передання функцій митного та прикордонного контролю за прикладами Фінляндії та Латвії. Це дозволило б оптимізувати людські ресурси та час контролю. Тоді б на вантажних напрямках митники проводили б і прикордонний контроль, а прикордонники проводили б митний огляд некомерційних мандрівників. Для цього потрібно ухвалити зміни до законодавства

Реконструкція під’їздних доріг і пунктів пропуску

Практично завершено підготовку до реалізації “польського кредиту”. Підрядні організації вже отримали аванс на розробку проектної документації.

За останні роки запущено ремонт на 13 пунктах пропуску, зокрема на пунктах Лужанка, Кучурган, Нові Яриловичі. Однак для початку робіт на деяких інших, наприклад, Устилуга, потрібно змінити код бюджетного асигнування, оскільки кошти виділено на капітальне будівництво, а потрібно – на реконструкцію.

Міграційна політика

Зараз існує законопроект про передачу Державній міграційній службі повноважень щодо дозволу на працю. Тоді можна було б створити один документ для працевлаштування іноземців і тимчасового дозволу на проживання.

Так само зараз у Кабміні розглядається проект рішення про скасування імміграційних квот.

Щодо проблеми міграційної амністії, яка передбачена Стратегією міграційної політики, наразі триває вивчення міжнародного досвіду в цьому питанні.

Обмін інформацією

Учасники погодилися на тому, що надзвичайно потрібно об’єднувати бази даних різних відомств всередині України та налагоджувати обмін даними з органами сусідніх країн.

Наприклад, обмін митною інформацією працює з Молдовою та Білоруссю. З Польщею є обмін на пункті пропуску Рава Руська, проте йдеться лише про номер транспортного засобу, наявність вантажу, вагу, але не вказується, наприклад, найменування вантажу, його вартість.

Українська поліція за останні роки налагодила співпрацю з Європолом, укладено два меморандуми, створено захищену лінію зв’язку для обміну даними. Україні варто розширювати мережу присутності офіцерів зв’язку, а також варто працювати над можливістю отримання даних з Шенгенської інформаційної системи щодо кримінальних правопорушень. Робота з такою інформацією привела б до необхідності подальшого ефективного реформування поліції та інших органів внутрішньої безпеки.

***

Невисвітленими залишилися питання внутрішньої безпеки, кіберзагроз, протидії агресії РФ, які потребують подальшого обговорення.

Захід проведено у рамках проекту Громадська Синергія за сприяння Європейського Союзу та Міжнародного фонду Відродження під егідою Української Національної платформи Форуму громадянського суспільства Східного партнерства у співпраці з експертами “Європи без бар’єрів”

Дивіться також:

Українсько-польський кордон: довідник для журналістів

Міфи і факти про українську трудову міграцію до країн Вишеграду

Політика імміграції: аналіз процедур і законодавчі новели в Україні

Як забезпечити ефективне впровадження новацій у сфері управління кордонами?

Огляд стратегічних документів у сфері інтегрованого управління кордонами

Анатомія українського кордону. Незалежний моніторинговий звіт


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

У Вижницькій громаді на Буковині модернізовують систему водопостачання за допомогою Програми USAID DOBRE

Що змінилося в процесі надання адміністративних послуг у громадах Слобожанщини в умовах воєнного стану?

На Харківщині діти-сироти та батьки-вихователі потребують проєктів з неформальної освіти

Зміцнюємо голос громад Донеччини: спільна мета для відновлення

Комунальне підприємство ухиляється від обліку дерев: громадська організація подала до суду

Молодь Світловодська готує масштабний фест у місті