Про Державний бюджет України 2026 і не тільки

Коли  читаєш текст проєкту державного бюджету, зазвичай спостерігаєш купу цифр, одні цифри, ще якісь неологізми на зразок «як виключення на 2026 рік» і т.п. Бракує відчуття, що це бюджет насамперед ...

Додано:
powerreform

Текст абзацу

powerreform

Коли  читаєш текст проєкту державного бюджету, зазвичай спостерігаєш купу цифр, одні цифри, ще якісь неологізми на зразок «як виключення на 2026 рік» і т.п. Бракує відчуття, що це бюджет насамперед воюючої країни, а є натомість повна відсутність жодних мотиваційних, спрямовуючих норм, є брак хоча б преамбул, які б давали загальне тлумачення духу основного економічного закону, за яким житиме країна впродовж року.

Аби побачити, а як би це могло бути у нас, слід поглянути на бюджет США, який подавав свого часу до конгресу Франклін Рузвельт, президент США на 1942 фінансовий рік, коли ця країна уже вступили у другу світову війну.

Якщо порівняти загальні підходи до бюджетування в США, Великої Британії у Другу світову і в Україні зараз, можна побачити загалом багато схожого, але є і відмінності.

Тепер поглянемо дефіцити бюджетів США та України.

Бюджет США 1942

Надходження $8 275, млн. Витрати $17 485 млн. Перевищення витрат над надходженнями 9 210 млн. Прямі витрати на оборону – $10,811, або 62%, Дефіцит – 52,6%.

Бюджет України 2026 рік: доходи 2 890 млрд грн, видатки – 4 751 млрд грн. прямі витрати на оборону 1 759,9 млрд або 36,9%.  Перевищення витрат над надходженнями 1861,8 млрд грн. Дефіцит 39,2%.

Відтак можна зробити припущення, що бюджет України на 2026 рік менш напружений ніж бюджет США 1942 року і менш зорієнтований на війну?!

Ключові міркування. Як оцінити ситуацію і як діяти?

  1. Коштів в економіці України формується зараз дуже мало. І це цілком природньо – війна зруйнувала цілі сектори економіки, порушила логістику, по суті обвалила наші ключові статті експорту – метал, хімія, електроенергія, скоротила аграрну спроможність.
  2. Чи може воєнний бюджет формувати свої доходи і видатки в такому ж режимі, як до війни? Навряд.
  3. Чи можна робити розрахунки надходжень ключових податків, як ПДФО, податку на прибуток в різних безпекових макрорегіонах за однаковими мірками? Навряд, адже скорочення економіки відбувається дуже по-різному.
  4. До проєкту бюджету є дуже багато додатків, які містять багато цифр. А чи присутня в ньому ідеологія «воєнного бюджету»?
  5. Нажаль бюджет 2026 виглядає майже так само, як і бюджет 2020 чи 2021 років.

Що виглядало б доцільним у нових підходах до бюджетування?

  1. Встановлення загальних принципів фінансування видатків: з державного бюджету фінансується лише те, що спрямовано на перемогу чи що формує стійкість фронту і тилу.
  2. Підвищуються податки – але платитимуть їх усі. Ухилення від податків карається високою відповідальністю.
  3. Обмежуються/не індексуються всі не критичні виплати.
  4. Встановлюються обмеження на суму заробітних плат усіх зайнятих у публічному секторі, обмеження підв’язується до рівня заробітних плат військових.
  5. Обмежуються розміри пенсій та довічних утримувань.
  6. Капітальні вкладення спрямовуються винятково на: будівництво виробництв/підземне/захищене, оперативне відновлення порушеної критичної інфраструктури та логістики, забезпечення життєдіяльності поселень.
  7. Фінансування має здійснюватися на основі програм, які спрямовані на досягнення стійкості та перемоги.
  8. При формуванні надходжень та видатків має враховуватись територіальний аспект – де можна сподіватись на податки, а де їх не буде тому і не варто їх брати в розрахунки; де потрібно капітальні вкладення, а де категорично не припустимі.
  9. Потрібно підготувати алгоритм дій на найбільш критичну ситуацію, пов’язану із можливим повним блекаутом України чи її окремих макрорегіонів.

Висновок:

Загалом ситуація на четвертому році повномасштабної війни стає ще більш складною у порівнянні із попередніми роками, прогнози надходжень від внутрішніх джерел можуть бути просто не досяжними, і вони не зможуть покрити заплановані видатки, яких поза видатків оборони є надто багато. Потрібно зважено підійти до обмеження таких видатків та детально і дохідливо пояснити українцям усі ризики, які стоять перед нами.


Тематика публікації:      

Останні публікації цього розділу:

Весна прИйде?

Молодіжні цільові програми в громаді: міфи та реальність

«Абетка для ФОП»: практичний посібник для ВПО, які хочуть започаткувати власну справу

Як бюрократія та відсутність планування паралізує громади та інвестиції

Форсайт-підхід до стратегічного управління: як готуватися до непередбачуваного майбутнього