Back to school: як тютюнова індустрія полює на школярів в інтернеті
1 вересня українські діти йдуть до школи – вчитися, соціалізуватися, долати виклики. Іншими словами – здобувати власний життєвий досвід. Але навряд чи хтось із батьків хоче, щоб цей досвід включав ...
Додано:
olha233

1 вересня українські діти йдуть до школи – вчитися, соціалізуватися, долати виклики. Іншими словами – здобувати власний життєвий досвід. Але навряд чи хтось із батьків хоче, щоб цей досвід включав вживання дітьми тютюну чи нікотину, яке призводить до залежності та передчасної смерті у половини споживачів тютюну.
Сьогодні в Україні ми спостерігаємо справжню епідемію вживання тютюнових та нікотинових виробів серед дітей. За даними Глобального опитування молоді щодо вживання тютюну, серед учнів віком 13–15 років: 18% вживають тютюнові вироби, у тому числі 7% вживають тютюнові вироби для нагрівання, 20% курять електронні сигарети, 3% – нікотинові снюси.
Головна причина – агресивне просування тютюнових та нікотинових виробів тютюновою індустрією. Для цього вона застосовує широкий спектр маркетингових інструментів: ароматизатори, яскравий дизайн пачок, рекламу на зупинках, викладку у місцях торгівлі, зокрема, біля шкіл. І, на жаль, ці методи працюють. Дослідження доводять: діти, які бачать викладку сигарет у магазинах, на 64% більш схильні почати курити. В Україні половина учнів 13–15 років повідомили, що помічали таку рекламу в місцях продажу.
Та індустрія не обмежується лише традиційним маркетингом. Сьогодні вона активно освоює нові канали – інтернет, соцмережі, платформи для потокового відео, подкаст-хостинг, навіть онлайн-ігри та метавсесвіт. За даними Євростату, 96% молоді віком 16–29 років в ЄС щодня користуються інтернетом. Саме тому онлайн-середовище стало ідеальним майданчиком для приваблення дітей до нікотину. Такий маркетинг надзвичайно ефективний, оскільки він є інтерактивним та часто персоналізованим.
За даними звіту Campaign for Tobacco-Free Kids, що охопив понад 60 країн світу, 40% аудиторії, залученої маркетинговим контентом PMI та BAT в соцмережах, складають молоді люди віком до 25 років.
Тактики тютюнової індустрії в інтернеті
Банерна реклама
На сайтах поширюється реклама нових тютюнових та нікотинових виробів — пристроїв для нагрівання тютюну, нікотинових снюсів, електронних сигарет. Такі банери зазвичай ведуть на інтернет-магазини чи телеграм-канали, де продукція продається без вікової перевірки. Це створює пряму загрозу для дітей та підлітків, оскільки реклама формує позитивне сприйняття цих виробів і стимулює спробувати.
Онлайн-торгівля
Тютюнові та нікотинові вироби активно продаються через сайти, соцмережі та сервіси доставки. У соціальних медіа покупці отримують прямі посилання на продавців та можуть зв’язатися з ними через особисті повідомлення або месенджери. Це значно ускладнює моніторинг та контроль і робить заборони на рекламу та продаж неефективними без відповідного цифрового нагляду.
Реклама в соцмережах та через інфлюенсерів
Тютюнова індустрія активно використовує соціальні медіа для просування своїх товарів, зокрема, залучаючи відомих блогерів та лідерів думок. Дослідження організації Vital Strategies демонструє, що реклама від інфлюенсерів сприймається молоддю як більш «автентична» та приваблива, ніж класична реклама брендів. Така практика формує у підлітків позитивне ставлення до куріння та створює асоціації тютюну з гламурним стилем життя.
Чат-боти та месенджери
У Telegram, Viber та інших месенджерах працюють чат-боти від тютюнових компаній. Вони пропонують акції, знижки, розіграші, персональні рекомендації та винагороди за участь в опитуваннях. Це небезпечна стратегія, яка дозволяє збирати дані про дітей та персоналізувати маркетинг, підвищуючи ймовірність покупки тютюнових виробів неповнолітніми, який ніхто з дорослих не бачить.
Онлайн-ігри (Advergaming)
Адвергеймінг – це розробка онлайн-ігор для реклами бренду або продукту. Така реклама особливо небезпечна для дітей, оскільки ігровий формат збільшує зацікавленість в продукті. В Індії дослідники зафіксували ігрову мобільну рекламу, створену для бездимного тютюнового бренду, яка охопила майже 5 мільйонів користувачів.
Метавсесвіт
Метавсесвіт – віртуальний простір з використанням VR та AR технологій – дозволяє створювати інтерактивні брендовані заходи. В Індонезії дослідники зафіксували просування тютюнових виробів з використанням мистецтва метавсесвіту тютюновою компанією Djarum, однією з найбільших в Індонезії.
«Тютюнова індустрія змінює інструменти, але не змінює мету — зробити дітей залежними від нікотину. Саме тому необхідне своєчасне втручання держави», – наголошує Ольга Масна, лідерка ініціативи «Батьки за Україну без тютюну та нікотину».
В Рішеннях десятої сесії Конференції Сторін Рамкової конвенції ВООЗ з боротьби проти тютюну сторони закликають держави повністю виконати статтю 13 РКБТ ВООЗ, а також забезпечити, щоб виконання та дотримання статті 13 на національному рівні відповідало змінам у медіа-середовищі та методах маркетингу шляхом моніторингу та оцінки ефективності виконання та дотримання.
У Верховній Раді на розгляд Комітету здоровʼя нації внесений законопроєкт №12091, який посилює обмеження рекламних інструментів тютюнової індустрії: забороняє ароматизовані тютюнові вироби, викладку в місцях торгівлі, банерну рекламу в інтернеті та впроваджує графічні медичні попередження на пачках всіх тютюнових виробів. Його необхідно ухвали якнайшвидше, аби захистити дітей та молодь від агресивного залучення до нікотинової залежності.
Контактна особа: Ольга Масна, медіакоординаторка ГО «Життя», 073 089 65 70, [email protected]