Про Державний бюджет України 2026 і не тільки
Коли читаєш текст проєкту державного бюджету, зазвичай спостерігаєш купу цифр, одні цифри, ще якісь неологізми на зразок «як виключення на 2026 рік» і т.п. Бракує відчуття, що це бюджет насамперед ...
Додано:
powerreform
Коли читаєш текст проєкту державного бюджету, зазвичай спостерігаєш купу цифр, одні цифри, ще якісь неологізми на зразок «як виключення на 2026 рік» і т.п. Бракує відчуття, що це бюджет насамперед воюючої країни, а є натомість повна відсутність жодних мотиваційних, спрямовуючих норм, є брак хоча б преамбул, які б давали загальне тлумачення духу основного економічного закону, за яким житиме країна впродовж року.
Аби побачити, а як би це могло бути у нас, слід поглянути на бюджет США, який подавав свого часу до конгресу Франклін Рузвельт, президент США на 1942 фінансовий рік, коли ця країна уже вступили у другу світову війну.
Якщо порівняти загальні підходи до бюджетування в США, Великої Британії у Другу світову і в Україні зараз, можна побачити загалом багато схожого, але є і відмінності.
Тепер поглянемо дефіцити бюджетів США та України.
Бюджет США 1942
Надходження $8 275, млн. Витрати $17 485 млн. Перевищення витрат над надходженнями 9 210 млн. Прямі витрати на оборону – $10,811, або 62%, Дефіцит – 52,6%.
Бюджет України 2026 рік: доходи 2 890 млрд грн, видатки – 4 751 млрд грн. прямі витрати на оборону 1 759,9 млрд або 36,9%. Перевищення витрат над надходженнями 1861,8 млрд грн. Дефіцит 39,2%.
Відтак можна зробити припущення, що бюджет України на 2026 рік менш напружений ніж бюджет США 1942 року і менш зорієнтований на війну?!
Ключові міркування. Як оцінити ситуацію і як діяти?
- Коштів в економіці України формується зараз дуже мало. І це цілком природньо – війна зруйнувала цілі сектори економіки, порушила логістику, по суті обвалила наші ключові статті експорту – метал, хімія, електроенергія, скоротила аграрну спроможність.
- Чи може воєнний бюджет формувати свої доходи і видатки в такому ж режимі, як до війни? Навряд.
- Чи можна робити розрахунки надходжень ключових податків, як ПДФО, податку на прибуток в різних безпекових макрорегіонах за однаковими мірками? Навряд, адже скорочення економіки відбувається дуже по-різному.
- До проєкту бюджету є дуже багато додатків, які містять багато цифр. А чи присутня в ньому ідеологія «воєнного бюджету»?
- Нажаль бюджет 2026 виглядає майже так само, як і бюджет 2020 чи 2021 років.
Що виглядало б доцільним у нових підходах до бюджетування?
- Встановлення загальних принципів фінансування видатків: з державного бюджету фінансується лише те, що спрямовано на перемогу чи що формує стійкість фронту і тилу.
- Підвищуються податки – але платитимуть їх усі. Ухилення від податків карається високою відповідальністю.
- Обмежуються/не індексуються всі не критичні виплати.
- Встановлюються обмеження на суму заробітних плат усіх зайнятих у публічному секторі, обмеження підв’язується до рівня заробітних плат військових.
- Обмежуються розміри пенсій та довічних утримувань.
- Капітальні вкладення спрямовуються винятково на: будівництво виробництв/підземне/захищене, оперативне відновлення порушеної критичної інфраструктури та логістики, забезпечення життєдіяльності поселень.
- Фінансування має здійснюватися на основі програм, які спрямовані на досягнення стійкості та перемоги.
- При формуванні надходжень та видатків має враховуватись територіальний аспект – де можна сподіватись на податки, а де їх не буде тому і не варто їх брати в розрахунки; де потрібно капітальні вкладення, а де категорично не припустимі.
- Потрібно підготувати алгоритм дій на найбільш критичну ситуацію, пов’язану із можливим повним блекаутом України чи її окремих макрорегіонів.
Висновок:
Загалом ситуація на четвертому році повномасштабної війни стає ще більш складною у порівнянні із попередніми роками, прогнози надходжень від внутрішніх джерел можуть бути просто не досяжними, і вони не зможуть покрити заплановані видатки, яких поза видатків оборони є надто багато. Потрібно зважено підійти до обмеження таких видатків та детально і дохідливо пояснити українцям усі ризики, які стоять перед нами.




