«Бюджет участі» в умовах війни: як на Харківщині розподіляють кошти на громадські ініціативи

Повномасштабне вторгнення вкотре актуалізувало питання про ефективність використання коштів місцевих бюджетів та врахування при цьому пропозицій громадськості. Одним із засобів впливу на розподіл ...

Додано:
OD

23.01.2024. OD. Інф.
«Бюджет участі» в умовах війни: як на Харківщині розподіляють кошти на громадські ініціативи

Повномасштабне вторгнення вкотре актуалізувало питання про ефективність використання коштів місцевих бюджетів та врахування при цьому пропозицій громадськості. Одним із засобів впливу на розподіл витрат громади є «бюджет участі». Цей інститут локальної демократії до впровадження воєнного стану мав успішні кейси застосування не лише в міських, а й в селищних та сільських громадах Харківської області. Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» дослідив, як під час останніх двох років війни змінилося партисипаторне бюджетування на Харківщині. 

Громадське бюджетування до повномасштабного вторгнення 

«Громадський бюджет» (або «бюджет участі», громадське чи партисипаторне бюджетування) є інструментом прямої демократії, завдяки якому мешканці громади можуть реалізувати важливі для них ініціативи. Для цього необхідно, щоб місцева рада громади виділила на це кошти з бюджету, оголосила конкурс, розглянула заявки, провела відкрите голосування і профінансувала проекти-переможці. Параметри «бюджетів участі» не регулюються окремим державним законом, натомість, кожна громада самостійно формує нормативну базу для його реалізації. 

В Україні вперше «бюджет участі» було запроваджено у 2015 році в чотирьох містах – Черкасах, Чернігові, Луцьку і Полтаві. У Харкові програма «громадського бюджету» діяла з 2018 до 2021 року. Річний обсяг коштів на реалізацію проектів «бюджету участі» складав близько 50 млн. гривень. За даними комунальної установи «Офіс реформ», за перші два роки існування програми було подано 566 проектів, з яких 119 стали переможцями. 

«Бюджет участі» як інструмент прямої демократії набув поширення не лише у місті Харкові, а і в інших громадах області. У 2021 році Аналітичний центр «Обсерваторія демократії» вже досліджував стан впровадження «громадського бюджету» у міських та селищних і сільських громадах. Серед 56-ти громад області досвід партисипаторного бюджетування мали 20 – з них 10 міських (з 17-ти), 9 селищних (з 26-ти) та 1 сільська (з 13-ти). 

Варто зазначити, що впровадження воєнного стану не обмежує можливість громадського бюджетування. Тим не менш, значна кількість ініціатив «заморозилася» на невизначений термін. Для того, щоб дослідити поточну ситуацію з використанням «бюджету участі» в умовах воєнного стану на Харківщині, було проведене нове моніторингове дослідження.

23.01.2024. OD. Інф.

Джерело: офіційні сайти міських, селищних та сільських рад Харківської області 

Партисипаторне бюджетування у міських громадах 

Більшість міських громад Харківської області з початку повномасштабного вторгнення не реалізовують програму «бюджету участі». Частина громад не впроваджували її й до 24 лютого 2022 року, і з початком воєнного стану жодних зусиль для цього не докладають. Це стосується 5-ти з 17-ти міських громад (Барвінківська, Богодухівська, Вовчанська, Дергачівська, Південноміська). На їхніх сайтах немає відповідних розділів та відсутня інформація про проведення конкурсів на громадське бюджетування. 

На web-ресурсі Красноградської міської ради також відсутні дані про «громадський бюджет». Але за пошуком на сайті можна знайти відомості про 2 конкурси у 2023 році для фінансової підтримки заходів громадських організацій від міської ради. Текст оголошення повідомляє, що конкурс проводиться з метою забезпечення прозорості та ефективного використання коштів, які будуть передбачені в бюджеті. Проте відкрита інформація про конкурсні заявки чи про голосування громадськістю за проекти-переможці – відсутня, як і підстави вважати цей конкурс «бюджетом участі». 

