Асоціація сприяння самоорганізації населення розпочинає проєкт з покращення правових умов для органів самоорганізації населення в Україні
Асоціація сприяння самоорганізації населення розпочинає реалізацію проєкту «Сприяння покращенню правових умов для органів самоорганізації населення в Україні» за підтримки Міжнародного Фонду ...
Додано:
VyacheslavKV
Асоціація сприяння самоорганізації населення розпочинає реалізацію проєкту «Сприяння покращенню правових умов для органів самоорганізації населення в Україні» за підтримки Міжнародного Фонду «Відродження» метою якого є адвокація та забезпечення прийняття у другому читанні законопроєкту №6319, що сприятиме системному поліпшенню умов для створення та діяльності органів самоорганізації населення (ОСН).
Законодавство, що регулює створення, діяльність та припинення органів самоорганізації населення (ОСН) є найбільш проблемним, якщо порівнювати із правовими умовами для інших ОГС в Україні. Профільний Закон «Про органи самоорганізації населення» був прийнятий ще в далекому 2001 році й відтоді майже не змінювався. При цьому в самому законі просто величезна кількість «вузьких місць» і прогалин, які негативно впливають на функціонуванні інституту ОСН. У підсумку, за понад 20 років існування закону на всю країну створено лише трохи більше 2100 органів самоорганізації населення зі статусом юридичної особи. І динаміка формування нових ОСН є вельми повільною.
З-поміж основних проблем законодавства про ОСН варто виділити наступні:
- 1. Процедура створення ОСН є дуже складною й обтяжена надмірною кількістю етапів. Зокрема, передбачається проведення щонайменше двох зборів (конференцій) жителів за місцем проживання (перших — для ініціювання створення ОСН, других — для його формування); а також організація таємного голосування із застосуванням системи абсолютної більшості при обранні персонального складу. У підсумку весь процес створення ОСН може тривати рік, а то й більше.
- 2. Органи самоорганізації населення створюються за ініціативою жителів, але лише з дозволу місцевої ради. Проте законодавчі положення, які регулюють порядок надання такого дозволу, недостатньо чітко визначають строки розгляду цього питання радою та підстави для відмови в наданні дозволу. На практиці це надає місцевій владі можливості заблокувати створення ОСН, якщо раптом вона не бажає його утворення.
- 3. Законодавство не закріплює неприбуткового статусу ОСН, хоча неприбутковість є важливою рисою цих органів з точки зору їх природи й завдань. Це дає податковим органам певний ступінь дискреції та можливість на власний розсуд діяти при присвоєнні відповідного статусу. У підсумку чимало ОСН цього статусу так і не отримують, що обмежує їхні можливості, наприклад, отримувати гранти чи інші форми безповоротної фінансової допомоги.
Ці та інші недоліки й прогалини роблять правові умови діяльності органів самоорганізації населення вкрай несприятливими. Як наслідок, самі ОСН тривалий час залишаються інститутом із найбільш нерозкритим потенціалом.
В законопроєкті все ще залишаються певні недоліки, тому експерти Асоціації продовжать свою роботу для забезпечення внесення змін до нього. Будуть проведені публічні дискусії за участю народних депутатів та представників ОСН де будуть опрацьовані найбільш гострі питання законопроєкту та буде підготовлено його остаточну версію до другого читання, яка стане у подальшому основою для створення та повноцінного функціонування органів самоорганізації населення в Україні.