Використання інструментів локальної демократії в умовах карантину (звіт)

Протягом липня – вересня 2020 року експерти та експертки Громадської спілки «Мережа хабів громадянського суспільства України» проводили дослідження практик використання інструментів демократії в ...

Додано:
grupa.vplyvu

Снимок экрана 2020-10-12 в 21.46.23

grupa.vplyvu

Протягом липня – вересня 2020 року експерти та експертки Громадської спілки «Мережа хабів громадянського суспільства України» проводили дослідження практик використання інструментів демократії в умовах карантину. Дослідники, аналізуючи інформацію з 27 громад з 9 областей України, хотіли дізнатися, як пандемія COVID-19 вплинула на громади, чи існують в громадах бар’єри для участі жителів у місцевому самоврядуванні та чи вдалося адаптивати інструменти локальної демократії до вимог карантину.

Проведений аналіз продемонстрував, що у переважній більшості громад діючі інструменти локальної демократії не адаптовані до потреб карантину. Органи місцевого самоврядування не вносили зміни та уточнення до процедур локальної демократії. Наприклад, такий обов’язковий інструмент як громадські слухання використовувався громадами лише в окремих випадках. Скоріше виключенням, ніж правилом є розміщення у відкритий доступ відеотрансляцій засідань колегіальних органів місцевої влади. Зв’язок органу місцевого самоврядування із мешканцями забезпечувався переважно за допомогою електронних звернень, електронних петицій, скриньок для звернень, форм для звернень на сайті.

Не обійшлося і без бар’єрів, які знижують рівень доступності інструментів для громадян. Найбільш поширеними бар’єрами в громадах є такі:

– надання права на участь у місцевому самоврядуванні виключно членам територіальної громади, тобто особам з реєстрацією на території громади;

– позбавлення неповнолітніх громадян можливості брати участь у місцевому самоврядуванні;

– неврахування потреб осіб з інвалідністю щодо створення належних умов для їх доступу до процесу прийняття рішень, неврахування гендерного компоненту у процедурах участі;

– завищені підписні пороги на підтримку електронних петицій, місцевих ініціатив;

– обмеження доступу до засідання колегіальних органів;

– позбавлення жителів можливості ініціювати загальні збори, громадські слухання.

Для подолання зазначених бар’єрів автори звіту пропонують серед іншого:

– використовувати інструменти онлайн-взаємодії із владою: електронні звернення, місцеві ініціативи, електронні петиції, електронні консультації.

– дотримуватись правил карантину під час участі у громадських слуханнях самоврядування.

– отримувати та поширювати інформацію щодо COVID-19, яка розміщена на сайті відповідних органів державної влади та органу місцевого самоврядування.

З повним текстом звіту можна ознайомитися за посиланням

Звіт підготовлено в рамках проєкту «Захист прав людини та місцева демократія в кризових умовах», що реалізується в рамках проєкту ПРООН «Громадянське суспільство задля розвитку демократії та прав людини в Україні» за фінансової підтримки Міністерства закордонних справ Данії.

© Програма розвитку Організації Об’єднаних Націй в Україні, 2020. Жодну частину цієї публікації не можна відтворювати, зберігати у пошуковій системі або передавати у будь-якому вигляді та будь-яким способом, зокрема, електронним, механічним, фотокопіюванням, записом чи іншим без попередньої письмової згоди. Думки, висновки чи рекомендації належать авторам чи упорядникам видання та не обов’язково відображають погляди Міністерства закордонних справ Данії, Програми розвитку Організації Об’єднаних Націй чи інших агентств ООН.

Дослідження проведене протягом липня – вересня 2020 року в рамках проєкту «Захист прав людини та місцева демократія в кризових умовах», який виконують члени Громадської спілки «Мережа хабів громадянського суспільства України»: Громадська організація «Громадський Холдинг «ГРУПА ВПЛИВУ» (Київська область), Аналітичний центр «Інститут аналітики та адвокації» (Полтавська область), Благодійна організація «Благодійний фонд «Центр громадських ініціатив» (Закарпатська область), Громадська організація «Волинський Інститут Права» (Волинська область), Громадська організація «Точка доступу» (Донецька область), Благодійна організація «Фонд громади міста Херсон «Захист» (Херсонська область), Рівненська обласна громадська організація «Комітет виборців України» (Рівненська область), Громадська організація «Центр підтримки громадських і культурних ініціатив «Тамариск» (Дніпропетровська область), Громадська організація «Агентство економічного розвитку» (Миколаївська область).

Загальний аналіз проведено ВГО «Асоціація сприяння самоорганізації населення».

Відкрити інструкцію в новому вікні 


Тематика публікації:            

Останні публікації цього розділу:

Перше місце за доброту або чим вразила команда «Пряна Казка»

Роль соціального підприємництва у розвитку громад: приклад Solar Hope як соціальне підприємництво може трансформувати громади

STEM-освіта у Нововолинську. Як ГО «Молодіжні вітрила» створює можливості для молоді у сфері науки

Цифрова модель розвитку громади через платформу CLS

Історія успіху ai baby tales або інновації для найменших

Місцева ініціатива для глобальних змін