Інша типова ситуація – коли до повномасштабного вторгнення громада працювала з партисипаторним бюджетуванням, але з впровадженням воєнного стану «заморозила» програму. До цього типу відносяться 7 з 17-ти громад (Балаклійська, Ізюмська, Лозівська, Люботинська, Мереф’янська, Чугуївська, Харківська). 

Наприклад, на сайті Балаклійської міської ради розміщене оголошення про подання проектних заявок на бюджет участі 2022 року, і після цього протягом 2022-2024 років відсутні жодні згадки про громадське бюджетування. Лозівська міська рада має затверджену «Програму громадського бюджету (бюджету участі) на 2022-2024 роки», але з впровадженням воєнного стану вона не функціонує. У Харківській громаді наприкінці 2021 року рішенням міської ради цільова програма громадського бюджету була продовжена до 2025 року, але з настанням воєнного стану також відсутні жодні згадки про поновлення партисипаторного бюджетування. 

Деякі міські ради Харківщини все ж роблять спроби впровадити «громадський бюджет» під час повномасштабної війни, але поки вони перебувають на початкових стадіях цього процесу. На сайті Валківської міської ради можна знайти інформацію про етапи програми бюджету участі на 2024 рік, проте відповідне Положення та стаття витрат в бюджеті громади на 2024 рік – відсутні. Купянська міська рада опублікувала оголошення на сайті про прийом проектних заявок на громадське бюджетування до 24 листопада 2023 року. Водночас, у текстовому повідомленні зазначено про відсутність необхідної нормативно-правової бази. Станом на кінець січня 2024 року конкурсні заявки на сайті – відсутні, а відповідне положення чи програма так і не були розроблені. 

На web-ресурсі Зміївської міської ради розділ з «бюджетом участі» містить оголошення про подання проектів, яке датоване 18 вересня 2023 року. Проте, окрім посилання на платформу електронної демократії E-DEM, де Зміївська громада не зареєстрована, жодна додаткова інформація не надана. 

Мереф’янська міська рада, попри те, що має практику реалізації «бюджету участі», не проводить конкурс проектів з часу введення воєнного стану. На засіданні профільної комісії у жовтні 2023 році було вирішено реалізувати проекти-переможці ще 2021 року силами відділу благоустрою міської ради, а передбачені для фінансування їхньої реалізації 500 тисяч грн. спрямувати на «Програму забезпечення життєдіяльності населення та підтримки військових формувань на території Мереф’янської міської територіальної громади», тобто, на Сили Оборони України. 

З усіх 17-ти міських громад Харківської області програму «громадського бюджету» дійсно відновили лише в одній – Первомайській. Наприкінці 2023 року в ній провели конкурс «бюджету участі», на який було подано 26 проектів. Серед них перемогло 8, і станом на кінець січня 2024 року триває етап реалізації проектів. Більшість проектів-переможців спрямовано на розвиток дітей та молоді (а саме, 4 з 8-ми): встановлення двох тіньових навісів на території закладу дошкільної освіти, осучаснення бібліотеки в ліцеї, облаштування дитячого простору, придбання туристичного обладнання для дитячих та підліткових гуртків. На другому місці – проекти з благоустрою міського простору (3 з 8-ми): встановлення паркових лав та формування існуючих клумб на території лікарні, створення паркувальної зони для авто, покращення прибудинкової території. Ще один проект стосується облаштування спортивної зали

Селищний «бюджет участі» 

На сайтах 12 з 26-ти селищних громад (Безлюдівська, Великобурлуцька, Височанська, Дворічанська, Кегичівська, Малоданилівська, Пісочинська, Савинська, Сахновщинська, Солоницівська, Слобожанська, Шевченківська) відсутні інформаційні повідомлення про «бюджет участі». 

