Бюджети селищних громад Харківщини на 2023 рік: як змінилися заплановані показники за повномасштабної війни

Знищення виробничих потужностей ракетними та артилерійськими обстрілами, евакуація цивільного населення в безпечні регіони – це те з чим зіткнулися громади Харківщині в 2022-ому. Ці фактори не було ...

Додано:
OD

business-people-g1f1ee827a_640
Бюджети селищних громад Харківщини на 2023 рік: як змінилися заплановані показники за повномасштабної війни

Знищення виробничих потужностей ракетними та артилерійськими обстрілами, евакуація цивільного населення в безпечні регіони – це те з чим зіткнулися громади Харківщині в 2022-ому. Ці фактори не було враховано при ухваленні минулорічного бюджету, і їх неможливо оминути, затверджуючи новий. Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» дослідив, як повномасштабна війна вплинула на кошториси селищних громад Харківської області, джерела доходів і напрямки видатків, а також – на їхнє розміщення у публічному доступі. 

Третина – більше, дві третини – меньше 

Питання співвідношення публічності і підзвітності влади, зокрема місцевого самоврядування, та національної безпеки, стало одним з багатьох що вимагало негайного вирішення. Публікація кошторисної документації є однією з його складових. Постанова Кабінету Міністрів №252 від 11 березня 2022 р. «Деякі питання формування та виконання місцевих бюджетів у період воєнного стану» доповнила Закон України «Про правовий режим воєнного стану» та Бюджетний кодекс, яких раніше дотримувались громади при ухваленні та оприлюдненні бюджетів. Законом передбачено спрощення прийняття бюджетів для військових адміністрацій населених пунктів (достатньо розпорядження голови ВА НП), а Постановою №693 від 17 червня 2022 року «Про внесення змін до пункту 1 постанови Кабінету Міністрів України від 11 березня 2022 р. № 252» – можливість не публікувати бюджетну документацію. Для решти громад змін не запроваджено – прийняття бюджету на сесії селищної ради та його подальше оприлюднення на офіційному сайті. Відповідно до діючого Бюджетного кодексу – не пізніше 4 січня 2023 року. 

Станом на початок лютого з 26-ти селищних громад Харківської області – 10 (Дворічанська, Великобурлуцька, Малинівська, Нововодолазька, Новопокровська, Печенізька, Пісочинська, Роганська, Чкаловська та Шевченківська) не опублікували на власних ресурсах (сайтах або фейсбук-сторінках) жодної інформації ані про прийняття бюджету, ані про його зміст. Сім з них (Дворічанська, Великобурлуцька, Малинівська, Печенізька, Роганська, Чкаловська та Шевченківська) мали на це право, оскільки на їхній території було створено військові адміністрації населених пунктів. Решта (Нововодолазька, Новопокровська, Пісочинська) такого права не мали і фактично порушили вимоги Бюджетного кодексу. 

Ще одна громада (Слобожанська) опублікувала допис на фейсбук-сторінці за підсумками сесії селищної ради, в якому повідомлено, що кошторис було прийнято. Більш детальна інформація про бюджетні показники як в публікації, так і на сайті відсутня. 

На території 3-х громад (Борівської, Савиньскої та Старосалтівської) з 15-ти, що опублікували інформацію про обсяги бюджету, було утворено ВА НП. Цей факт дозволяє їм не розміщувати бюджетну документацію у публічному доступі. Тим не менш, вони це зробили. Ще дві (Близнюківська та Коломацька) обмежились детальним описом надходжень та видатків своїх кошторисів у публікації на своїх фейсбук-сторінках, проігнорувавши вимогу щодо публікації прийнятого бюджету в себе на сайті. 

Нижче наведено таблицю із статистичним порівнянням запланованих доходів та видатків у бюджетах селищних громад в 2022 та 2023 роках. В ній представлено лише ті громади, інформацію про доходи та видатки яких було розміщено в публічному доступі. 

Щодо таблиці звертаємо увагу, що громади ухвалювали свої бюджети у другій половині грудня 2022-го, а 10-го січня 2023 року Міністерство освіти і науки України у листі «Фінальні розрахунки обсягів освітньої субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам на 2023 рік» оприлюднило обсяги освітньої субвенції. Тому, громадам довелося вносити зміни до власних кошторисів й на початок лютого частина з них (5 з 15-ти) не встигла опублікувати оновлені бюджети, із урахуванням цього трансферту. Зважаючи на те, що освітня субвенція становить значну частину їхніх доходів та видатків (від майже 15% – у Донецької, до майже 35% – у Борівської), ми додали її суму, в обсязі затвердженому МОН, до базових показників бюджету. В таблиці такі громади позначено зірочкою («*»).

15.02.2023. Табл. 140

Джерело: сайти територіальних громад. 

