Центру політико-правових реформ – 25 років

Центру політико-правових реформ — 25 років! Чверть століття. Я неймовірно радий працювати і бути разом з командою Центру.ЦППР — це недержавний аналітичний центр, створений у 1996 році після прийняття ...

Додано:
IvanHolod

Лого ЦППР. 25

IvanHolod

Центру політико-правових реформ — 25 років! Чверть століття. Я неймовірно радий працювати і бути разом з командою Центру.

ЦППР — це недержавний аналітичний центр, створений у 1996 році після прийняття Конституції, метою якого є сприяння проведенню реформ у політико-правовій сфері задля утвердження в Україні демократії, верховенства права та належного урядування.

Ми не шукаємо простих шляхів і легких рішень. Наші стратегічні цілі прості у формулюванні, але не такі прості у досягненні:

  • підпорядкувати владу Конституції;
  • належне урядування та належна адміністрація;
  • справедливий суд;
  • захищеність від протиправних посягань;
  • відчутне зниження рівня корупції у державі;
  • розвинуте громадянське суспільство.

Обнадіює те, що на цьому шляху ми не єдині. З нами наші міжнародні партнери й колеги по громадському сектору: донорські організації, проєкти міжнародної технічної допомоги, громадські організації, аналітичні центри, науковці, активісти; небайдужі до долі України депутати, політики, державні службовці. Разом лупати сю скалу легше.

Мене часто запитують, а що ж ви робите, чим займається ваш аналітичний центр? Якщо декількома словами то, ми намагаємося рухати позитивні зміни в країні. За 25 років ЦППР був долучений до розробки й адвокації багатьох законів:

  • «Про Кабінет Міністрів України».
  • «Про центральні органи виконавчої влади».
  • «Про державну службу».
  • «Про доступ до судових рішень». На його основі сьогодні працює Єдиний державний реєстр судових рішень.
  • «Про доступ до публічної інформації».
  • «Про адміністративні послуги».
  • «Про безоплатну правову допомогу».
  • «Про прокуратуру».
  • «Про Державне бюро розслідувань».
  • «Про всеукраїнський референдум».
  • «Про громадські об’єднання».
  • Із останнього — закон «Про адміністративну процедуру». ЦППР брав провідну участь у його підготовці й адвокатуванні з 1999 року і який Верховна Рада, напевно як подарунок для ЦППР, ухвалила за 2 дні до нашого Дня народження.

А також багато іншої роботи у різних напрямках.

У сфері конституціоналізму:

  • Лобіювання (1998-2002) прозорості діяльності Верховної Ради України, зокрема наповнення сайту www.zakon.gov.ua законопроектами, внесеними в Парламент тоді, коли на сайті Парламенту вони ще не були доступні.
  • Активна участь у вдосконаленні законодавства та практики про свободу мирних зібрань і свободу асоціацій, зокрема участь у розробці проєкту Закону «Про свободу мирних зібрань і свободу асоціацій», зокрема участь у розробці проєкту Закону «Про громадські об’єднання», ухваленого в 2012 році.
  • Боротьба з неконституційними повноваженнями парламентських політичних партій виключати кандидатів у народні депутати України з виборчого списку політичної партії після оприлюднення результатів голосування, які було скасовано Конституційним Судом України в 2017 році.
  • Боротьба з неконституційним Законом «Про всеукраїнський референдум», ухваленим у 2012 році. Його було скасовано Конституційним Судом України в 2018. Розробка й адвокація нового проекту Закону «Про всеукраїнський референдум», ухваленого в 2021 році.
  • За участю експертів ЦППР напрацьовано нову редакцію Закону «Про політичні партії», який забезпечує реалізацію конституційного права громадян на свободу об’єднання у політичні партії та вдосконалює правове регулювання організації та функціонування політичних партій в Україні.
  • Організована ЦППР робоча група розробила проєкт закону «Про місцевий референдум», який визначає правові засади здійснення народного волевиявлення через місцевий референдум, його організацію та порядок проведення.