У вкладці «Бюджет участі» на сайті Чкаловської селищної ради немає даних про наявні або минулорічні конкурси. Зазначена лише електронна та фізична адреса, куди можна надіслати пропозиції та побажання. 

9 з 26-ти громад (Борівська, Донецька, Золочівська, Коломацька, Нововодолазька, Новопокровська, Печенізька, Роганська, Старосалтівська) проводили конкурси «громадського бюджету» до 2022 року, але з початку повномасштабного вторгнення вони їх не поновлювали. 

Водночас, деякі селищні ради почали процес «реанімації» «бюджету участі» в умовах воєнного стану, проте, з певними застереженнями. 

На сайті Малинівської селищної ради можна знайти відомості про конкурси громадського бюджетування до повномасштабного вторгнення та відповідний розділ з етапами «громадського бюджету» у 2023 році. Проте, станом на кінець січня 2024 року досі триває етап визначення проектів-переможців і зазначено, що не було подано жодного проекту. Водночас, на сайті громади відсутні оголошення про початок конкурсу й прийом проектних заявок. 

У Близнюківській громаді у жовтні 2023 року на сесії селищної ради було прийнято Положення про запровадження бюджетування за участі громадськості (громадський бюджет). Одним з етапів реалізації програми громадського бюджету вказано впровадження відповідного сервісу на платформі електронної демократії E-DEM. Але станом на кінець січня 2024 року Близнюківська громада відсутня на сервісі «громадського бюджету», й оголошення на сайті громади про майбутній конкурс проектів теж не розміщено. 

Краснокутська селищна рада на сесії 25 грудня 2023 року внесла зміни до Положення про громадський бюджет. Станом на кінець січня 2024 року про конкурс ще не оголошено на сайті громади і платформа E-DEM теж поки що не містить потрібної інформації. 

За даними платформи E-DEM, у Зачепилівській громаді буде проводитися  конкурс «громадського бюджету» у 2024 році, на який можна подавати проекти з 1 квітня. Проте, поки що на сайті громади відсутні затверджена програма чи положення та оголошення про конкурс у цьому році. 

«Громадський бюджет» у селах 

На сайтах 8 з 13-ти сільських громад (Біляївська, Вільхуватська, Куньєвська, Липецька, Олексіївська, Петропавлівська, Циркунівська) інформація щодо проведених конкурсів «бюджету участі» відсутня. 

Web-ресурс Наталинської сільської ради містить відповідний розділ, але він не наповнюється інформацією, наявні лише контактні дані сільської ради та військової адміністрації. 

У Старовірівській громаді конкурси на проекти партисипаторного бюджетування відбувалися до 2022 року, але з початком повномасштабного вторгнення вони не поновилися. 

Згідно з оголошенням на сайті Оскільської громади, вона мала доєднатися до програми «Civic tech – інструмент якісної взаємодії» у 2021 році й впровадити громадське бюджетування, проте, це так і не відбулося. 

3 з 13-ти сільських рад запланували «громадський бюджет» у 2024 році. Сайт Вільхівської сільської ради містить оголошення з деталями конкурсу проектів з у 2024 році. На платформі E-DEM можна знайти інформаційне повідомлення, що подання проектів розпочнеться 1 квітня. Проте, відсутнє відповідне положення чи цільова програма (до цього конкурс проектів на громадське бюджетування у громаді не відбувався). 

Сайт Курилівської сільської ради не працює, проте є група у фейсбуці, де відсутні оголошення про «бюджет участі» у 2024 році. Водночас, на платформі E-DEM зазначено, що 1 квітня у громаді  розпочнеться етап подання проектів. Голосування за проекти та початок реалізації проектів заплановані на початок та кінець червня. 

Попри те, що Кіндрашівська громада є прифронтовою, у жовтні 2023 року розпорядженням начальника сільської військової адміністрації було затверджене Положення про громадський бюджет. А на платформі електронної демократії вже є відомості про старт подання проектів 1 березня 2024 року. Голосування за проекти відбудеться в травні, а реалізація має розпочатися в червні. 