З 15-ти селищних громад Харківської області, які опублікували дані про розміри свого бюджету, 9 ТГ втратили в дохідній та видатковій частині порівняно із минулим роком, а обсяг 6-ти кошторисів зріс. Найбільше скоротилися заплановані доходи у деокупованій Борівській (-38,13%), довгий час прифронтовій Малоданилівській (-33,25%) та Безлюдівській (-27,62%) громадах. Найістотніше зросли надходження Краснокутської громади (+17,89%), Сахновщинської (+2,82%) та Близнюківської (+2,11%). 

Загальним для 13-ти з них є збільшення суми державної допомоги у вигляді «базової дотації». Виключення становлять Донецька, яка не тільки не отримує підтримки з державного бюджету, але й сама направляє до нього кошти у вигляді «реверсної дотації», та Близнюківська, інформація про доходи якої відсутня. Суттєво збільшилася базова дотація не лише в абсолютних, але й у відносних величинах. Так, для Старосалтівської громади вона зросла на 747% (трохи менше ніж в 7,5 разів), а для Кегичівської на 418% (більше ніж в 4 рази).  Зростання обсягів базової дотації призвело і до збільшення її частки у структурі надходжень. Для Малоданилівської громади вона забезпечує замалим 44% усіх доходів, а для Савинської – майже 56%. 

Притаманним для усіх без виключення селищних громад є зменшення державного субсидування загальної середньої освіти. Найменше серед селищних громад Харківщини від цього постраждала Сахновщинська (-9,6%), найбільше – Чкаловська (-64,3%). Для Дворічанської селищної громади освітня субвенція взагалі не передбачена, через неможливість забезпечення навчального процесу на її території.

Висновки 

З початком повномасштабного вторгнення державні структури розпочали пошуки оптимальної моделі функціонування органів місцевого самоврядування та військових адміністрацій населених пунктів. Діюче законодавство доповнювалось постановами Кабінету Міністрів, а виникаючі недоліки усували правками. В результаті, на початок лютого існує три основних нормативних акти, відповідно до яких мало б відбуватись ухвалення бюджетів громад та їхнє оприлюднення: Бюджетний кодекс, Закон України «Про правовий режим воєнного стану», а також Постанова Кабінету Міністрів України №252 від 11 березня 2022 р. із усіма супутніми змінами до неї. Відповідно до них – ВА НП отримують можливість ухвалення кошторису виключно на підставі розпорядження її голови та незобов’язані його публікувати, в той час як селищні ради мають приймати бюджет та розміщати його у публічному просторі. 

На початок лютого з 26-ти селищних громад Харківської області 10 громад (Дворічанська, Великобурлуцька, Малинівська, Нововодолазька, Новопокровська, Печенізька, Пісочинська, Роганська, Чкаловська і Шевченківська) не опублікували жодної інформації про бюджет на 2023 рік. Слобожанська селищна рада обмежилась публікацією у фейсбук, в якій зазначено, що бюджет громади на 2023 рік було прийнято, без якоїсь додаткової інформації. Коломацька та Близнюківська громади також не розмістили кошторисної документації на власному сайті, але їхні дописи на фейсбук-сторінках містили не лише загальні цифри доходів та видатків, але й деталізовану інформацію за напрямами. Решта громад (13 з 26-ти), серед яких три (Борівська, Савинська та Старосалтівська), на території яких утворено ВА НП, бюджетну документацію оприлюднили у повному обсязі. 

Як і міські громади, селищні планують компенсувати скорочення власних надходжень завдяки збільшенню підтримки із державного бюджету. Обсяг базової дотації збільшився щонайменше в 12-ти селищних ТГ з 15-ти, інформацію про бюджети яких виклали у відкритий доступ. Обмеженість інформації від Близнюківської та Коломацької селищних рад не дають змоги говорити про збільшення/зменшення її розмірів, а в кошторисі Донецької ця стаття доходів відсутня взагалі. Проте, на відміну від міських, в селищних громадах майже не відбулося зростання очікуваних надходжень від сплати ПДФО з грошового забезпечення військових. Ті збільшення, що мали місце, складали не більше кількох відсотків від загальної суми доходів. Це різко контрастує, наприклад, з Харківською, Лозівською чи Зміївською міськими громадами, де сплата податку з грошового забезпечення військовослужбовців забезпечує по 10-20% від усіх надходжень. 

З повним текстом дослідження можна ознайомитися за посиланням

Аналітичний центр «Обсерваторія демократії». 

Матеріал підготовлений в рамках проекту «Promoting Democratic Elections in Eastern Ukraine», який реалізується за фінансової підтримки Національного фонду в підтримку демократії (NED). Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».


Тематика публікації:          

Останні публікації цього розділу:

Понад 200 учнів з двох областей взяли участь у ярмарку підприємництва Junior EXPO-2024 в Хмельницькому

Яких інтеграційних заходів потребують ВПО на третьому році війни

Мережа правового розвитку — 2024: інновації інструментів доступу до правосуддя та відповідальне членство

Skills4Recovery та JA Ukraine провели ярмарок молодіжного підприємництва Junior EXPO-2024 у Хмельницькому

Український молодіжний фонд уклав Меморандум з ЮНІСЕФ

Покращення відчуття безпеки в громадах або Нові змісти «Правоспроможної громади»