У сфері реформування виконавчої влади:

  • Розробка Закону «Про місцеві державні адміністрації», ухваленого в 1999 р.
  • Розробка Закону «Про Кабінет Міністрів України». Експерти ЦППР боролися за його ухвалення з 1996 р. Він вісім разів ухвалювався Верховною Радою України та ветувався Президентом України. У результаті Закон ухвалено в 2008 р. (у 2010-2011 рр. був суттєво зіпсований режимом Януковича, але в 2014 р. — в основному повернений до попередньої редакції).
  • Участь у розробці концепцій та пакету законопроектів про адміністративно-територіальну реформу і децентралізацію (2008-2009, 2014 рр.).
  • У 2016 р. Уряд запустив реформу міністерств, покликану запровадити ефективний аналіз політики і стратегічне планування в міністерствах. Ця реформа адвокатувалася ЦППР з 2005 р.

У сфері адміністративних послуг та адміністративної процедури:

  • Формування доктрини адміністративних послуг та практичне впровадження ідеї ЦНАП.

У сфері судівництва:

  • Розробка концепції створення адміністративних судів в Україні та Кодексу адміністративного судочинства
  • Участь у розробці змін до Конституції України щодо правосуддя (2016), положень законів «Про судоустрій і статус суддів» (2014, 2015, 2016), «Про Вищу раду правосуддя» 2016. Завдяки експертам ЦППР передбачено механізми очищення та оновлення суддівського корпусу, зокрема створення Громадської ради доброчесності, заходи із захисту суддівської незалежності.
  • Адвокатування створення Вищого антикорупційного суду, участь у підготовці нормативно-правового забезпечення його діяльності.

У сфері кримінальної юстиції:

  • Підготовка й обґрунтування реформи інституту адміністративної відповідальності та проекту Кодексу про адміністративні проступки.
  • Активна участь у розробці Кримінального процесуального кодексу України, Закону «Про безоплатну правову допомогу». Підготовка науково-практичного коментаря до Кримінального процесуального кодексу України.
  • Допомога у формуванні Національної поліції: участь у підготовці Закону «Про Національну поліцію» (2015), Дисциплінарного статуту Національної поліції (2018), відборі патрульних поліцейських.
  • Розробка та адвокатування ухвалення Закону «Про Державне бюро розслідувань» (2015).

У сфері запобігання корупції:

  • Участь в підготовці Закону «Про національне антикорупційне бюро України» (2014), посилення інституційної спроможності НАБУ та САП через надання науково-методичних рекомендацій, консультацій детективам і прокурорам, підготовку експертних висновків тощо. Підготовка науково-практичних коментарів до законів «Про засади запобігання і протидії корупції», «Про запобігання корупції».
  • Участь у розробці та адвокації законопроектів, які посилюють дієвість антикорупційної політики та були частиною Плану дій з лібералізації візового режиму між Україною та ЄС.
  • Розробка методології та подальша антикорупційна експертиза кількох сотень законопроектів, що дозволило заблокувати ухвалення багатьох законопроектів, які містять корупціогенні фактори та/або спрямовані на гальмування антикорупційної реформи.
  • Підготовка альтернативних звітів з оцінки ефективності впровадження державної антикорупційної політики за період з 2013 по 2020 рр.
  • Надання експертної підтримки НАЗК, ЦВК, судам та іншим державним інституціям з питань запобігання і протидії «політичній корупції» (участь у розробці/доопрацюванні актів НАЗК у цій сфері, підготовка експертних висновків, науково-методичних рекомендацій, моніторингових звітів тощо). Розробка проекту Закону «Про удосконалення системи запобігання та боротьби з політичною корупцією».

Ми дякуємо друзям і партнерам, які були поряд весь цей час. Та з радістю та наснагою продовжуємо лупати сю скалу на шляху до кращої України!

Микола Степанов,
виконавчий директор
Центру політико-правових реформ


Тематика публікації:                  

Останні публікації цього розділу:

Промотувати українську спадщину: які ідеї представили фахівці культурного сектору

«Розширення можливостей жінок у бізнесі»: історія Марії Дворської

Впровадження гендерних підходів на робочому місці дозволяє жінкам впливати на розвиток компанії

Як розвивати громадянське суспільство під час війни

Виклики і можливості розвитку сфери культури та соціальної згуртованості у Тернопільській області

Об’єднання задля відновлення: як ОГС можуть працювати разом для спільного впливу на процеси?