Соціальне підприємництво та COVID-19: як подолати кризу?

Те, що пандемія COVID-19 сильно вдарила по бізнесу — давно не новина. Значного негативного впливу зазнало і соціальне підприємництво. Так, у Бельгії активність соціальних підприємств знизилась на ...

covid

Платформа соціальних змін

Те, що пандемія COVID-19 сильно вдарила по бізнесу — давно не новина. Значного негативного впливу зазнало і соціальне підприємництво. Так, у Бельгії активність соціальних підприємств знизилась на 85%, а 21% бізнесів зовсім перестали працювати. А серед людей з інвалідністю, які були у штаті соціальних підприємств, зараз працюють лише 16%. 

В Україні масштабні дослідження впливу COVID-19 на соціальний бізнес поки що не проводились. Однак, за даними Європейської Бізнес Асоціації, під час пандемії малий бізнес (до якого належить більшість соціальних підприємств) втратив від 50 до 75% прибутку. 

Однак є і гарні новини. За даними Opendatabot, український бізнес починає відновлюватись після карантину — так, у вересні кількість відкритих підприємств та нових вакансій майже наблизилась до докарантинного рівня. І це значить, що зараз саме час боротись наслідками пандемії. 

В кризовий час загострюються існуючі соціальні проблеми — і потреба у нестандартних рішеннях та соціальних інноваціях зростає. «Під час пандемії COVID-19 ми бачимо, що традиційні шляхи вирішення проблем не працюють. І тому зараз нам, як ніколи, потрібні соціальні інноватори — люди, які знаходять нові способи для допомоги іншим», — коментує СЕО та засновник Української соціальної академії Михайло Мельник.

За оцінками Світового банку, цьогоріч понад 420 мільйонів людей опиняться за межею бідності — це нівелює результати роботи соціальних ініціатив з 2016 року. «Зараз нам потрібні успішні лідери — не лише для того, щоб допомогти найуразливішим категоріям населення, а й «перезавантажити» українське суспільство», — йдеться у звіті Всесвітнього економічного форуму, присвяченому викликам, з якими стикнулись соціальні підприємці.

Щоб дати раду ситуації, 60 провідних організацій змін створили COVID Response Alliance for Social Entrepreneurs (Альянс реагування на COVID-19), головна мета якого — допомога соціальним підприємцям та боротьба з наслідками пандемії коронавірусу. 

Підтримати соціальних інноваторів намагаються і в Україні. Наприклад, на програмах Української соціальної академії «Акселератор соціального підприємництва» та «Менеджмент соціальних інновацій» готують до запуску більше ніж 100 соціальних підприємств самої різноманітної спрямованості: від допомоги людям з інвалідністю до освітніх проєктів. Дізнатись більше про учасників програм та їхні ідеї можна на сайті Української соціальної академії.

В академії вирішили поділитись порадами, щоб надихнути та підтримати соціальних підприємців у кризові часи.

Приорітизуйте та приймайте зважені рішення

В кризу важливо зосередиться на аспектах, які важливі для виживання вашого підприємство. Тож будьте ощадливими та визначте пріоритети на найближчі шість місяців.

Приймаючи рішення, зберіть всю наявну інформацію — та, за можливості, уникайте рішень, які ви не зможете змінити.

Об’єднуйтесь з іншими

Криза — не час для конкуренції. Налагодивши партнерства та об’єднавши ресурси та зусилля, ви вийдете на попередній рівень доходу швидше і з меншими втратами.

За дослідженням, велика кількість соціальних зв’язків допомагає мінімізувати негативні наслідки економічної кризи, а також запобігає бажанню закрити свій бізнес. До того ж соціальне дистанціювання — чудова можливість активізувати роботу онлайн.

Підтримайте своїх працівників

Заохочуйте хворих працівників залишатися вдома, не боячись скорочення доходів, та пересвідчитесь, що всі працівники знають про нові правила виходу на лікарняний. 

Також не завадить створити механізм, який допоможе персоналу напряму звернутись до вас, якщо у вас виникне питання або проблема. Адже деякі з ваших працівників можуть бути у групі ризику тяжкого перебігу COVID-19 — наприклад, люди похилого віку та особи з хронічними захворюваннями.

Подумайте, як ви зможете допомогти

Звісно, як соціальний підприємець ви вже маєте соціальну місію. Однак, під час кризи потреби вашої цільової групи могли змінитись. До того ж не завадить подумати, якими знаннями та ресурсами ви могли б допомогти тим, хто потерпає від кризи найбільше. 

Підтримавши інших в кризовий час, ви сформуєте соціальні зв’язки, які стануть вам у нагоді у найближчі місяці та роки.

Знайте, що ви не самі

Потреба соціальних підприємців у підтримці ніколи не була нагальнішою. І в екосистемі соціального підприємництва з’явились перші можливості, які допоможуть протидіяти наслідкам пандемії.

  • Ринки соціального капіталу (SOCAP) зробили саміт Global Impact віртуальним, щоб надихнути інвестиції в позитивні зміни та зміцнити взаємозв’язок у часи блокування та карантину.
  • NextBillion створив і постійно оновлює перелік ресурсів для сектору соціального впливу: від джерел фінансування до карт даних.
  • Провідні латиноамериканські інкубатори, акселератори, фонди та агенти підтримки підприємництва створили альянс Emprendedores Frente al COVID-19. Його мета — обмін інформацією, координація діяльності та узгодження зусиль для допомоги латиноамериканським соціальним підприємцям.
  • Альянс реагування COVID для соціальних підприємців — результат співпраці понад 40 глобальних організацій (Aspen Network of Entrepreneurs of Development (ANDE), Фонд Сколла, Центр інновацій та впливу USAID та ін.).
  • Центр сприяння соціальному підприємництву (CASE) запустив Covidcap.com. Це база даних фондів надзвичайної допомоги на суму понад 1 трильйон доларів.
  • В Українській соціальній академії зробили програми з соціального підприємництва («Акселератор соціального підприємництва», «Менеджмент соціальних інновацій» безкоштовними). Зараз на програмах навчаються більше ніж 100 соціальних підприємців. А ще в академії провели безкоштовну онлайн-конференцію Social Navigator, присвячену тому, як адаптуватися до нових економічних реалій, розробити ефективну стратегію продажів та розвитку бізнесу. 

Звісно, пандемія COVID-19 та карантин позначились на всіх сферах бізнесу. Однак, це не означає що потрібно опускати руки — сама в кризові часи потреба в соціальних інноваціях відчувається найгостріше. Тому Українська соціальна академія намагається зробити все можливе, щоб підтримати соціальних підприємців у скрутні часи. Ми готуємо для вас програми та події, на яких приділяємо особливу увагу тому, як протидіяти кризі та ефективно виконувати соціальну місію. Щоби не пропустити останні наші новини та події, підписуйтесь на сторінку у Фейсбуці.

Українська соціальна академія навчить заробляти стабільно та вирішувати при цьому соціальну проблему.


Тематика публікації:                        

Останні публікації цього розділу:

Цифрова модель розвитку громади через платформу CLS

Історія успіху ai baby tales або інновації для найменших

Місцева ініціатива для глобальних змін

«Зелений подих» — новий приклад соціального бізнесу

Соціальна майстерня «Drevko»: простір для нових можливостей

Курс обміну валют за грантами від Європейської Комісії: як звітувати донору?