Як зацікавити українців контролювати ефективність витрат своїх податків

Показати їм інтерактивні бюджети шкіл, куди ходять їхні дітиУ серпні 2020 року завдяки проєкту Global Communities “Децентралізація приносить прозорість та ефективність в медицині та освіті”(ДІЄМО) на ...

Додано:
Mykola Malukha

shkola (1)

Mykola Malukha

Показати їм інтерактивні бюджети шкіл, куди ходять їхні діти

У серпні 2020 року завдяки проєкту Global Communities “Децентралізація приносить прозорість та ефективність в медицині та освіті”(ДІЄМО) на сайті «Ціни держави» з’явились інтерактивні бюджети шкіл та онлайн-платформа. Ці інструменти розкрили очі багатьом українцям, які не дуже обізнані в темі податків, державного бюджету та ефективності витрат коштів платників податків.

Центр соціально-економічних досліджень CASE Україна в рамках просвітницького проєкту «Ціна держави» зробив багато інструментів, які у доступній та зручній формі розповідають українцям скільки податків вони сплачують державі, на які статті витрат вони йдуть, яким чином формується бюджет України – це «рахунок від держави», «симулятор бюджету України», «інтерактивний бюджет ОТГ» тощо.

Вони поступово змінюють суспільну думку, у медіа частіше починають вживати словосполучення «гроші/кошти платників податків», а не «державні гроші». Однак ці онлайн-інструменти ще не можна назвати повноцінною «точкою входу» в умовний рух контролю за витратами котів з бюджетів для широких мас.

ілюстрація бюджет школи

Саме інтерактивні бюджети шкіл та онлайн-платформи – ідеальні механізми індуктивного методу пізнання (від часткового до загального) та захоплення масової свідомості ідеєю, що не існує державних грошей, а є кошти українських платників податків.

Створені перші інтерактивні бюджети для 144 шкіл з 25 ОТГ, які разом охоплюють 14 областей України, дозволяють мешканцям громад отримати найактуальніші (за 2020 рік) дані про обсяги коштів, які виділяються на кожну школу та отримати візуалізовану детальну інформацію про напрямки видатків. Наприклад, дізнатися суму витрат на зарплату працівникам школи, витрати на комунальні послуги та енергоносії, харчові продукти, закупівлю комп’ютерного обладнання тощо. Батьки, крім свого закладу, можуть докладно вивчити бюджет сусідньої школи та порівняти між собою статті витрат.

Громади, де ще немає інтерактивних бюджетів шкіл поки можуть порівняти на онлайн-платформі загальні дані по школах станом на 2018 рік (найближчим часом буде оновлення за 2019 рік) – кількість учнів, кількість вчителів, бюджет школи, середні витрати на одного учня. Наразі команда CASE України працює над включенням додаткових параметрів, зокрема, середній бал ЗНО серед випускників.

ілюстрація порівняння шкіл

Чому CASE Україна покладає великі сподівання, що інтерактивні бюджети шкіл ОТГ масово змінять ставлення українців до податків та контролю над бюджетними витратами? Кожен батько дитини шкільного віку стикається із проблемами в освіті – десь це переповненість класів, а десь  нестача вчителів, поганий стан споруд, відсутність сучасного комп’ютерного обладнання та фізичних та хімічних лабораторій тощо. Майже кожна школа – це добровільні (часто це у примусові формі) благодійні внески для розв’язання проблем у закладах.

Часто приходиться стикатися із відгуками про відсутність фінансової прозорості як щодо зібраних батьківськими комітетами коштів, так й витрат грошей з бюджету. Найактивніші батьки у громадах приходять до фінансових структурних підрозділів ОТГ та запитують інформацію про бюджети закладів. Якщо вони надаються, то переважно у незручній та малозрозумілій формі.

Відтепер батькам не треба ходити до керівництва шкіл чи установ – вони з домашнього комп’ютера зможуть вивчити фінансовий стан школи, порівняти з іншими та поставити свої запитання на сторінці інтерактивного бюджету конкретного закладу. Наприклад, керівництво школи вирішить зібрати кошти на утримання комп’ютерного класу, а завдяки інтерактивному бюджету можна буде побачити, що цього року вже витрачено 100 тис. грн на ці потреби. Відповідно, люди ставитимуть прямі запитання про доцільність цих зборів та проситимуть продемонструвати придбану комп’ютерну техніку. Таким чином батьки почнуть детально вивчати як витрачаються їхні податки на школу їх дитини, а далі вже цікавитимуться розподілом бюджетних коштів громади, наприклад, витратами на дорогу та освітлення до школи.

За три тижні з моменту запуску інструменти привернули увагу суспільства і мають попит. Зокрема, без витрат на рекламу та просування сторінку платформи відвідало майже 1,5 тис. осіб. Серед всіх закладів безумовним рекордсменом за кількістю унікальних відвідувачів є Царичанська загальноосвітня школа (Царичанська ОТГ, Дніпропетровська обл.), інтерактивний бюджет якої відвідало понад 300 користувачів. У закладі навчається 935 дітей і працює 61 вчитель.

Відео презентації онлайн-інструментів на сторінці «Ціна держави» у Facebook переглянуло 1500 користувачів, а сам пост про запуск інтерактивних бюджетів охопив 12 тис. осіб.

Поява нових інструментів для відстеження ефективності витрат коштів платників податків та контролю над якістю шкільної освіти викликало інтерес ЗМІ. Зокрема, про це написали новину 6 загальнодержавних (Ліга.net, Освіта.UA, finance.ua, Громадський простір) та 54 регіональних медіа з 13 областей України.

На сьогоднішній день CASE Україна отримав 75 заявок на створення інтерактивних бюджетів шкіл в інших ОТГ та містах країни. Поширення досвіду використання онлайн-бюджету шкіл в громадах дозволить у найближчому майбутньому створити інструмент для кожного з 14 тис. закладів


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

Як покращити доступ МСП в Україні до фінансових ресурсів ЄС під час пандемічної кризи

Підводні камені модерації онлайн-заходів

Як протидіяти фейкам: три поради на щодень

Посібник Ради Європи «Демократичне врядування в школах»

Щодо спрямування коштів на організацію онлайн-навчання для закладів загальної середньої освіти

Проект Закону України «Про освіту дорослих». Що він НЕ ДАЄ закладам післядипломної педагогічної освіти?