Безпека і місцеві вибори на Донбасі: як подолати виклики

Російська військова агресія суттєво вплинула на організацію і проведення виборів у Донецькій та Луганській областях і супроводжувалася позбавленням більш як 4 млн мільйонів громадян України права ...

ОПОРА
Безпека і місцеві вибори на Донбасі: як подолати виклики

Російська військова агресія суттєво вплинула на організацію і проведення виборів у Донецькій та Луганській областях і супроводжувалася позбавленням більш як 4 млн мільйонів громадян України права вільно обрати Президента і більш як 3 млн виборців – Парламент у 2014 р. На місцевих виборах на Донбасі експерти передбачають низку викликів, які потребують вчасного і ефективного вирішення, зокрема: реалізація виборів Донецької і Луганської обласних рад, голосування у прифронтових містах, селах, селищах, реалізацію виборчих прав внутрішніх переселенців, врегулювання питання виборів, де діють військово-цивільні адміністрації (ВЦА), а також позачергові місцеві вибори в окремих районах Донеччини та Луганщини, де передбачено дію особливого порядку місцевого самоврядування.

Експерти наголошують на необхідності удосконалити чинне законодавство про місцеві вибори і ВЦА, передбачити спецмеханізм встановлення факту неможливості проведення голосування в окремих населених пунктах на усіх етапах виборчого процесу, а також врегулювати участь військовослужбовців ЗСУ та співробітників СБУ у забезпеченні правопорядку на виборах, охороні приміщень виборчих комісій та транспортуванні виборчої документації на місцевих виборах.

Виборчий процес у Донецькій та Луганській областях: Ключові проблеми та можливі шляхи їх вирішення

Для пошуку шляхів із даної проблематики було організовано публічне обговорення «Безпековий аспект виборів та перспективи виборчого процесу в Донецькій та Луганській областях» у Києві 29 квітня. Організаторами заходу стали група громадських організацій у складі Громадянської мережі ОПОРА, Українського незалежного центру політичних досліджень, Інституту виборчого права, Інституту розвитку регіональної преси, Інтерньюз-Україна за підтримки IFES та USAID. У заході взяли участь народні депутати, представники Адміністрації Президента, Міністерства внутрішніх справ та Міністерства інформаційної політики, представники місцевого саморвядування Донецької області, провідні експерти з виборчого права, представники політичних партій і громадських організацій.

Перший виклик – це проведення виборів до Донецької та Луганської обласних рад. За приблизними підрахунками станом на квітень 2015 року виборчі адреси 32 % виборців Луганщини відносяться до підконтрольних Україні населених пунктів регіону (577 тис. 525 осіб із 1 млн 784 тис. 936 осіб). Аналогічний показник у Донецькій області складає майже 46 % (1 млн 512 тис. 681 з 3 млн 327 тис. 70 осіб).

Можливе рішення-1: пролонгація повноважень Донецької та Луганської військово-цивільних адміністрації до моменту завершення антитерористичної операції та деокупації частини цих регіонів або до закінчення встановленого Законом періоду. Такий підхід потребуватиме суттєвого удосконалення порядку утворення та повноважень військово-цивільних адміністрацій згідно із Конституцією України, Законом України «Про місцеве самоврядування».

Можливе рішення-2: проведення виборів до Донецької та Луганської обласних рад виключно на підконтрольних державі територіях та визнанні неможливості проведення голосування на тимчасово окупованих територіях. За таких умов кількість депутатів обласних рад визначається фактичною чисельністю виборців, яка може бути включена до списків виборців на підконтрольних державі територіях, під час утворення виборчих округів окуповані території не враховуються або враховуються умовно. При цьому у спеціальному законі визначається, що після відновлення контролю держави над тимчасово окупованими територіями повноваження відповідної обласної ради у обов’язковому порядку достроково припиняються і призначаються позачергові вибори, які проходять на усій території Донецької та Луганської областей. У якості альтернативи можна розглядати можливість прийняття рішень обласною радою більшістю від фактично обраних депутатів.

