Координати сенсів, або Для чого насправді командам цінності, місія, бачення

Що може статися з організацією, у якої розмиті чи й зовсім не визначені цінності, місія та бачення? На практиці це призводить до демотивації, вигорання членів команди, ескалації конфліктів, ...

Додано:
Halyna Seheda

G13 HOVERLA Мусієнко Стаття 1 (1)

Halyna Seheda

Що може статися з організацією, у якої розмиті чи й зовсім не визначені цінності, місія та бачення? 

На практиці це призводить до демотивації, вигорання членів команди, ескалації конфліктів, звільнення («виходу з гри», з команди чи проєкту). Замість стратегії розвитку й тактики творення та реалізації сенсів — для такої команди буде характерна стратегія кризи й тактика гасіння пожеж.

Отже, глянемо прицільніше на ці координати сенсів для діяльності організацій.

Усвідомлення та реалізація цінностей формують особистість, дозволяють їй повною мірою реалізуватися в командній роботі. 

Цінності — це те, без чого я — не я. Це щось ґрунтовне, важливе, що визначає особистість або ж що відрізняє команду. 

Цінності — це викристалізувані потреби, які стають основою для мотивації, й, отже, — напряму впливають на персональні та командні результати роботи.

Для організації цінності — це корпоративні переконання, за якими живе й працює команда. Тобто, це своєрідні вказівники-підказки, які допомагають команді комфортніше й краще працювати та досягати спільних цілей. І вони ж позиціонують команду для «зовнішнього клієнта та клієнтки». 

У командах, які визначили такі ціннісні орієнтири, висока залученість, і, як результат — з таких команд навряд чи будуть йти. 

Важливо звернути увагу на те, щоб цінності команди відображали індивідуальні цінності її членів та членкинь. В ідеалі у цінностях організацій мають бути екологічно інтегровані цінності кожного та кожної. Оскільки люди часто збираються різні, то тут можлива частка компромісу, проте чим більша його частка, тим більший ризик. 

У командах, де лідер чи лідерка розуміють і зважають на ці речі, збираються люди з одного ціннісного поля. Якщо ж  цього не відбувається, то взаємодія не стає міцною та довгою.

Цінності, як ДНК, вирізняють та ідентифікують команду чи організацію.

У ситуації, коли з’являється сумнів, яке ж рішення прийняти, якщо є потреба йти на компроміс, — щоб не помилитися, можна спробувати подивитися на потенційне рішення крізь «окуляри» визначених командних цінностей. Наскільки це рішення буде корелюватися з цією «базовою прошивкою», з «ДНК-ниткою» команди?

Цінності організації напряму впливають на формування опор в роботі, тобто того, на що команда спиратиметься у своїй діяльності, особливо зараз, у часи стрімких змін та невизначеності.

Щоб визначитися з цінностями для формування опор, можна пошукати відповіді на такі питання:

  • Без чого я не зможу?
  • Які практичні принципи за цим лежать?
  • Що особливо важливо мені у діяльності?
  • Що відрізняє нашу команду від інших?
  • Як оте, що відрізняє (цінності), на практиці проявляється у роботі?
  • Чим ми ніколи не поступимося як команда?

Наступним кроком, вже на основі цінностей, відбувається формування місії та візії (бачення) діяльності команди чи організації.

Які питання варто з’ясувати, щоб сформувати місію організації?

Місія — це причина існування організації, що визначає, як команда хоче впливати на світ, на середовище, в якому працює. Місія відображає глобальну мету діяльності.

Щоб сформувати місію, можна подумати над такими питаннями:

  • Ми зібралися, щоб що?
  • Для чого більшого, ніж ми самі, ми існуємо?
  • Як ми будемо впливати на світ?
  • Яка зміна трапиться завдяки нам? 
  • На кого ми впливаємо?
  • Що буде нашим великим найбажанішим успіхом? 

Як сформувати візію / бачення організації?

Візія — це про наше бажання, це грандіозна заява про те, куди рухається команда, де вона хоче бути

Для чого команді чи організації працювати над формуванням спільного бачення? 

Щоб надихати рухатися інших, а також щоб залучати цільову аудиторію, яка надихається тим же й хоче того ж.

Коли організація чи команда працює над баченням, добре враховувати такі принципи роботи з майбутнім:

  • саме від наших зусиль та поглядів залежить майбутнє;
  • варіанти рішень, які ми приймаємо, впливають на майбутнє;
  • майбутнє доцільніше проєктувати, а не прогнозувати.

Через кардинальні суспільні зміни в Україні зараз багато команд задумуються над переглядом місії, а то й бачення. 

Це нормально, це правильно — обговорити у командах, хто ми й для чого ми тут і зараз, чи не втратило актуальність наше фантастичне майбутнє, до якого ми прагнули.

Чому важливо розрізняти місію і візію?

Місія організації — це про те, що є зараз, про тактику, про те, для кого та як саме ми діємо. 

Натомість бачення / візія — це про зухвале майбутнє з відповідним тлумаченням: для чого, щоб що?

Це важливо враховувати, коли ви працюєте над формулюванням цих сенсових речей. 

Як зробити так, щоб цінності, місія та візія були спільними, а не формальними?

Якщо ваша організація працює над тим, щоб визначити цінності, місію та візію, — важливо насамперед зрозуміти: недостатньо провести одну стратегічну нараду.

Для того, аби ці поняття однаково розуміли всі члени та членкині команди, до процесу варто долучити максимально всіх. Адже саме цінності, місія та візія стануть віссю координат, що визначатиме, як будуть втілюватися програмна чи проєктна діяльність.

Варто також визначити, для чого саме вам, вашій організації, ініціативній групі, благодійному фонду, — витрачати час і зусилля для того, аби обговорити та зафіксувати ваші спільні цінності, місію та візію.

Тобто, чи може організація жити й працювати без цінностей, місії, бачення? 

Може, якщо ви живете не усвідомлено й не збираєтеся працювати довго.

Особистості, команди, організації, які націлені на довгу й ефективну взаємодію, повинні знати, усвідомлювати, культивувати й транслювати у світ власні сенсові орієнтири — свої цінності, місію та бачення.

Оксана Мусієнко,
коучиня, менторка,
консультантка з організаційного розвитку
та розвитку спільнот

Матеріал підготовлено в рамках грантового проєкту «Розвиток спроможностей місцевих громадських організацій у воєнний час за допомогою пакету тренінгів з підготовки та відновлення», який реалізовується Громадською організацією «Подільська агенція регіонального розвитку» та став можливим завдяки Агентству США з міжнародного розвитку (USAID) та щирій підтримці американського народу через Проєкт USAID «ГОВЕРЛА». Зміст матеріалу не обов’язково відображає погляди USAID та Уряду США.


 

Останні публікації цього розділу:

Промотувати українську спадщину: які ідеї представили фахівці культурного сектору

«Розширення можливостей жінок у бізнесі»: історія Марії Дворської

Впровадження гендерних підходів на робочому місці дозволяє жінкам впливати на розвиток компанії

Як розвивати громадянське суспільство під час війни

Виклики і можливості розвитку сфери культури та соціальної згуртованості у Тернопільській області

Об’єднання задля відновлення: як ОГС можуть працювати разом для спільного впливу на процеси?