6 років децентралізації ренти: короткі підсумки в розрізі Львівської області

З 2018 року частка ренти від видобутку вуглеводнів надходить до місцевих бюджетів. Громади отримали можливість самостійно розпоряджатися рентними надходженнями, що дозволило вирішувати поточні ...

банер
6 років децентралізації ренти: короткі підсумки в розрізі Львівської області

З 2018 року частка ренти від видобутку вуглеводнів надходить до місцевих бюджетів. Громади отримали можливість самостійно розпоряджатися рентними надходженнями, що дозволило вирішувати поточні проблеми та реалізовувати локальні соціально-економічні проєкти.

Децентралізація ренти на меті  мала розв’язати низку проблем:

  1. Відновити справедливість. Видобуток газу — складний виробничий цикл, тому мешканці громади, де відбувається видобутку повинні мати від цього зиск, адже потерпають від екологічних проблем, зруйнованих великогабаритною технікою доріг тощо.
  2. Припинити конфлікти між видобувними компаніями і громадами, а навпаки заохотити їх до партнерства для сталого розвитку громади та розвінчати міф про “закритість компаній”
  3. Дозволити громадам самостійно вирішувати локальні проблеми

Саме тому, з метою “звірити годинники”  та визначити, що спрацювало, а над чим ще варто працювати і як рухатися далі, 13 березня у Львові провели онлайн семінар «6 років децентралізації ренти у Львівській області: чи ефективно громади використовують кошти?». Захід був організований ГО «НОВА Енергія» спільно з департаментом паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської ОДА в рамках проєкту “Ефективне державне управління завдяки GovTech та прозорості”, що впроваджуються Deutsche Gesellschaft für Internationale Zusammenarbeit (GIZ) GmbH за підтримки уряду Німеччини, у партнерстві з Директоратом ресурсоефективної трансформації Міністерства енергетики України.

Львівська область є серед лідерів  у впровадженні ІПВГ (Ініціативи щодо забезпечення прозорості у видобувних галузях) на регіональному рівні. 

“Ми розуміємо виклики і проблеми в роботі Обласних військових  адміністрацій, проте саме впровадження  ІПВГ та  налагодження  відкритого діалогу всіх зацікавлених сторін може бути потужним сигналом для залучення інвестицій у період післявоєнного відновлення” – підкреслила Оксана Колосова, керівниця експертної групи Міністерства енергетики України.

«Нафта та газ завжди вважалися ключовими ресурсами, які формують економічний ландшафт країн та регіонів. Рентна плата від видобутку вуглеводнів, яка є важливим елементом економічної політики, має величезний вплив на фінансові потоки, бюджетні надходження та соціальний розвиток. Так, кошти від сплати ренти мають значний вплив на розвиток та покращення життя мешканців, в тому числі сприяють розвитку інфраструктури, соціальних та екологічних проєктів, зміцненню місцевого самоврядування та сприяють інноваційному розвитку громад. Львівська обласна державна адміністрація була одним з ініціаторів та активних учасників законопроєкту щодо зарахування 5% від сплати видобувними підприємствами рентної плати за користування надрами для видобування нафти, природного газу та газового конденсату до місцевих бюджетів, а 95% до державного (раніше всі 100% йшли до державного)» – зазначив директор департаменту паливно-енергетичного комплексу, енергоефективності та житлово-комунального господарства Львівської ОВА Богдан Кейван

У своєму вступному слові, представниця проєкту «Ефективне державне управління завдяки GovTech і прозорості в Україні», GIZ Світлана Мізіна розповіла про перші кроки впровадження ІПВГ в регіонах, про розвінчання міфів про галузь.  Адже раніше знайти  інформацію про компанію, власника, видобуток чи податки було вкрай важко, більшість інформації була закритою. Завдяки ІПВГ вдалося і долучити до конструктивного діалогу  усі зацікавлені сторони. “Сьогодні дуже приємно спостерігати, як змінювався цей діалог, формувалася довіра і партнерство. Слід зазначити, що завдяки звітам ІПВГ доступ до інформації про видобувну галузь став відкритим (через війну є часткова обмеженість), що завдяки порталу ІПВГ кожен громадянин має змогу знайти інформацію про галузь, компанію, про обсяги видобутку, про сплачені податки, підтримку громад та ін. Варто підкреслити, що  для громад дуже важливо мати можливість аналізувати та планувати надходження від видобувної галузі для ефективного використовувати цих коштів задля розвитку та відновлення”- наголосила Світлана Мізіна.

Напередодні та під час повномасштабного вторгнення рф на територію України, відбулася низка законодавчих змін у державній політиці щодо визначення ставки рентної плати та ціни на газ власного видобутку. Про особливості, законодавчі зміни та виклики розповів Віталій Филенко, експерт з організації роботи національного секретаріату ІПВГ в Україні: “Децентралізація ренти дозволили у кілька разів збільшити дохідну частину в деяких сільських та селищних бюджетах, на території яких ведеться інтенсивний видобуток нафти, газу та газового конденсату. Частині громад це дало змогу збільшити свій бюджет розвитку на 5-10 відсотків, а для окремих рента взагалі формувала 60-70% бюджету громади. у 2022 році було прийнято Закон України № 2261-IX “Про внесення змін до Податкового кодексу України щодо особливостей визначення рентної плати за користування надрами для видобування газу природного на період дії воєнного стану”, яким змінено порядок оподаткування рентною платою за користування надрами для видобування газу природного. Закон передбачає запровадження спеціального механізму справляння ренти.Зокрема, платникам ренти за обсяги газу, крім обсягів газу, призначеного для виконання спеціальних обов’язків щодо формування ресурсу газу для побутових споживачів та виробників теплової енергії, тимчасово (у період з 1 квітня 2022 року до останнього дня третього календарного місяця після припинення або скасування воєнного стану в Україні) надано право не сплачувати податкові зобов’язання з ренти за обсяги газу видобутого та закачаного до підземних сховищ у звітному періоді”.