Другий виклик – необхідність забезпечити реалізацію виборчого права для внутрішньо переміщених осіб на місцевих виборах. За даними Міністерства соціальної політики та Агентства ООН у справах біженців, станом на 24.04.2015 р. в Україні зареєстровано 1 млн 236 тис. 500 внутрішніх переселенців. Майже 50 % внутрішніх переселенців знаходиться на підконтрольних українській державі територіях Донецької та Луганської областей. Керівні принципи з питань переміщення осіб у межах країни (Економічна та соціальна Рада, Комітет з прав людини ООН, 1998 р.), який є базовим міжнародним документом у цій сфері політики, забороняють дискримінацію внутрішньо переміщених осіб, зокрема щодо права участі на рівноправних умовах у справах громади, права голосувати та брати участь у веденні державних та громадських справ усіх рівнів. Водночас українським законодавством не допускається зміна місця голосування без зміни виборчої адреси на місцевих виборах. Отже, реалізація внутрішньо переміщеними особами права обирати на місцевих виборах практично унеможливлюється, у тому числі на виборах, які відбуватимуться на контрольованій державою частині Донецької та Луганської областей.

Можливе рішення-1 з перехідним періодом: закріплення можливості зміни внутрішніми переселенцями виборчої адреси на підставі зареєстрованого відповідно до Закону України «Про захист прав та свобод внутрішньо переміщених осіб» місця проживання та шляхом подання особистої заяви до органів ведення Державного реєстру. При цьому доцільно встановити вимогу щодо проживання внутрішнього переселенця у відповідній територіальній громаді протягом певного проміжку часу до дня голосування (півроку, рік чи інший строк).

Можливе рішення-2: закріплення можливості для внутрішніх переселенців тимчасово змінювати місця голосування на виборах Донецької та Луганської обласних рад, районних рад у цих регіонах, якщо такі вибори відбуватимуться. При цьому виборча адреса залишається незмінною. Цей варіант може розглядатися як перехідний етап у забезпеченні виборчих прав цієї групи громадян.

По-третє, важливо усунути суперечності у законодавстві про військово-цивільні адміністрації (ВЦА) та узгодити йогоіз Конституцією України, іншими Законами України, у тому числі в аспекті реалізації громадянами права обирати органи місцевого самоврядування. Закон України «Про військово-цивільні адміністрації» (діє до 27.02.2016) не надає прямої відповіді щодо можливості проведення чергових місцевих виборів за умов утворення ВЦА у Донецькій та Луганській областях. У випадку з утворенням ВЦА в містах, селах, селищах передбачається, що вони припинять свою діяльність після обрання нових рад. На рівні області та районів Закон не надає чіткої відповіді щодо можливості обрання нового складу відповідних рад. Зокрема, вказується, що обласні та районні ВЦА, у разі їх створення для забезпечення громадського порядку та безпеки, припиняють свою діяльність в момент завершення антитерористичної операції.

Четвертий виклик – це особливий порядок місцевого самоврядування в окремих районах Донеччини та Луганщини, які визнані окремою Постановою Верховної Ради від 17.03.2015 тимчасово окупованими і фактично непідконтрольні українській владі. Передбачається, що такий особливий порядок самоврядування запрацює лише після проведення на цих територіях позачергових місцевих виборів, проведених відповідно до Конституції України та інших Законів з дотримання стандартів ОБСЄ щодо демократичних виборів, участь у спостереженні безсторонніх спостерігачів, виведення усіх незаконних збройних формувань, рівних можливостей доступу до ЗМІ, відновлення мовлення українських ЗМІ, прозорий підрахунок голосів.

По-п’яте, варто врегулювати вибори на «прифронтових» територіях Донеччини і Луганщини. До лінії фактичного розмежування зони бойового зіткнення на Донеччині і Луганщині прив’язано як населенні пункти, на які поширюється особливий порядок місцевого самоврядування, так і міста, села, селища із звичайним порядком самоврядування. Лінія розмежування включає понад 80 населених «прифронтових» населених пунктів, половина з яких належить до підконтрольних державі територій, що необхідно враховувати під час планування виборчого процесу в двох проблемних регіонах.

Можливе рішення: запровадити спецмеханізм встановлення факту неможливості проведення голосування в окремих містах, селах, селищах, районах на всіх етапах виборчого процесу. У Законі про місцеві вибори доцільно врегулювати участь військовослужбовців ЗСУ та співробітників СБУ у забезпеченні правопорядку на виборах, охороні приміщень виборчих комісій та транспортуванні виборчої документації.

Джерело : ОПОРА


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

Будувати спільноту в часи війни: як партисипативний театр змінює громади в Україні

Молодіжні ради отримали компʼютерну техніку та оснащення для роботи

ProjectPro: підтримка Європейського Союзу для українського бізнесу

Практика Театру Пригноблених увійшла до альбому інклюзивних мистецьких практик в Україні

Відчуття безпеки та інструменти впливу на його поліпшення: результати апробації у трьох громадах

Впровадження принципів сталого розвитку в Україні поки на початковій стадії, але головне – це залучати громади