Проєкт Положення про ліцей: застосувати не можна скасувати

Проєкт Положення про ліцей: застосувати не можна скасуватиЩойно завершилося громадське обговорення проєкту Положення про ліцей, підготовленого Міністерством освіти і науки України. То де ж ставити ...

Додано:
DOCCU

132441973_226297048984232_2006275343139282361_n

DOCCU

Проєкт Положення про ліцей: застосувати не можна скасувати

Щойно завершилося громадське обговорення проєкту Положення про ліцей, підготовленого Міністерством освіти і науки України. То де ж ставити кому?

З одного боку, дуже потрібний документ, адже відповідно до Закону України «Про загальну середню освіту», ст. 32 п. 1.: «Ліцеї можуть бути утворені та здійснювати освітню діяльність за умови дотримання вимог цього Закону, ліцензійних умов та положення про ліцей, затвердженого Кабінетом Міністрів України».

Наразі, чинного положення про ліцей так і немає. Діє Інструкція про організацію та діяльність ліцею, затверджена ще в 1995 р. Очевидно, застаріла й така, що не відповідає оновленому освітньому законодавству, яке ставить за мету створення різноманіття в системі освіти з можливостями вибору дитиною різних освітніх траєкторій. Саме тому минулого року було прийнято, зокрема й Положення про науковий ліцей та науковий ліцей-інтернат

Проте, з іншого боку, цей проєкт Положення про ліцей викликає низку питань до авторів і здивування щодо відповідності документа проголошеним напрямам шкільної реформи. 

Найпринциповіше зауваження до проєкту Положення – концептуальне! На мою думку, яку поділяють й інші експерти та директори ліцеїв, запропонована редакція спотворює основи освітньої реформи, розпочатої з прийняттям Закону України «Про освіту» (2017). Він визначив модель старшої школи як трирічну та профільну. Перехід на 12-річний термін навчання і запровадження профільної школи має створити можливості для учнів-випускників або продовжити навчатися на вищих рівнях освіти, або одразу вийти на ринок праці, отримавши певну практичну підготовку.

У Законі України «Про освіту» (2017) чітко розмежовано здобуття профільної середньої освіти на два спрямування:

  • академічне – як профільне навчання на основі поєднання змісту освіти, визначеного стандартом профільної середньої освіти, і поглибленого вивчення окремих предметів з урахуванням здібностей та освітніх потреб здобувачів освіти з орієнтацією на продовження навчання на вищих рівнях освіти;
  • професійне – як орієнтоване на ринок праці профільне навчання на основі поєднання змісту освіти, визначеного стандартом профільної середньої освіти, та професійно орієнтованого підходу до навчання з урахуванням здібностей і потреб учнів. (ч. 7 ст. 12 Закону України «Про освіту»).

У продовження Закон України «Про повну загальну середню освіту» (2020) зазначає:

  • Кожному забезпечується доступність та якість повної загальної середньої освіти. (ч. 2 ст. 6).
  • Здобуття профільної середньої освіти гарантується за академічним або професійним спрямуванням. Здобуття профільної середньої освіти за будь-яким спрямуванням не обмежує право особи на його зміну, а також на здобуття освіти на інших рівнях освіти. (ч. 4 ст. 6).
  •  Не може бути обмежень у доступі до здобуття повної загальної середньої освіти. (ч. 1 ст. 7).

Однак саме ці базові норми освітніх законів, здається, повністю проігноровані авторами проєкту Положення про ліцей. За логікою авторів, учні, які мають намір здобути повну загальну середню освіту з профільною освітою професійного спрямування, не мають свого місця в закладах загальної середньої освіти, а, отже, повинні йти зі школи до ПТУ. Саме так може тлумачитися запропоноване в п. 3 визначення: «Ліцей є закладом загальної середньої освіти – юридичною особою, що забезпечує відповідно до державних стандартів здобуття профільної середньої освіти академічного спрямування та відповідно до рішення його засновника може забезпечувати здобуття базової середньої освіти».

ДО УВАГИ 

З редакції проєкту пересічному громадянинові, як і значній частині освітян, не зрозуміло, чим таке тлумачення профільної освіти відрізняється від колишньої радянської системи освіти, де після закінчення «основної школи» учні могли піти лише або в старші класи, або в ПТУ»?

Нагадаю авторам проєкту, що потрібно відрізняти профільну середню освіту від професійної (професійно-технічної) освіти. Як окремі рівні освіти вони можуть здобуватися як одночасно, так і, передусім, окремо. Законами таке розмежування забезпечене через два різні спеціальних закони.