Висновки 

До повномасштабного вторгнення 20 з 56-ти громад Харківщини мали досвід використання «громадського бюджету» як інструменту прямої демократії. Проте, з впровадженням воєнного стану більша частина процесів партисипаторного бюджетування була призупинена. 

Лише одна громада провела з початку повномасштабного вторгнення конкурс громадського бюджетування – Первомайська міська у 2023 році. Жодна селищна та сільська громада не провела конкурсу проектів громадського бюджетування у 2023 році, але Зачепилівська селищна рада, Вільхівська, Курилівська та Кіндрашівська сільські ради запланували його проведення протягом 2024 року, й вже розмістили дані про це на сервісі платформи електронної демократії E-DEM. 

Початок роботи над партисипаторним бюджетуванням у прифронтовій Кіндрашівській громаді, у якій до повномасштабного вторгнення не проводився конкурс «бюджету участі», заслуговує на особливу увагу. У 2023 році в ній було розроблене та оприлюднено відповідне Положення, і на 2024 рік заплановано провести перший відкритий конкурс проектів. Цей кейс прифронтової громади ілюструє принципову можливість впровадження інструментів прямої демократії, попри війну, і слугує зразком для «тилових» громад регіону. 

Ще 2 селищні громади відзначилися розробкою нормативно-правової бази проведення «бюджету участі». Наприкінці 2023 року Близнюківська місцева рада затвердила положення про громадський бюджет, а Краснокутська – його нову редакцію. 

Окремо варто зауважити про ситуацію в обласному центрі – Харківська міська рада жодним чином не докладається до «реанімації» в громаді програми партисипаторного бюджетування. Попри те, що власним рішенням від 22 грудня 2021 року вона продовжила термін дії Програми до 2025 року «з метою вдосконалення процесу громадського бюджетування в місті Харкові», наразі її виконання просто не здійснює, конкурси проектів «бюджету участі» не проводить. Не закладено кошти на реалізацію Програми і в міському бюджеті на 2024 рік. Це безумовно негативно впливає на весь процес партисипаторного бюджетування в Харківському регіоні, оскільки саме обласний центр задає тренд усім громадам в області. А наразі складається ситуація, коли прифронтова сільська громада Куп’янського району докладає більше зусиль з впровадження «бюджету участі», ніж великий обласний центр Харків. 

Проведене дослідження показує, що наразі переважна більшість місцевих рад Харківської області ігнорують використання такого інструменту прямої демократії як громадське бюджетування. Натомість, «реанімація» інституту «громадського бюджету» має потужний потенціал до активізації участі мешканців у вирішенні потреб своїх громад. Такий механізм дозволить громадянам прямо впливати на вибір та реалізацію проектів, сприятиме залученню мешканців до вироблення місцевих політик і посилить згуртованість громад. Тому органам самоврядування (і військовим адміністраціям) слід працювати над «бюджетом участі» вже у 2024 році та створювати ефективні механізми для громадського впливу на розподіл витрат місцевих кошторисів. 

Аналітичний центр «Обсерваторія демократії». 

Матеріал підготовлений в рамках проекту «Promoting Citizen Oversight and Engagement in Local Political Processes», який реалізується за фінансової підтримки Національного фонду на підтримку демократії (NED). Зміст публікації не обов’язково відображає точку зору NED і є предметом виключної відповідальності Аналітичного центру «Обсерваторія демократії».


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Ресурсні центри для неурядового сектору Півдня України визначили пріоритетні сфери розвитку

У Житомирі обговорили Рік дії Закону «Про медіа»

Захоплююча подорож до внутрішнього ресурсу: підсумок майстер-класів від Центру АХАЛАР

Інклюзивне відновлення та відбудова: конференція та рекомендації від експертів

В Україні запустили онлайн-курси англійської для працівників ДСНС

Українські благодійники отримали високу оцінку від моніторингової місії Americares