Реагуючі на виклики, пов’язані із повномасштабним вторгненням росії на територію України, відбулися наступні зміни законодавства, що вплинули на підприємства галузі:

  1. Закон України «Про захист інтересів суб’єктів подання звітності та інших документів у період дії воєнного стану або стану війни» від 03.03.2022 р. № 2115-IX (набрав чинності 07.03.2022 р.)
  2. Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану» від 03.03.2022 р. № 2118-IX (набрав чинності з 07.03.2022 р.)
  3. Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо дії норм на період дії воєнного стану» від 15.03.2022 р. № 2120 IX (набрав чинності 17.03.2022 р.).
  4. ЗУ Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких інших законодавчих актів України щодо запровадження диференційованої рентної плати за видобування газу природного № 2139 від 15.03.2022 р.
  5. ЗУ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період воєнного стану» 2142-ІХ від 24.03.2022 (набрав чинності 05.04.2022)
  6. ЗУ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо адміністрування окремих податків у період воєнного, надзвичайного стану» від 01.04.2022 № 2173-IX.

“Часті зміни правил та підходів нарахування рентної плати та визначення фактичної ціни товарної продукції (природного газу) підтверджують не готовність національної законодавчої бази до функціонування в умовах військової та економічної агресії. Зміни в регулюванні, суттєво підвищують волатильність цін на природний газ, що робить складним процес розрахунку обсягів надходжень до місцевих бюджетів, а відповідно і важко  спланувати ефективне використання, що в умовах війни є непомірною розкішшю. Вкрай важливою задачею для України залишається імплементація Міжнародного стандарту ІПВГ не дивлячись на проблеми та перешкоди з якими зараз стикається країна”- підкреслив Віталій Филенко.

Олексій Сердюченко, заступник директора ГПУ «Львівгазвидобування» наголосив на важливості конструктивного діалогу та партнерства у співпраці з громадами, де компанія веде видобуток. “Попри війну, Україна збільшила обсяги видобутку та компанії працюють над подальшим нарощенням. Наша компанія не лише справно сплачує екологічний податок, ренту, але і продовжує впроваджувати ініціативи для громад в межах соціально-корпоративної відповідальності”.

У воєнні роки кошти місцевих бюджетів, в тому числі й газова рента спрямовувалися не лише на соціальні проєкти, а й для забезпечення потреб військових частин ЗСУ. Для захисників купували квадрокоптери, зарядні станції, РЕБи, приціли, біноклі, антидронові рушниці і т.д. Крім відрахувань ренти, газовидобувні компанії продовжують реалізовувати в регіонах різні соціальні проєкти і всіляко підтримуємо розвиток громад, адже всі разом працюємо на спільний результат – безпеку нашої держави!”- наголосив у своєму виступі Артем Петренко, виконавчий директор Асоціації газовидобувних компаній України.

Громади сьогодні розпоряджаються більшими фінансами, ніж це було до реформи. Звичайно, ОМС не володіють “усіма грошима світу” і не можуть одномоментно вирішити всі проблеми громади, але кошти з ренти допомагають крок за кроком реалізовувати соціальні проєкти в громаді.

Світлана Солоненко, заступниця міського голови Бориславської громади розповіла про досвід її громади співраці з видобувної компанією: “Якщо місцева влада належно планує бюджет громади, створює умови для залучення нових коштів і раціонально витрачає кожну гривню з бюджету, поступово все вдасться зробити. Видобувну компанію, яка працює на території громади, ми розглядаємо як партнера, з яким можна планувати майбутній розвиток громади.

Оцифрування та відкриття інформації про те, хто, що, де видобуває, які бенефіти отримує, надає можливість приймати управлінські рішення і ефективно управляти природними багатствами. Марина Бузань – Свірська, менеджерка ГО НОВА Енергія з розвитку Порталу ІПВГ розповіла про такий ресурс як Портал ІПВГ, який поєднує в собі електронну систему подання та аналізу звітності і платформу для аналізу відкритих даних в сфері видобування в Україні та світі: “Портал ІПВГ є чудовим прикладом втілення принципів GovTech і CivicTech. GovTech  складова Платформи забезпечує автоматизацію процесу подання звітності як компаніями, так і отримувачами платежів. Це дає можливість державному регулятору видобувного сектору отримувати дані в структурованому і машиночитному форматі в режимі реального часу. З іншого боку, отримані дані маю приносити користь і громадськості, допомагаючи в прийнятті рішень, підвищуючи якість та доступність даних галузі, та підсилюючі рівень прозорості та підзвітності сфери. Тут активується CivicTech частина Порталу ІПВГ. А саме публічна частина, з доступною інфографікою, таблицями даних та описовою складовою”.

Цей захід став хорошим майданчиком для обміну думками та інформацією для подальшого ефективного впровадження ІПВГ на регіональному рівні.

 


Тематика публікації:    

Останні публікації цього розділу:

Абетка саморегуляції 6.0: завершено перший блок курсу з підтримки психічного здоров’я

Зміни розпочинаються з тебе: як на локальному рівні впливати на глобальні процеси. Досвід БУР

Обговорили співпрацю влади та неурядового сектору у сфері відновлення громад та регіону

Яка вона — українська ідентичність? Відкриті читання «Живої бібліотеки» — на DOCUSPACE

Літня Українська Миротворча Школа 2024

Для українців у Польщі запустили онлайн-курси з вивчення польської: як приєднатися до навчання