Не повинен, як зазначається у проєкті, заклад загальної середньої освіти бути передбаченим тільки для учнів, які мають поглиблено вивчати окремі академічні предмети з орієнтацією на продовження навчання на вищих рівнях освіти. І на законодавчому рівні це не передбачено! Закон України «Про освіту» (ч. 7 ст. 12) визначає: «Заклади освіти можуть мати освітні програми профільної середньої освіти за одним чи обома спрямуваннями». Проте ця норма не знайшла свого відображення у проєкті Положення про ліцей.

Наголошу, що громадяни повинні мати право здобути профільну освіту, у тому числі професійного спрямування, без одночасного здобуття освіти за іншими вищими рівнями освіти. Учням, які не планують отримувати освіту за іншими рівнями крім повної загальної середньої освіти, не потрібно без бажання ознайомлюватися з законами, що визначають здобуття освіти за іншими рівнями, зокрема професійної (професійно-технічної) освіти (далі – ПТО). Не може здобуття повної загальної середньої освіти обов’язково передбачати (вимагати) здобуття ПТО! Адже останнє передбачає навчання в закладах ПТО.

Жоден заклад професійної (професійно-технічної) освіти не дозволить учням здобувати профільну середню освіту без одночасного здобуття професійної (професійно-технічної) освіти. Відповідно до статті 16 Закону України «Про професійну (професійно-технічну) освіту» саме «випускнику закладу професійної (професійно-технічної) освіти, який здобув повну загальну середню освіту, видається відповідний документ про освіту встановленого зразка».

Ще одна невідповідність. Положення про ліцей має забезпечити можливість заснування ліцею, що буде забезпечувати здобуття профільної освіти, в тому числі професійного спрямування. Приміром, такі наміри мають приватні заклади освіти, які спираються на такі норми:

  • «Заклад освіти може здійснювати освітню діяльність одночасно на різних рівнях освіти та за різними видами освіти, утворювати для цього структурні підрозділи» (частина статті 22 Закону України «Про освіту»).
  • «Приватні та корпоративні заклади освіти, а також заклади загальної середньої освіти, особливості освітньої діяльності яких визначені міжнародними договорами України, можуть здійснювати освітню діяльність одночасно на всіх рівнях повної загальної середньої освіти». (частина 1 статті 35 Закону України «Про повну загальну середню освіту»).

ДО УВАГИ 

На жаль, у запропонованому проєкті Положення про ліцей ми спостерігаємо спробу ліквідувати право громадян здобути профільну середню освіту професійного спрямування без одночасного здобуття професійної (професійно-технічної) освіти в закладах ПТО, а також заборонити подальшу освітню діяльність вже існуючих закладів загальної середньої освіти, що забезпечують здобуття профільної середньої освіти і набуття учнями певних компетентностей робітничих професій, які учні можуть застосувати одразу після випуску і виходу, за бажанням або за потреби, на ринок праці.

Водночас жодної норми в Законі України «Про повну загальну середню освіту» про те, що ліцей – це тип закладу освіти виключно академічного спрямування немає. «Ліцей – тип закладу освіти, що забезпечує здобуття профільної середньої освіти» (ч. 1 ст. 35). За логікою повинні утворюватися ліцеї академічного та/або професійного спрямування, з можливістю, приміром, у своєму найменуванні, за бажанням, виокремити профіль, приміром «Академічний ліцей» або «Професійний ліцей». Діяльність професійного ліцею, як і академічного, у першу чергу, повинна регламентуватися Законом України «Про повну загальну середню освіту».

Саме такий підхід повинен бути відображений у Положенні про ліцей. Натомість проєкт виписаний лише для академічного ліцею. Професійне спрямування ліцею в цьому проєкті потребує окремого напрацювання.

Як висновок, зазначу, що Положення в такому вигляді приймати недоцільно. Як компромісний варіант, цей проєкт можна розглядати винятково як проєкт «Положення про академічний ліцей», а не положення про ліцей загалом. Для напрацювання узгодженої редакції Положення про ліцей у відповідності до ідей освітньої реформи та норм чинних законів України має бути створена робоча група з фахівців МОН та представників освітніх громадських об’єднань, керівників закладів загальної середньої освіти, що багато років надають якісну профільну освіту за різними профілями, освітян-експертів та інших зацікавлених сторін.

 

Людмила Паращенко

співзасновниця і директорка Київського ліцею бізнесу, голова правління “Агенції розвитку освітньої політики”, докторка наук з державного управління


Тематика публікації:        

Останні публікації цього розділу:

Перше місце за доброту або чим вразила команда «Пряна Казка»

Роль соціального підприємництва у розвитку громад: приклад Solar Hope як соціальне підприємництво може трансформувати громади

STEM-освіта у Нововолинську. Як ГО «Молодіжні вітрила» створює можливості для молоді у сфері науки

Цифрова модель розвитку громади через платформу CLS

Історія успіху ai baby tales або інновації для найменших

Місцева ініціатива для глобальних змін